וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: רבע מעיר הבה"דים - תוצרת ישראל

אורה קורן

6.7.2010 / 8:00

משרד הביטחון ירכוש 25% מהשירותים ומהמוצרים עבור הבסיס החדש בנגב - מהתעשייה הישראלית. היקף המכרזים בפרוייקט עיר הבה"דים מוערך ב-27 מיליארד שקל

משרד הביטחון ירכוש 25% מהשירותים ומהמוצרים במיכרזים להעברת בסיסיו לנגב מהתעשייה הישראלית, ובנוסף יבצע רכש גומלין בהיקף של 25% בשוק הישראלי במיכרזים שמעל 5 מליון דולר. הבנה ברוח זו גובשה בפגישה, שקיימו השבוע מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. מחר (שלישי) צפוי סיכום סופי של הדברים. היקף המיכרזים בפרוייקט מוערך ב-27 מיליארד שקל. המיכרז הראשון שפורסם הוא בהיקף של כמה מיליארדי שקלים בודדים.

רכש גומלין מקובל במיכרזים ממשלתיים בעולם ועיקרו התחייבות חברה זרה לרכוש שעור מסויים מהיקף המיכרז במדינה בה זכתה. בישראל מחוייבות חברות ברכש גומלין של 35% במשק הישראלי, למעט חברות מהאיחוד האירופי המחוייבות לשיעור נמוך יותר. במיכרזים בטחוניים חובת רכש הגומלין עומדת על 50%.

בחודשים האחרונים ניתש מאבק בין הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת) בראשות בינה בר און והתאחדות התעשיינים לבין משרד הביטחון, על הכללת חובת רכש גומלין במיכרזים להעברת בסיסי צה"ל לנגב, פרויקט המכונה "עיר הבה"דים". לפי משרד הביטחון, הם אינם חייבים ברכש גומלין כיוון שאלה מכרזי BOT ולא הממשלה מבצעת את הרכישות. בראון דחתה את הפרשנות המשפטית וטענה, כי החוק קובע, שהתקנות חלות על מיכרז ועל רכש ממשלתי שאינו שייך למיכרז. בר און אף הבהירה, כי תשקול לראשונה להשתמש בסמכותה בחוק להקפיא את המיכרזים עד להכללת רכש גומלין בהסכמים בין משרד הביטחון לגוף המבצע.

לדברי בר און, במיכרז שפרסם משרד הביטחון לפני כשלושה שבועות לא מופיעה דרישת רכש גומלין כפי שנקבע בתקנות. במקומה מופיעה דרישה לרכש גומלין רק ממיכרז בהיקף העולה על 10 מיליון דולר. בנוסף נקבע, כי מי שרשאי לתת פטור מרכש גומלין הוא הוא מנכ"ל משרד הביטחון. לעומת זאת, החוק קובע כי רכש גומלין יהיה במיכרז בהיקף של מעל 5 מליון דולר, ומי שזכאי לתת פטור ממיכרז היא מנהלת הרשפ"ת.

"הודענו למשרד הביטחון, שאין רכש גומלין וולונטרי ושהם צריכים לעמוד בתקנות. הדרישה בתקנות לרכישה בטחונית מסוג כזה היא 50% רכש גומלין", ציינה בר און.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה, כי "טרם הוסכם דבר והנושא נמצא בדיונים שמקיימת מערכת הביטחון עם הגורמים הרלוונטים. מערכת הביטחון תורמת מיליארדי שקלים בשנה ברכש גומלין לשוק הישראלי, בהיקף העולה על כל גוף אחר בישראל. כל 5 הקבוצות המתמודדות במכרז להקמת קריית ההדרכה הן קבוצות ישראליות, משרד הביטחון שואף למקסימום כחול לבן בפרויקט, באופן שימנע או לפחות יצמצם למינימום את הצורך ברכש גומלין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully