וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבנו שאם נחכה לדירה - נפסיד"

שלומית צור

11.7.2010 / 11:20

ביריד דירות שנערך בגני התערוכה, נראה כי הזוגות הצעירים אינם מתרגשים מהצהרות הממשלה והאוצר על ירידת מחירים קרובה. "ככל שאנו מחכים, המחירים רק עולים"

כשהוצגה בפניהם השאלה אם לדעתם מחירי הדירות צפויים לרדת בקרוב - זוגות צעירים שפקדו את יריד הדירות הארצי שקיים מרכז הבנייה הישראלי בסוף השבוע האחרון בגני התערוכה פרצו בצחוק מתגלגל. מבחינתם, הצהרות הממשלה התכופות בדבר ירידת מחירים מתקרבת נהפכו לבדיחה גרועה.

"כשמשרד האוצר התחיל לדבר על המאמצים שיעשה לאשר תוכניות בנייה כדי שמחירים יירדו עוד חשבנו להמתין", אמרו בני זוג מהמרכז. "אבל ראינו שככל שאנחנו מחכים המחירים רק עולים והריבית בבנק גם עולה. הבנו שכל זמן שאנחנו מחכים, אנחנו פשוט מפסידים כסף".

מאפיין בולט נוסף של באי היריד הוא תחושת יאוש, בעיקר של זוגות צעירים, מהמחירים הגבוהים של הדירות במרכז. הציבור שפקד את היריד, וכן היזמים שהציעו בו דירות למכירה, העידו כי הציבור נוטש את המרכז לטובת מעגלים מרוחקים יותר ויותר מתל אביב.

"אנחנו מחפשים דירה באזור המרכז והתקציב שלנו הוא 1-1.1 מיליון שקל", סיפרה דנה דרייפוס מחולון. "לצערי, אנחנו מבינים שניאלץ להתפשר - או על הדירה או על האזור. רצינו לקנות דירה ליד ההורים שלי ושל בעלי, שגרים בחולון ובנס ציונה, אך זו משימה פשוט בלתי אפשרית ולא ריאלית. האופציה היחידה שנראית כרגע היא ללכת לרמלה. שם אנחנו יכולים למצוא דירת ארבעה חדרים ב-1.1 מיליון שקל.

"ככל שאני מחפשת יותר ויותר ככה אני מיואשת יותר ויותר", הוסיפה דרייפוס. "זה לא שאין לנו הון עצמי, אני ובעלי אקדמאים ומשכילים, לשנינו יש תואר שני, שנינו עובדים בעבודות טובות ומרוויחים יותר מהממוצע במשק, אך לא יכולים להרשות לעצמנו לשלם משכנתא של יותר מ-4,000 שקל בחודש. הדבר האחרון שמעניין את הממשלה שלנו זה רווחתם של הזוגות הצעירים, כולם שכחו ששירתנו בצבא ותרמנו למדינה ואנחנו פשוט לא מאמינים שהמחירים יירדו".

גם יו"ר מרכז הבניה הישראלי ערן רולס מצטרף: "הצהרות הממשלה על ירידה במחיר הדירות היו פשוט ספין, וסופו של ספין להתרסק", אמר רולס.

אין פתרונות חדשים

עו"ד רפאל חזן, נשוי זה חודשיים, הגיע ליריד מאילת: "אני ואשתי עומדים לעבוד בתל אביב ולכן אנחנו מחפשים דירה במרכז. התקציב שלנו הוא 1.3 מיליון שקל, ולצערי עם תקציב כזה לא נוכל לקנות דירה לא בתל אביב ולא בסביבתה. לצערי ביריד לא מצאנו פתרונות חדשים ואנחנו גם שוקלים להתרחק לאזור נתניה או כרכור".

החשש של הציבור מפני המחירים הגבוהים נכון לגבי רוכשים פוטנציאלים בכל ישראל, אך גם מחוץ לה. אל היריד הגיע מיוהנסבורג בדרום אפריקה ג'ושוע: "אני מחפש לקנות דירת 5 חדרים ברעננה או כפר סבא ב-1.6-1.8 מיליון שקל כדי לגור בה בתקופה שאני מגיע לארץ. אני לא יודע מה הממשלה אומרת, אני יודע שבשנה האחרונה ראיתי שהמחירים רק עולים, לכן חשוב לי לקנות דירה עכשיו אפילו אם היא תהיה מוכנה בעוד שנתיים".

לדברי סמנכ"לית השיווק של שיכון ובינוי נדל"ן, דורית סדן, שנכחה ביריד, זוגות צעירים שהגיעו ליריד הביעו עניין ביישובים המרוחקים מתל אביב, החל בזכרון יעקב מצפון עד לבאר יעקב מדרום.

לעומתם, משפרי דיור (אנשים שבבעלותם נכס, אך מעוניינים לעבור לבית גדול יותר) וזוגות בגילאי 50-60 מחפשים דירות בצפון תל אביב, בגבעתיים ובקרית אונו, שם המחירים מתחילים ב-2 מיליון שקל. "אזור נוסף שאנחנו רואים בו ביקושים גבוהים הוא רחובות", ציינה סדן. "אנשים שבעבר יצאו ממנה, מתעניינים לשוב אליה היום".

גם בעלי חברת פרשקובסקי, יוסי פרשקובסקי, העיד כי ראשון לציון ורחובות מהוות מוקד לביקושים גבוהים. "מחיר דירת ארבעה חדרים בראשון לציון נע סביב 1.4 מיליון שקל ושלושה חדרים סביב 1.3 מיליון שקל. גם ברחובות, שנימנמה שנים, ניתן למצוא דירות במחירים זולים מראשון לציון ב-100-150 אלף שקל, בעוד שהנגישות ממנה לתל אביב השתפרה מאוד".

מתפשרים על האזור

ביריד בלטה במיוחד היעדרותן של חברות כמו אפריקה ישראל ובוני התיכון, ולצד נוכחותן של חברות מקומיות כגון חברת משה אביסרור ובניו וחברת צרפתי ובניו המציעות אף הן פרויקטים ברחובות, שנהנו מהביקושים הגוברים לפריפריה.

יוסי ולימור חורוזוב מפתח תקווה, שנישאו לא מזמן, חיפשו ביריד לקנות דירת ארבעה חדרים. "רצינו לקנות דירה באזור נס ציונה, קרוב להורים", אמרה לימור, "אך התקציב שלנו הוא 1.2 מיליון שקל והמקום היחידי באזור שניתן למצוא בו דירת ארבעה חדרים הוא תלמי מנשה. השלמנו עם זה שנאלץ להתפשר על האזור".

בין שלל היזמים והקבלנים שנכחו ביריד, ניתן היה גם למצוא דוכן יחיד של קבוצת רכישה, שהיה פעיל במיוחד. באופן מפתיע המחירים שהציעו בקבוצה היו גבוהים במיוחד.

"מגיעים אלינו הרבה זוגות צעירים וגם משקיעים", אמרה מנכ"לית משותפת בחברת מגדלים המארגנת קבוצות רכישה חני הורוביץ. "בשעה 12:30 כבר שלושה אנשים הצטרפו לקבוצות שלנו, שניים מהם לקבוצה ברמת גן ואחד לקבוצה בפתח תקווה".

ביריד היה גם עורך מחירון הדירות לוי יצחק שדווקא מצא בנטישת הזוגות הצעירים את המרכז סימן חיובי: "ללא ספק השינוי הגדול ביריד לעומת ירידים קודמים הוא הביקושים הגדולים לפריפריה, במיוחד בדרום. השיפור בדרכי התחבורה הביא לכך שהדרום הפך לאלטרנטיבה והעובדה שאנשים מחפשים היום דירות של לא פחות מ-3-4 חדרים מחייבת את הזוגות הצעירים לעזוב את המרכז. הנדידה שלהם לדרום מביאה לצמצום הפערים בין המרכז לפריפרייה וזה דבר חיובי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully