וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלן של נתניהו לעבודות שחורות

צבי זרחיה

13.7.2010 / 8:45

שר המשפטים, עו"ד יעקב נאמן, המשמש כיו"ר ועדת שכר הבכירים, יחזור למשרדו לאחר שיפרוש מהפוליטיקה, וישוב לייצג את העשירים. צבי זרחיה שואל, למי בדיוק הוא נאמן?

שר המשפטים, עו"ד יעקב נאמן, משמש "קבלן העבודות השחורות" של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. נאמן אמנם מונה לתפקיד שר כמינוי מקצועי, אך גם כמינוי אישי של רה"מ.

נתניהו סומך מאוד על נאמן. לכן הפקיד בידיו לא רק את תיק המשפטים, אלא בתוקף זה גם את ראשות ועדת השרים לענייני חקיקה. הכובע הזה מאפשר לנאמן לפעול לדחייתה של כל יוזמת חקיקה פרטית של חברי כנסת, וגם לעכב או לדחות הצעות חוק ממשלתיות.

בתמיכת נתניהו, מצליח נאמן להדוף בחודשים האחרונים את הצעת החוק הפרטית שהגישו ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) וח"כ חיים כץ (ליכוד) להגבלת שכר הבכירים. בסוף אפריל 2010, לאחר שהסתמן רוב בוועדת השרים לחקיקה בעד הצעת החוק, דפק נתניהו על השולחן - ובעצם כפה על שרי הליכוד להתנגד לה. כפשרה הוקמה ועדת נאמן להגבלת שכר הבכירים. התוצאה: שלשום דפק שוב נתניהו על השולחן וגרם, יחד עם נאמן, להארכת תקופת עבודתה של הוועדה בשלושה חודשים.

באחרונה טיפל נאמן גם בדרישת השרים להעניק להם הטבת מס בגין שימוש ברכב השרד הצמוד, והגיש פנייה בעניין לוועדת הכספים. בנוסף מעכב נאמן את הצגת עמדתה של ועדת שרים אחרת בראשותו - ועדת השרים לענייני אתיקה - בעניין הצהרות ההון של השרים.

הצעת החוק בעניין שכר הבכירים תשפיע מאוד על נאמן עצמו - עורך דין עשיר שפרש ממשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן כדי לשמש שר משפטים. משרד הרצוג-פוקס-נאמן מייצג את השמנה והסלתה של החברה הישראלית והן את החברות הגדולות במשק, שיושפעו בין היתר ממהלכיו של נאמן כשר משפטים. שר הרווחה, יצחק הרצוג, היה שותף במשרד לפני שנבחר לכנסת ב-2003.

אתמול התגלעו חילוקי דעות בין שני השותפים העסקיים לשעבר. הרצוג רצה שהממשלה תתמוך בהצעת החוק בקריאה הטרומית ובתמורה יחימוביץ' וכץ יקפיאו את הגשת ההצעה לארבעה חודשים. נאמן התנגד לאישור בקריאה בקריאה הטרומית. התוצאה: הרצוג מאיים בהתפטרות.

ואולם, השאלה העומדת על הפרק היא לא שאלת התפטרותו של הרצוג, אלא פעילותו של נאמן. בכמה מישיבותיה של ועדת השרים הודיע נאמן לפרוטוקול שהוא מכיר חלק מהמשתתפים. כך למשל, לפני חודש הודיע כי הוא מכיר את פורום ראשי המשק שהופיע בפני הוועדה. בפורום אמרו שנאמן היה חבר נשיאות עד לבחירתו לשר המשפטים ואילו נאמן אמר שהוא "מכיר את הפורום אך לא שימש יועץ".

יחימוביץ' טוענת כי נאמן, שכל חייו עבד למען בעלי ההון, ממשיך לשרתם גם בממשלה, וכי כל מטרת הדחייה בעבודתה של ועדת השרים היא לקבור את הנושא. ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית היא שנאמן יחזור למשרדו לאחר שיפרוש מהפוליטיקה. כך הוא ישוב לייצג את העשירים, שחלקם יושפעו מן הסתם מהמדיניות שיציג כשר משפטים וכיו"ר ועדת השרים להגבלת שכר הבכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully