וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להשקיע בעסקים הקטנים במקום באינטל

יהודה טלמון

13.7.2010 / 9:50

מענק של 400 מיליון דולר,יסייע לאינטל לייצר 600 מקומות עבודה. יהודה טלמון, נשיא לשכת העצמאים, אומר: השקעת הסכום בעסקים הקטנים, יביא לעשרות אלפי מקומות עבודה

באחרונה התבשרנו כי מפעל אינטל ישראל יתוקצב, ככל הנראה, במענק ממשלתי נוסף של 400 מיליון דולר. דו"ח מטעם משרד התמ"ת קבע כי "הטכנולוגיה במפעל הנוכחי של אינטל בקרית גת תדעך בתוך חמש שנים אם לא יחודשו קווי הייצור, מה שיוביל לפיטורי עובדים וירידת ההכנסות ממסים".

זוהי בהחלט תחזית מאיימת ואפילו מפחידה עבור מקבלי ההחלטות בישראל, הרוצים לראות את המדינה מובילה בחזית הטכנולוגיה העולמית ואת המשק הישראלי פורח ומשגשג, עם היווצרותן של משרות חדשות בתחום ההיי-טק.

המענק הזה אינו הראשון ובוודאי לא האחרון בסדרת המענקים שקיבלה ושתקבל החברה. במהלך העשור האחרון קיבלה החברה מהמדינה מענקים בשווי של יותר ממיליארד דולר. מדי כמה שנים מזדעקים ראשי החברה ומאיימים לעזוב את ישראל אם לא יוקצו מענקים ותקציבים נוספים לפיתוחה של החברה - והמדינה נותנת, מעניקה ומתקצבת ביד רחבה. הסכומים שהועברו לידי אינטל בעשר השנים האחרונות הם בלתי נתפשים במונחי התקציב הישראלי המצומצם. אבל האם מישהו חשב באמת על הכדאיות של המהלכים האלה? האם שווה למדינה להשקיע את הסכומים האדירים האלה בחברה אחת, מצליחה ככל שתהיה? כמה באמת תתרום אינטל להמרצת המשק הישראלי וליצירת מקומות עבודה חדשים?

אינטל לא מספקת את הסחורה עבור המשק הישראלי

לפי התחזיות האופטימיות ביותר של ראשי החברה, בסכום המענק הנזכר תייצר החברה בתוך חמש שנים כ-600 מקומות עבודה חדשים. 600 מקומות עבודה בלבד, תמורת סכום דמיוני של 400 מיליון דולר. זה לא כדאי! היחס בין ההשקעה הכספית האדירה לתפוקה המתקבלת במקרה הזה הוא נמוך מאוד. אינטל לא מספקת את הסחורה עבור המשק הישראלי.

לחלופין, יש לבחון מה יקרה אילו היה מוקצה סכום דומה לטובת העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. לפי ההערכות הזהירות ביותר, אם יועבר אותו הסכום המוקצה לאינטל לעסקים הקטנים והבינוניים, אפשר יהיה לשקם וליצור עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים. בסכום של 400 מיליון דולר יומרץ המשק הישראלי כולו, לא רק שכבת אליטה קטנה ומצומצמת, הפריפריה תקבל חיים חדשים בדמות אלפי מקומות עבודה חדשים, ומגזרים שלמים הבנויים על תעסוקה עצמאית בעסקים קטנים, כגון המגזר החרדי והמגזר הערבי, ייהנו מפריחה ויוכלו להתפרנס בכבוד, תוך שמירה על ערכיהם ומרקם חייהם הייחודי. זאת עוד לפני שהזכרנו את הערך החברתי החשוב של עידוד התעסוקה בקרב מיעוטים ובפריפריה, ערך שעליו הממשלה עצמה מצהירה השכם והערב.

בסופו של יום, כשבוחנים היטב את הנתונים ומניחים שיקולים זרים בצד - העסקים הקטנים והבינוניים תורמים למשק הישראלי ומייצרים תעסוקה ומקומות עבודה לא פחות מהעסקים הגדולים. אין ספק כי להעמיד את אינטל ודומותיה במרכז הבמה זה אטרקטיבי הרבה יותר, וגזירת סרט בחנוכת מפעל היי-טק אמריקאי נוצץ מצטלמת הרבה יותר טוב מחנות המכולת הקטנה באחת מערי הפריפריה, אבל מזמן הוכח כי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל הם מנוע הצמיחה של המשק, והם כאן כדי להישאר. הם היו כאן בימים קשים של משבר כלכלי ונשאו בעול הגזירות, הם אינם מאיימים בעזיבה ורגליהם נטועות עמוק בכלכלה הישראלית.

הגיע הזמן שממשלת ישראל, משרד האוצר ומקבלי ההחלטות יפנימו ויבינו את ערכם האמיתי של העסקים הקטנים, ויעשו את מה שנדרש כדי לעודד את המגזר החשוב הזה.

*הכותב הוא נשיא להב - לשכת העצמאים והעסקים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully