וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על תמלוגי הגז והנפט יורד לשטח

אבי בר-אלי

11.7.2010 / 18:45

עמותה חדשה, שבין מייסדיה עומד הרב מיכאל מלכיאור, תיאבק על הכנסות המדינה מתמלוגי הגז. העמותה העלתה אתר אינטרנט הקורא להתגייסות ציבורית ל"חלוקת רווחים צודקת"

המאבק להגדלת הכנסות המדינה מאוצרות הטבע יורד לשטח: בסוף השבוע עלה אתר אינטרנט הקורא להתגייסות ציבורית ל"מאבק לחלוקת רווחים צודקת מתגליות הגז הטבעי של ישראל" בסיסמה "הגז שייך לציבור: 20% לברוני הגז; 80% לאזרחים".

מאחורי המיזם עומד "פורום פעולה אזרחית", עמותה שתירשם השבוע כחוק. את העמותה ייסדו במהלך השבועות האחרונים השר לשעבר הרב מיכאל מלכיאור (מימד) ויועץ התקשורת רון ורבר. השניים גייסו לפעולה כמה פעילי ציבור נוספים, ואף ערכו לפני כשבועיים בסמינר הקיבוצים כנס פעילים ראשון בהשתתפות כ-140 מתנדבים. בצוות ההקמה של הפורום נכללים ד"ר איציק ספורטא, נעם סגל, אמנון פורטוגלי, שוקי גלילי, מאיר בוקאי, תמר שחורי, נמרוד בוכמן ורנית היימן.

ב-48 השעות הראשונות מאז עלה האתר בכתובת www.israel-restart.com, חתמו על העצומה המקוונת 927 אזרחים. העצומה קוראת לממשלת ישראל ולכנסת להטיל מס פרוגרסיווי מיוחד על רווחים ממכירת נפט או גז טבעי, לבטל את ההקלות במס שמהן נהנות חברות החיפושים, להקצות זכויות חיפוש וקידוח חדשות על דרך מכרזים בלבד וכן להקים קרן לאומית שאליה יוזרמו כל הכנסות המדינה ממכירת אוצרות הטבע. הקרן תהיה מעוגנת ומוגנת בחוק, ותיועד למימון תוכניות לאומיות בתחומי החינוך, הרווחה, התעסוקה, הדיור, הסביבה והתשתיות.

בכוונת הפורום להקים בשבועות הקרובים ועד פעולה ארצי, שישתף פעולה עם צוותים מקצועיים בתחום כלכלת האנרגיה, משפט וחקיקה, אינטרנט ואדמיניסטרציה לשם השפעה על מעצבי המדיניות ומקבלי ההחלטות בצמרת המדינה. זאת באמצעות עידוד שיח ציבורי בנושא ופעולה אזרחית מגוונת על בסיס התנדבותי ליצירת מודעות והזדהות ציבורית רחבה. בכוונת העמותה לבקש ולהופיע בפני הוועדה הממשלתית לבחינת המדיניות הפיסקלית בתחום משאבי הטבע בראשות פרופ' איתן ששינסקי.

"בדיוק כמו לפני שמונה שנים, עולים שוב קולותיהם של מנהלי חברות האנרגיה ועורכי הדין שלהם, הזועקים את זעקתו של הקוזאק הנגזל", נכתב באתר, בהתייחס להחלטת הכנסת שלא לשנות את המדיניות הפיסקלית בתחום אוצרות הטבע בשנים 2001-2002 למרות החלטת הממשלה על תיקון חוק הנפט ההיסטורי שחוקק ב-1952. "שוב הם נערכים למערכה במסדרונות הממשלה והכנסת כדי להגן על הרווחים העצומים שלהם - על חשבון הציבור. גם הפעם הם יעלו על בית המחוקקים, יפעילו לחצים, יפריחו סיסמאות, יפזרו חיוכים, איומים וחצאי אמיתות - בתקווה לצאת מנצחים פעם נוספת, ולמנוע מאזרחי ישראל את מה ששייך לנו בזכות ולא בחסד.

"אלא שהפעם אזרחי ישראל לא מפקירים את המו"מ על גורל אוצרות הטבע של הציבור, בידי עורכי דין ולוביסטים של בעלי הון. הפעם אנו יוצאים למערכה ציבורית חסרת תקדים על שנוי חוק הנפט המיושן", נכתב באתר.

"הזדמנות נדירה בעוצמתה"

"שואלים אותי מה לרב, לאיש ציבור, לאיש חינוך, לעסוק בתחום של אילי הון ועורכי הדין שלהם", אומר מלכיאור, העומד בראש "פורום פעולה אזרחית" בקטע וידיאו שצולם באתר העמותה.

"מהר מאוד מבינים שיש לנו פה הזדמנות נדירה בעוצמתה, דבר שעשוי להביא למפנה חברתי אדיר במדינת ישראל. הנושא לא שייך רק לכלכלנים, עורכי דין, אילי הון ולוביסטים - שבדרך כלל עוסקים בזה, ולכן הדברים נראים איך שהם נראים - אלא זהו נושא ששייך לנו, לכם, לכלל אזרחי מדינת ישראל".

מלכיאור נמנה עם מייסדי מפלגת מימד, שותפתה הפוליטית בעבר של מפלגת העבודה, ועמד בבחירות האחרונות בראש התנועה הירוקה-מימד שלא עברה את אחוז החסימה. מלכיאור, יליד דנמרק, כיהן בעבר כרב הראשי של נורווגיה, ובנו משמש כיום רב הראשי של קהילת היהודים באוסלו. לדבריו, עקב בשנים האחרונות אחר דרך ניצול משאבי הטבע בנורווגיה, אשר הלאימה בסוף שנות ה-80 את תחום חיפושי הנפט והגז הטבעי במימיה, וייסדה קרן הנהנית מ-85% מן ההכנסות ממכירת המשאבים - ובקופתה כיום 460 מיליארד דולר - שמופנות להשקעות נדרשות בתחומי החברה והתשתיות.

"האתגר העצום שעומד בפני מקבלי ההחלטות הוא איך להשתמש באוצר האדיר הזה כדי לחולל שינוי אמיתי", אומר מלכיאור. "אי אפשר יותר לומר לנו שאין כסף לנושאים הללו כי צריכים את כל הכסף לביטחון. אני מאמין כולי שבזה תלוי עתידנו. זה המבחן האולטימטיבי אם אנחנו מדינה יהודית. בזה ניבחן, אם נוכל להוביל לצמצום פערים וליצור סולידריות חברתית. זו הזדמנות היסטורית שאסור לנו להשליך אותה".

האתגר של ניצול המשאבים, מסכים מלכיאור, אינו פשוט - אך, לדבריו, ישראל מסוגלת לבנות מודל חלוקת הכנסות נכון וראוי לצרכיה: "הטייקונים צריכים לקבל בהגינות את מה שמגיע להם, אפילו בנדיבות, (כדי לכסות) על ההשקעות שלהם ועל הסיכונים, (והם) יקבלו מספיק כסף להם ולילדיהם, עד סוף כל הדורות. אבל אין ספק שרוב האמצעים הללו צריכים ללכת לאזרחי מדינת ישראל, כי האוצרות הללו שייכים להם".

מלכיאור הוסיף: "לא יכול להיות שישמעו רק את קולות הטייקונים, עורכי הדין והלוביסטים, ושיקרה מה שקרה בפעמים הקודמות, אז השתלטו על הדיונים הסגורים בחדרי הכנסת ובממשלה, שלא שמעו את קולות האזרחים. הפעם, אנחנו אזרחי ישראל כולנו, נרים את קולנו בצורה ברורה וצלולה, נדרוש שמרב הרווחים יועברו לאזרחי מדינת ישראל. נדרוש לחולל את המפנה החברתי שאנחנו זקוקים לו. אם גם הפעם נשתוק, יהיה חטאנו כלפי החברה שלנו, כלפי הדור הזה וכלפי דורות הבאים כבד מנשוא. בואו נרים את קולנו וניקח אחריות על עתידנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully