וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחים עופר מארגנים מסע לחצים על הממשלה?

אורה קורן

11.7.2010 / 8:15

בכירים במשרדי האוצר והתמ"ת אומרים כי התקבלו פניות רבות מראשי רשויות ופעילים במפלגות, בניסיון לסכל את שינוי החוק שימנע מחברות מחצבים להמשיך לקבל מענקים

"כיל מארגנת מסע לחצים על הממשלה במטרה למנוע את ביטול זכאותה למענקים" - כך אמרו בסוף השבוע מקורות ממשלתיים בכירים. לדברי המקורות, החברה פתחה במסע לחצים והיא משתמשת בפעילים פוליטיים, בעיקר מהליכוד, וראשי רשויות מהנגב.

כיל (כימיקלים לישראל) היא חברה בת של החברה לישראל, שבשליטת עידן עופר, והחברה האם של חברות המפיקות אשלג, כימיקלים, פוספטים ודשנים. המקורות העריכו כי כיל עשויה גם לארגן בעתיד הפגנות בהשתתפות עובדיה כדי לשמור על המענקים.

באוצר ובתמ"ת הסכימו לשנות את חוק עידוד השקעות הון ולהתאימו לצורכי המשק כיום. בין השינויים נקבע כי חברות מחצבים לא יוכלו עוד לקבל מענקי מדינה. זאת מכיוון שהן ממילא אינן יכולות להעביר את פעילותן לחו"ל. הבנה בעל פה בין המשרדים קובעת כי מענקים כמו אלה שקיבלו חברות אלה עד כה - בהיקף של מאות מיליוני דולרים - ימשיכו להיות מופנים לפריפריה, אך יועברו לחברות חדשות שיקומו ולחברות שיעמדו בתנאי החוק החדש - שמתמקדים ביצוא, בשדרוג טכנולוגי ובתעסוקה יציבה.

בעקבות פרסום טיוטת חוק ההסדרים הכוללת את השינוי התקבלו פניות טלפוניות רבות בלשכת שר האוצר יובל שטייניץ ובלשכת שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, בניסיון למנוע את המהלך. מקורות בשני המשרדים אמרו כי הפונים היו פעילים בולטים במרכזי המפלגות, ראשי עיריות, ראשי רשויות אזוריות בדרום ובכירים בכיל.

כל הפניות התקבלו באותו יום, ונשאו מסר זהה: אם הממשלה תאמץ את השינוי בחוק, כיל תיאלץ לפטר עובדים ולהעביר פעילות ייצור לחו"ל. הפונים טענו כי כיל עלולה להפסיק את תמיכתה ביישובי הדרום.

טענה נוספת שהושמעה היתה שפיטורים בכיל יובילו לירידה ברמת החיים בדרום. אחת הטענות שהתקבלו בלשכת שטייניץ היתה שרוב המפוטרים מכיל יהיו חברי ליכוד, ושבכך פוגע שטייניץ בתמיכה בו לקראת הבחירות הבאות.

"העובדה שהטלפונים הגיעו בבת אחת ונשאו מסר זהה מעוררת חשד שמדובר במהלך מתוזמר היטב של כיל ובעלי השליטה בה", אומרים במשרדים.

כיל רשמה בשנים האחרונות רווחים של מיליארדי שקלים

לדברי המקורות, השרים נחושים בדעתם להעביר את התיקון לחוק כפי שהוסכם. להערכתם, השרים לא ייפגשו לפני העברת התקציב בממשלה עם הפעילים הפוליטיים הקוראים לביטול השינוי, ואלה יופנו לדרגי עבודה בכירים להשמעת טענותיהם.

מקורות ממשלתיים ציינו כי מאז 2006 קיבלה כיל מענקים והטבות מס שהסתכמו בכמה מיליארדי שקלים. בעקבות השינוי בחוק לא תוכל החברה להמשיך ליהנות מהטבות אלה.

כיל רשמה בשנים האחרונות רווח נקי של מיליארדי שקלים, וחילקה דיווידנדים אדירים לבעלי המניות שלה. ב-2009 רשמה החברה רווח נקי של 2.923 מיליארד שקל וחילקה דיווידנד בכ-2 מיליארד שקל. ברבעון הראשון של 2010 רשמה כיל רווח נקי של 897 מיליון שקל וחילקה דיווידנד ב-574 מיליון שקל.

התנועה לאיכות השלטון פנתה בסוף השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו וכן לשרים שונים בבקשה לנטרל את מסע הלחצים. "התנועה למען איכות השלטון למדה מפניות שהגיעו לידיה שככל הנראה מופעל מסע לחצים כבד על ידי גורמים ברשויות המקומיות ומשפחות ההון בישראל, על הגורמים המקצועיים במשרדי האוצר והתמ"ת", נאמר בפניית התנועה.

כדי לא לפגוע באינטרס הציבורי הציעה התנועה כי "גורמים בעלי עניין, שפונים למקבלי ההחלטות כדי להשפיע עליהם, יחויבו למסור את פנייתם בכתב - וזאת כדי להבטיח שקיפות מלאה".

כיל: מפלים אותנו

משרד התמ"ת אישר בתגובה את קיומן של פניות מצד ראשי כיל וראשי רשויות בעניין, וציין כי נמסר לפונים שהנושא נדון במסגרת דיוני התקציב. ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "היו כמה פניות מאישי ציבור וגורמים פוליטיים מאזור הדרום".

דוברם של סמי ועידן עופר ביקש להבהיר כי המשפחה אינה מעורבת כלל בעניין.

מכיל נמסר בתגובה: "החברה נדהמה לגלות דרך העיתון שהאוצר החליט כי ההטבות בחוק לעיל יחולו על כל מפעלי התעשייה המייצאת בישראל למעט כיל, שהיא המעסיק הגדול ביותר בנגב. החברה מעסיקה יותר מ-5,000 משפחות ישירות ועשרות אלפי משפחות בעקיפין. פגיעה בכיל היא בראש ובראשונה פגיעה בתושבי הנגב ובאלפי העובדים.

"ראשי הרשויות בנגב, כמו גם ועדי העובדים של כיל, נזעקו נוכח האפליה הבוטה נגד כיל ומבקשים לשנות את רוע הגזרה כך שכיל לא תופלה לרעה מול כל התעשייה המייצאת. כיל מתנגדת בכל תוקף לאפליה זו, ואת עמדתה הבהירה בצורה ברורה ליוזמי השינוי בחוק. מי שנותן יד או שותק למול האפליה הנוכחית עלול למצוא עצמו מופלה לרעה בזמן אחר. אסור לפגוע בעקרון השוויוניות - ועל כך מאבקה של כיל, של עובדיה ושל תושבי הנגב".

יש לציין שכיל אינה החברה היחידה שהשינוי ישלול ממנה מענקים. גם מכרות תמנע לא תקבל יותר מענקים בעקבות התיקון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully