וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: שכר המינימום יוצמד לשכר השרים והח"כים

אורה קורן

10.7.2010 / 21:16

הצעת חוק: שכר המינימום יוצמד לשכר השרים והח"כים . ח"כ שאמה: "ההסברים המלומדים, טבלאות האקסל והגרפים לא מעניינים את אלה המשתכרים שכר מינימום"

שכר המינימום במשק יוצמד לשכר השרים והח"כים ויעלה בשיעור הגבוה במעט מעדכון שכרם של בעלי משרות אלה - כך מציע ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) בהצעת חוק חדשה. לפי הצעתו, הסכמות בין המדינה, ארגוני העובדים והמעסיקים יוכלו לעדכן בשיעור גבוה יותר את שכר המינימום.

יצויין ששכר רה"מ והשרים צמוד למדד, ואילו שכרם של הנשיא וחברי הכנסת צמוד לשכר הממוצע במשק. שכרם של בעלי משרות אלה מתעדכן אחת לשנה במשכורת ינואר. בשנים האחרונות עלה שכר השרים יותר מעליית שכר הח"כים מאחר שהמדד עלה יותר מהשכר הממוצע במשק. לעומת זאת, שכר המינימום מתעדכן אחת לשנה באפריל בהתאם לעליית השכר הממוצע במשק. שכר המינימום נקבע על 47.5% מהשכר הממוצע במשק.

הצעת החוק קובעת כי שכר המינימום יתעדכן בכל פעם ששכר הח"כים או השרים מתעדכן לפי הגבוה מביניהם. שיעור ההצמדה יוכפל במקדם 1.1 כך שלדוגמא במקרה ושכר השרים עולה ב-10% שכר המינימום יתעדכן ב-11%. שאמה מציע גם לקבוע תקרת שכר ברוטו שמעליה לא יחול המנגנון הנ"ל, כך שבמקרה ששכר היסוד הוא שכר מינימום אך בתוספת רכיבים קבועים הוא מגיע לכפול משכר המינימום, לא תחול ההעלאה.

לנוכח הביקורת החריפה על עדכון שכרם של השרים ב-8% בינואר 2011 אמר שאמה כי "את קשי היום המשתכרים שכר מינימום לא מעניינים ההסברים המלומדים, טבלאות האקסל והגרפים של נערי האוצר או של בנק ישראל בדבר ההשלכות של העלאת שכר המינימום על שוק העבודה והמשק. העובדה שלבכירי המדינה, השרים והחכים מועלה השכר בשעה שלמשתכרים שכר מינימום לא מועלה, היא בלתי נסבלת וחישובי עבר המצדיקים פעולה זו מאבדים ממשקלם והקשרם".

שאמה הוסיף כי "החלטתה של הכנסת מהשבוע שעבר לדחות את הצעות החוק להגדלת שכר המינימום גורמת לנזק אדיר לדמוקרטיה הישראלית בכל הקשור לאימון הציבור בנבחריו. ראוי וצודק שבכל פעם שמעודכן שכר החזקים יעודכן גם שכרם של החלשים. אם תתקבל הצעת החוק להצמדת שכר המינימום לשכרם של השרים והח"כים ינוטרלו כל הטענות הפופוליסטיות כנגד קביעת שכר המינימום", אמר.

שאמה הדגיש עוד כי "מאז עודכן שכר המינימום בפעם האחרונה עלו מחירי כמעט כל רכיבי היסוד במשק, דיור, מים, מזון, בריאות וכיו"ב. החיים בישראל המשגשגת בשכר מינימום הם משימת ההישרדות מהמורכבות שיש. קביעת מנגנון הצמדה לשכר השרים והח"כים הוא נכון לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה ערכית-מוסרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully