וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק העולמי: לייקר את תעריף החשמל ב-16%

אבי בר-אלי

12.7.2010 / 8:40

דו"ח של הבנק העולמי מאשר כי חברת החשמל לא תוכל לפרוע את חובותיה בתעריף הנוכחי. בנוסף לייקור התעריפים, בבנק ממליצים לקצץ את עלויות השכר בחברה ב-25%

"הורדת תעריפי החשמל בפברואר תפחית משמעותית את רווחיות חברת החשמל ואת תזרים המזומנים של החברה - כך שהחברה תציג הפסד כספי וגירעון בתזרים בסיכום 2010" -- כך קובע הבנק העולמי בפרק השני של הדו"ח שהכין אודות מצבה של החברה.

לפי הבנק העולמי, ללא עלייה בתעריף החשמל, "חברת החשמל לא תוכל לממן במלואו את החוב הקיים, ותיתקל בקשיים בגיוס חוב נוסף עבור ההשקעות המתוכנות בחמש השנים הבאות". מטיוטת הפרק השני, שהופצה בסוף השבוע להערות משרדי הממשלה והגיעה לידי TheMarker, עולה כי הבנק ממליץ על הזרמת הון בעלים (בידי המדינה) של לפחות 6 מיליארד שקל בחמש השנים הקרובות, לצד ייקור תעריף החשמל ב-16% וקיצוץ של 25% בעלויות השכר בחברה. זאת, כדי להביא להפחתת המינוף הגבוה יחסית (73%) בטווח הקצר ולמנוע את הגידול בהפסדיה. עוד ממליץ הבנק העולמי להפחית את עלויות ההון של החברה באמצעות הנפקת אג"ח נוספת לציבור, אך בשוק המקומי, וכן לבחון הקמת מיזמים משותפים (joint ventures) עם גורמים פרטיים עבור הקמת תחנות הכוח הבאות של החברה.

כפי שנחשף לפני כשבועיים, חברת החשמל עומדת בפני סכנה של חדלות פירעון לאחר שבראשונה אסר דירקטוריון החברה על הנהלתה לגייס חוב נוסף גם עבור מיחזור חובות. החברה נדרשת להחזרי חוב (קרן וריבית) ולמיחזור חוב באג"ח בהיקף כולל של 4.6 מיליארד שקל עד יוני 2011. נוכח מצבה הקשה של החברה, גם אם תשבית כליל את פעילות ההשקעות שלה, עדיין תידרש בשנה הבאה לגייס של 2 מיליארד שקל נוספים. זאת, כאשר סך ההתחייבויות של חברת החשמל היה בסוף הרבעון הראשון השנה 61.7 מיליארד שקל, בהשוואה להון עצמי של 16 מיליארד שקל בלבד; יחס ההתחייבויות להון העצמי גדל מתחילת השנה מ-3.7 ל-3.85, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת ירד ברבעון הראשון ב-5.6% והסתכם ב-1.06 מיליארד שקל.

הדירוג עשוי לרדת

ממצאי הפרק השני של דו"ח הבנק העולמי מורים כי שיעור האג"ח בסך החוב של חברת החשמל (כ-50%) קרוב לזה של חברות חשמל דומות בעולם, וכי למרות המשבר העולמי נותרה הגישה של החברה לאשראי בנקאי ומוסדי, בארץ ובעולם, פתוחה. עם זאת, טוען הבנק העולמי, רמת המינוף הגבוהה של חברת החשמל "אינה תומכת בלקיחת הלוואות נוספות כדי לממן באופן מלא את תוכנית ההשקעות שלה", והחברה סובלת מאי ודאות לגבי תהליך קביעת התעריף ולגבי מבנה משק החשמל העתידי בישראל - וזהות הגוף שייקח על עצמו את האחריות לחובותיה.

דירוג האשראי הבינלאומי של חברת החשמל, שבוצע בידי חברות הדירוג S&P (BBB) ומודי'ס (Baa2), תלוי מאוד בזיקה שבין חברת החשמל לממשלת ישראל, טוען הדו"ח, ומתריע כי ללא קשר זה, ובתנאים של אי ודאות רגולטורית, תחול ירידה בקטגוריית הדירוג ל-BB או ל-Ba2, בהתאמה. חברת החשמל, טוען עוד הדו"ח, "לא תוכל לגשת לשוקי אג"ח סחירים, ציבוריים, נזילים וזולים (הזולים ב-1%-2% מאג"ח פרטיות) עד שתפתור את קשייה בהנפקת תשקיף מלא".

התייחסות מיוחדת מקדיש הפרק להורדת תעריף החשמל לפני כחצי שנה בשיעור שנע בין 9.6% ל-16% כתוצאה מהגדלת השימוש בגז הטבעי הזול יחסית בתמהיל סל הדלקים ההיסטורי של חברת החשמל. לטענת הבנק העולמי, אם תעריף החשמל היה נותר ברמתו הקודמת עד 2014 (43 אגורות לקווט"ש במקום 38.3 אגורות), הוא היה מבטיח לחברה תשואה נומינלית להון של לפחות 9.3%, ומאפשר לה לבצע את תוכנית ההשקעות המתוכננת לתקופה זו.

ואולם, מציין הבנק העולמי, גם מהלך תיאורטי שכזה לא היה מאפשר לחברה להוריד את רמת המינוף שלה ל-60%, כך שתוכל להעלות בחזרה את הדירוג שלה. לשם כך, טוען הבנק העולמי, נדרש בחמש השנים הקרובות מהלך המשלב את הפעולות הבאות: שינוי מבנה ההון באמצעות הזרמת הון בעלים של 6 מיליארד שקל כדי להפחית את המינוף לטווח הקצר; ייקור התעריף ב-16% כדי להבטיח תזרים מזומנים הולם ולמנוע הפסדים; וצעדים לחיסכון בעלויות, למשל באמצעות קיצוץ 25% בעלויות השכר והגברת השימוש בגז טבעי (אם כי הוזלה בסל הדלקים מגולגלת ישירות לצרכנים, וקיימת מחלוקת באשר לרלוונטיות התמריץ שמובטח לחברת החשמל בגינה).

בבנק העולמי טוענים כי צעדי חיסכון בהוצאות תפעול שאינן עלויות דלקים (עלויות תפעול ותחזוקה, שכר והוצאות אדמיניסטרטיביות) מוגבלים משום שאלה מהוות רק 20% מן ההכנסה, אך החיסכון עשוי לפנות מזומנים להשקעות חדשות. עוד נטען כי עלויות השכר הן אמנם רק כ-10% מן ההכנסות, אך השפעתן על תזרים המזומנים יכולה להיות גדולה.

"לדחות את הקמת התחנה באשקלון"

לאור ממצאים אלה ממליץ הבנק על ביצוע פעולות בשלושה תחומים כדי לשפר את מצבה הפיננסי של חברת החשמל: מבנה ההון של החברה, מבנה הפיקוח ומבנה שוק אספקת החשמל.

הבנק קובע כי על חברת החשמל לשאוף לחזור לדירוג אשראי בינלאומי A, וזאת באמצעות הורדת רמת המינוף מ-73% (בסוף 2009) ל-60% לפחות, תוך העלאת יחס כיסוי הריבית (רווח תפעולי מחולק בהוצאות ריבית) מ-1.2 כיום ל-2.5 לפחות.

לטענת הבנק, אם הממשלה אינה מוכנה לספק הזרמת הון לחברה, יש לאפשר העלאת תעריפים מיידית, כדי לתמוך במצבה הפיננסי של החברה ולהתמודד עם ההפסד שרשמה ברבעון הראשון של 2010. אם התעריף לא יועלה, קובע הבנק, על הממשלה לאפשר לחברת החשמל לדחות את הפרויקט להקמת תחנת הכוח הפחמית הנוספת באשקלון (פרויקט D), ובמקביל לזרז את כניסתם של יצרני חשמל פרטיים לשוק. הנפקות חוב נוספות, מציע הבנק, צריכות להתבצע בעיקר בישראל - תוך הוצאת תשקיף מלא להנפקה, הסרת אי ודאויות רגולטוריות לא סבירות ובחינת אפשרות למימון מחדש של החוב.

הבנק העולמי מזכיר את החשיבות בזירוז כניסתם של יצרני חשמל פרטיים למשק החשמל תוך הסרת חסמים רגולטוריים ופיננסיים. כמו כן ממליץ הבנק לחברה לבחון את ישימותה של הקמת חברה בת שתיכנס לשיתוף פעולה עם משקיעים פרטיים בהקמת תחנות כוח חדשות. עוד קורא הבנק העולמי לממשלה להבהיר את כוונתה ליישם את תוכנית הרפורמה במשק החשמל - וזאת כדי להפחית את חוסר הוודאות בקרב המשקיעים הפרטיים, הלווים ומחזיקי האג"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully