וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: להעלות את גיל הפרישה של נגדים

מירב ארלוזורוב

13.7.2010 / 8:20

האלוף (מיל') יפתח רון טל ממליץ להעלות את גיל הפרישה של נגדים ל-54-57. את הקצינים תומכי הלחימה ממליץ רון טל לשחרר בגיל 47-51

דו"ח שהוגש לראש אכ"א בתחילת השנה, ונשמר עד כה בסוד על ידי צה"ל, חוזר וממליץ לצה"ל לפעול להעלאת גיל הפרישה לפנסיה של נגדים, אך לא קצינים. את הדו"ח הגיש האלוף במילואים יפתח רון טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה, והוא הוכן לבקשת ראש אכ"א כדי לקבוע את עמדת הצבא בסוגיית גיל הפרישה. רון טל הוא כיום מנכ"ל חברת נמלי ישראל.

הדו"ח של רון טל חוזר באופן חלקי על ההמלצות שכבר היו בידי צה"ל, ההמלצות של ועדת האלוף במיל. עמוס מלכא מתחילת שנות ה-2000, שגם הן צידדו בהעלאת גיל הפרישה, אם כי הדו"ח של רון טל מתון בהרבה בהמלצותיו. גיל הפרישה הממוצע של נגדים וקצינים כיום הוא 45-46. עיקרי ההמלצות של רון טל הן לבצע הבחנה בקרב אנשי הקבע בין נגדים לבין קצינים. לגבי הנגדים, שהם בעיקר אנשי תחזוקה ועבודה טכנית, ממליץ רון טל לוותר על התפישה של "שתי קריירות", בהנחה כי השוק האזרחי אינו ממתין לנגדים בזרועות פתוחות. לפיכך, רון טל ממליץ להעלות את גיל הפרישה של הנגדים בחדות ל-54-57, ולאפשר להם למעשה לצאת לפנסיה מוקדמת בגילאים אלו. דחיית גיל הפרישה גם תאפשר לנגדים לצבור פנסיה גדולה יותר עד לפרישתם. מקורות אחרים טענו כי המלצות של רון טל היו להעלאת גיל הפרישה של הנגדים ל-53 בלבד.

בנוגע לקצינים ממליץ רון טל לשמור על התפישה של "שתי קריירות", משמע לאפשר לקצינים לפרוש בגיל מוקדם מספיק כדי שיוכלו לפתח לעצמם קריירה שנייה בשוק האזרחי. לשם כך מחלק רון טל את אוכלסיית הקצינים לארבע קבוצות: לוחמים, קצינים טכנולוגיים, קצינים אקדמאים מקצועיים כמו רופאים, משפטנים, וכלכלנים וכן קצינים שהם תומכי לחימה.

את הקצינים הלוחמים ממליץ רון טל לשחרר לפנסיה בגיל 42, בדומה לגיל הפרישה כיום. את שתי הקבוצות המקצועיות - קצינים טכנולוגיים וקצינים מקצועיים - הוא ממליץ לשחרר לפנסיה בגילאי 45-47, בדומה לגיל הפרישה כיום. רק את הקבוצה השלישית, זו של תומכי הלחימה, ממליץ רון טל להעלות את גיל הפרישה שלה ל-47-51.

לפי הדו"ח של רון טל, גיל הפרישה הממוצע של קצינים יהיה 49, ושל כל אנשי הקבע - קצינים ונגדים - יהיה כ-51. בפועל ממליץ רון טל לשמר פחות או יותר את גיל הפרישה הקיים של קצינים, ועיקר השינוי שהוא מציע נוגע לגיל הפרישה של הנגדים.

עם זאת, רון טל מוסיף הסתייגות עיקרית לגבי הקצינים שאינם לוחמים (שלוש הקבוצות), לפיה בכל המקרים הקצינים האלה ייצאו לפנסיה בגיל מוקדם יחסית, תוך שהם מקבלים מהצבא פנסיה מלאה. כלומר, מדובר בעובדים יקרים מאוד.

אי לכך, רון טל ממליץ להקטין משמעותית את מספרם של הקצינים שאינם לוחמים, בעיקר הקצינים המקצועיים, באמצעות החלפתם בנגדים או באמצעות החלפתם באזרחים. רון טל מעריך כי גם אם השכר של כלכלנים או משפטנים אזרחיים יהיה גבוה מזה של אנשי הקבע, העובדה שיש יכולת לפטר אותם ללא פנסיה הופכת את העסקתם לכדאית הרבה יותר.

מצה"ל נמסר בתגובה: "הוועדה שבחנה את מודל הקבע בראשות רון טל גיבשה תובנות המהוות אבני דרך מרכזיות בעבודת המטה המתנהלת לנושא בצה"ל בשנה האחרונה. הצורך בכינונה של ועדה זאת עלה לאור השינויים הרבים שעבר הצבא בשנים האחרונות. אירועים אלה חייבו ביצוע התאמות מתבקשות בדו"ח ועדת מלכא בדגש על שימור איכות המשרתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully