וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסעדות האתניות: תנו להעסיק עובדים זרים

עדיה פיטרמן

13.7.2010 / 16:00

בארגון הגג של המסעדות האתניות בישראל טוענים, כי כתוצאה ממדיניות צמצום העובדים הזרים, נסגרו משנת 2008 כ-50 מסעדות ופוטרו יותר מ-1,500 עובדים

במסגרת מדיניות הממשלה לצמצום העסקת עובדים זרים בישראל נעשים מאמצים להפחית את מספרם והם מורשים לעבוד פחות ופחות בתחומי הסיעוד, החקלאות והבנייה. בהחלטת ממשלה ממאי 2009 נקבע כי יצומצם גם מספר העובדים הזרים בענף המסעדות האתניות, יחד עם דרישה להעלאת שכרם. בארגון הגג של המסעדות האתניות בישראל טוענים כי כתוצאה ממדיניות זו נסגרו משנת 2008 כ-50 מסעדות ופוטרו יותר מ-1,500 עובדים, שחלקם טרם נקלטו במעגל העבודה.

לדברי הארגון השנה הוקצו לענף רק 500 היתרי העסקה ובכוונת האוצר לבטל את ההקצאה כליל בשנה הבאה, והם יצאו בקריאה לממשלה "להחריג את התייחסותה מהמדיניות הכללית בנושא העובדים הזרים ולאפשר להעסיק את אותם טבחים זרים נדרשים בעלויות העסקה סבירות שיאפשרו את המשך פעילותו העסקית של הענף".

לפי נתונים שמציג הארגון מועסקים כיום בישראל כ-750 טבחים זרים בכ-200 מסעדות אתניות אסייתיות (יפניות, סיניות, תאילנדיות והודיות), המעסיקות 7,500 עובדים ישראלים. החישוב המקובל בענף הוא שכל טבח זר מומחה מייצר בין שבעה לעשרה מקומות עבודה לישראלים. המכירות בענף מוערכות במיליארד שקל ותשלומי המסים למדינה מוערך ב-150 מיליון שקל. עוד טוענים בארגון כי תוכניות ממשלה להכשרת ישראלים להחלפת הטבחים הזרים, להן נרתמו המסעדנים והתחייבו בקליטת בוגרי ההכשרות, נכשלו – והם נותרים ללא מענה.

נכשלים בהכשרת ישראלים

"עד היום הקצה האוצר משאבים רבים לתוכניות ההכשרה שאנחנו מפעילים", אומר משה כץ, מפקח ארצי על מקצועות המלונאות והאירוח, מטעם האגף להכשרה מקצועית במשרד התמ"ת, "אותרו בתי ספר לבישול עם ציוד מתאים, הוצאו מכרזים להפעלת הקורסים, אבל לא היו פונים. היעד היה לפתוח קורסים של 20 משתתפים לכל קורס, והצלחנו לבסוף לפתוח רק קורס אחד בחיפה, אותו סיימו 14 משתתפים ופחות מחצי מהם השתלבו במסעדות אסייתיות".

מלבד הכישלון בהכשרת ישראלים לענף, מתאפיינת התוכנית גם בניצול העובדים הזרים בסגנון "הרצחת וגם ירשת". לאחר שמודיעים לאלו כי הכוונה היא לגרשם, משתמשים בהם כמדריכים להכשרת עובדים ישראלים.

לאור כישלון תוכניות העבר הוחלט במשרד התמ"ת על שינוי. "הבעיה היא שישראלים לא רואים במקצוע כבעל אופק תעסוקתי, לעומת קורסי טבחות רגילים שהם יותר אטרקטיביים", מסביר כץ, "לכן במקום קורס ייעודי, הוספנו לקורס רגיל את תחום הבישול האסייתי ופתחנו ראשון כזה בתל אביב. הקורס נמצא בעיצומו ומשתתפים בו 21 סטודנטים". למרות זאת, כץ מודה כי לא כל בוגרי הקורסים מגיעים לאותה רמה מקצועית כמו המומחים הזרים אותם מעסיקים בעלי המסעדות.

בדיון שהתקיים בנושא בישיבת ועדת המשנה לעסקים קטנים שהתקיימה לפני כשבוע בכנסת, אמר סמנכ"ל הכספים במשרד התיירות כי קיום הענף חיוני לשירותי התיירות והנושא אף עלה בביקורו האחרון של השר מיסז'ניקוב בסין. הישיבה הסתכמה בקריאה של יו"ר הוועדה ח"כ אלכס מילר למשרד האוצר - לבחון שוב את החלטת הממשלה, לבדוק הקלות על העסקת עובדים זרים כטבחים בענף ולדווח לוועדה על החלטה בתוך שבועיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully