וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטוח הלאומי דורש: להפסיק מימון היולדות

מירב ארלוזורוב

13.7.2010 / 7:45

המוסד מאשים כי הטלת המימון עליו - ולא על חוק ביטוח בריאות ממלכתי - מעוותת את נתוני ההוצאה הלאומית לבריאות. הביטוח הלאומי משלם כ-1.7 מיליארד שקל בשנה עבור אשפוז יולדות

המוסד לביטוח לאומי דורש ממשרדי האוצר והבריאות להסיר ממנו את נטל המימון של אשפוז יולדות ופגים. הביטוח הלאומי דורש כי מחלקות היולדות ומחלקות הפגיות ימומנו, כמו כל מחלקה אחרת בבתי החולים, על ידי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ומזהיר כי הטלת עלות האשפוז של יולדות עליו מחריפה את הגרעון האקטוארי של המוסד, וגם מאיימת לפגוע ביכולת של המוסד לשלם ליולדות את מענק הלידה שלהן ואת דמי הלידה (תחליף לשכר האם במשך 14 שבועות).

כיום, המחלקות היחידות בתי החולים הממומנות על ידי הביטוח הלאומי ולא על ידי חוק בריאות ממלכתי הן מחלקות הלידה והפגיות.

מדובר במימון מסורתי, עוד מימי הקמתו של המוסד לביטוח לאומי בשנות ה-50, כאשר המטרה אז - בתקופה שבה לא היה ביטוח רפואי חובה לכל האוכלוסייה - היתה לעודד אמהות ללדת בתוך בתי החולים.

מאז 1995, כאשר נחקק חוק בריאות ממלכתי וכל אדם בישראל מבוטח בביטוח בריאות, טוען המוסד לביטוח לאומי כי אין כל טעם ששתי המחלקות הללו ימומנו על ידו, ולא על ידי החוק היעודי לטיפול בבריאות - חוק בריאות ממלכתי.

ואולם במסגרת חקיקת חוק בריאות ממלכתי ב-1995, לא רק שלא הופסק מימון אשפוז היולדות בידי המוסד לביטוח לאומי, אלא שגם נוסף לו מימון נוסף, של הפגיות - שנחשבות למחלקות היקרות ביותר בבתי החולים.

ענף האימהות בביטוח לאומי הולך ומידלדל

ניסיון שנעשה בעבר, במשך כשנתיים, במטרה להעביר את המימון לקופות החולים במסגרת ביטוח הבריאות שהן מספקות, הופסק - לאחר שהתברר כי העברת הכספים דרך קופות החולים נעשתה בצורה לא יעילה.

ב-2003 הורחב עוד המימון של הביטוח הלאומי, ונכלל בו גם עלות תשלום פרמיות הביטוח בעבור רשלנות רפואית (ביטוח הרשלנות הרפואית במחלקות הלידה הוא היקר ביותר מבין כל המחלקות).

כיום משלם הביטוח הלאומי כ-1.7 מיליארד שקל בשנה לבתי החולים עבור אשפוז יולדות ואשפוז פגים, לרבות נשיאה בעלות הביטוח לרשלנות רפואית. מדובר בגידול של כמיליארד שקל מאז 1995. המדינה (משרד האוצר) משתתפת במימון עלות הפגיות ב-131 מיליון שקל. העלות הממוצעת של אשפוז יולדת כיום היא 8,650 שקל, לעומת 6,600 שקל ב-1995.

כתוצאה מהגידול העצום בהוצאה על אשפוז יולדות, הולך ענף אמהות בביטוח הלאומי ומידלדל. מימון האשפוז מהווה כיום כ-80% מסף הגבייה של המוסד לביטוח לאומי לענף אמהות, וזאת כאשר הענף הזה אמור לממן שתי הוצאות נוספות כבדות מאוד. האחת מהן היא מענק הלידה, המשולם באופן חד פעמי לכל יולדת, ואמור לסייע לה להצטייד בכל הציוד הראשוני הדרוש לגידול תינוק. והשני, הקריטי עוד יותר, הוא דמי הלידה - תחליף שכר האם במשך שלושת חודשי חופשת הלידה שלה.

לפי נתוני הביטוח הלאומי, הגידול הניכר בדמי האשפוז הביא לכך שכיום ענף אמהות במוסד מצוי בגירעון (כולל חישובי ריבית) של 1.9 מיליארד שקל. הביטוח הלאומי, על כן, דורש להפסיק לממן את מחלקות היולדות והפגיות בבתי החולים ולהעביר את המימון למקום הטבעי לו, לדעתו: חוק בריאות ממלכתי, הנושא במימון של כל שאר המחלקות בבתי החולים.

לחילופין, הביטוח הלאומי דורש כי החישוב של יום אשפוז במחלקות הלידה - שהוא כיום גבוה מאוד - ייבדק וישונה, מאחר שהתקדמות הרפואה והקיצור של משך האשפוז הממוצע של יולדת הפחיתו מאוד את עלות האשפוז.

הביטוח הלאומי רומז כי התנגדות משרדי הבריאות והאוצר להעברת מימון הלידה למסגרת הטבעית יותר של חוק בריאות ממלכתי נובעת משיקולים זרים, שכן העובדה שהביטוח הלאומי נושא בעלות הרפואית של לידות ופגיות מקטינה באופן מלאכותי את ההוצאה הלאומית לבריאות (הביטוח הלאומי אינו נכלל בחישובי ההוצאה הזו). לפי הביטוח הלאומי, הדבר גם מטה את החישוב שבין ההוצאה הפרטית וההוצאה הציבורית על בריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully