וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד לעבירות מס בקידוחים של נמרודי וסולטן

אבי בר-אלי

8.7.2010 / 8:10

רשות המסים פתחה בחקירה פלילית סביב העסרה לרכישת זכויות חיפושי הגז והנפט שבשליטת עופר נמרודי וצחי סולטן. קידוחים אמורים להתבצע עד סוף 2010

רשות המסים פתחה בחקירה פלילית סביב העסקה לרכישת זכויות חיפושי הגז והנפט ברישיונות הימיים מירה ושרה בידי קבוצת הכשרת הישוב שבשליטת עופר נמרודי ומודיעין אנרגיה של צחי סולטן. מדובר ברישיונות בשטח 400 קמ"ר כל אחד, הנמצאים כ-40 קילומטר מערבית לחדרה, שבהם אמור להתבצע קידוח עד סוף 2010.

לפי החשד, בעסקה היו מעורבים מתווכים הקשורים לשוק האפור בישראל, והיא היתה כרוכה לכאורה בעבירות מס שונות. במסגרת החקירה נעצר שלשום איש שוק אפור שנמנה על המתווכים בעסקה. המתווך חשוד כי עשה שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות על שם חברה זרה, כדי לקבל מהרוכשים דמי תיווך בהיקף של 2.7 מיליון שקל.

החשוד שוחרר שלשום בערבות, ואולם ל-TheMarker נודע כי מדובר בפרשה מורכבת יותר, הכוללת מעורבים נוספים. במהלך השבועות האחרונים תושאלו גורמים נוספים הקשורים לעסקה בידי חוקרי רשות המסים.

מבנה בעלות מורכב

ב-11 במארס דיווחה הכשרת הישוב כי חתמה על הסכם עקרונות מחייב לרכישת 95.5% מרישיונות הקידוח הימיים שרה ומירה מידי חברת פטרומד הקנדית תמורת 16.1 מיליון דולר. הרכישה התבצעה בעיקר באמצעות החברה הנכדה עמנואל אנרגיה, שחלקה בעסקה הוערך ב-9.6 מיליון דולר (לא כולל מסים והוצאות). מרבית סכום הרכישה - 10.5 מיליון דולר - הופנה לתשלום עבור סקרים סייסמיים שבוצעו בשטחי רישיונות אלה בידי הבעלים הקודם, שלא שילם עליהם.

במקביל, דיווחה חברת מודיעין אנרגיה שבשליטת צחי סולטן וקבוצת אי.די.בי כי היא מנהלת מגעים עם הכשרת הישוב לשותפות ברישיונות הנרכשים. ב-25 במארס דיווחו החברות על השלמת העסקה הכוללת, לפיה תחזיק הכשרה דרך עמנואל ב-57% מהזכויות שני הרישיונות, בעוד שמודיעין וקבוצת אי.די.בי יחזיקו ב-28% מהזכויות. מאז חלו שינויים רבים ותכופים במבנה האחזקות ברישיונות אלה, שמוחזקים כיום בידי לא פחות משמונה ישויות משפטיות נפרדות. חלקה של קבוצת הכשרת הישוב בכל אחת מבקשות ההעברה ברישיונות שרה ומירה הוא 48.3%.

אין זו הפעם הראשונה שעולים סימני שאלה בנוגע לפעילותן של חברות הכשרת הישוב ומודיעין בתחום חיפושי הנפט והגז. לפני כחודשיים נחשף ב-TheMarker כי משרד התשתיות הודיע לפטרומד כי לא עמדה בתנאי הרישיונות, והזהיר כי בכוונתו לבטלם אם לא תתקן בתוך תקופה קצובה את הליקויים עליהם הצביע.

ההודעה נשלחה לפטרומד 11 ימים לאחר שחתמה עם הכשרת הישוב על הסכם העקרונות לרכישת הרישיונות, אולם הכשרה לא דיווחה על דבר קיומו של המכתב לבורסה, וכך נהגה גם מודיעין אנרגיה. מימוש העסקה התאפשר רק לאחר אישורה של מועצת הנפט. משרד התשתיות כבר מימש את אחת מאזהרותיו - וביטל בעבר את היתר בנימין שהעניק לפטרומד לאחר שלא עמדה בלוחות הזמנים.

רשות המסים מסרה בתגובה כי אינה נוהגת להתייחס לחקירות "בין אם הן מתנהלות ובין אם לאו".

מהכשרת הישוב נמסר בתגובה: "הכשרת הישוב פעלה ופועלת לפי חוקי המס ובהקפדה. במידה ואכן יש בדיקה כזו, אין לנו ספק כי רשויות המס יווכחו בכך".

ממודיעין אנרגיה נמסר בתגובה: "החברה פעלה ללא דופי ולפי אמות מידה מחמירות ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully