וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לדירות שלושה חדרים

אריק מירובסקי

14.7.2010 / 8:30

לאחרונה פורסם כי שר הפנים אלי ישי יכפה על הרשויות להקים דירות שלושה חדרים. אריק מירובסקי מתקשה להבין את המגמה שמוביל ישי, וגם לא סבור כי תקל על מצוקת הדיור במרכז

האם הזוגות הצעירים ישמחו למשמע הבשורה של ישי? האם ההורים שמתקשים לסייע להם לרכוש דירות ירגישו שזה הפתרון הנכון לילדים? כמה זוגות צעירים מוכנים לרכוש היום דירות שלושה חדרים?

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מצביעים כי לפני 50 שנה היו 95% מהדירות החדשות בישראל בנות חדר עד שלושה חדרים. קשה להאמין - פחות מ-1,500 דירות שנבנו אז היו של ארבעה חדרים ויותר. כיום, על כמות דומה של דירות שבנייתן הושלמה (כ-30 אלף בשנה), שיעור הדירות בגודל של עד שלושה חדרים מגיע לכ-10%, ואילו דירות של שישה חדרים ויותר מגיעות כמעט לרבע מכלל הדירות שמוקמות בישראל. במלים אחרות, השוק אומר את דברו בצורה מוחצת - ב-2010 הציבור אינו מעוניין בדירות קטנות.

משיא של כ-32 אלף דירות בגודל של שלושה חדרים שהוקמו ב-1974 (54% מהתחלות הבנייה באותה שנה) מספרן נפל והלך; ב-1980, לראשונה, מספרן של דירות בגודל של ארבעה חדרים, עלה על זה של דירות בגודל שלושה חדרים, ומאז הפערים התרחבו והלכו וגדילת הדירות נמשכה. בשנים האחרונות יש כבר פרויקטים שבהם מקימים רק דירות בגדלים של חמישה חדרים ויותר.

במלים אחרות, לא רציני לטעון כלפי הרשויות המקומיות שהן אלה שמטרפדות את הקמת הדירות הקטנות בשטחן. הנוהל הזה אמנם הוחל בעשור האחרון במקומות שונים, ואולם כאמור, המגמה של הגדלת מספר החדרים בדירות נמשכת כבר 30 שנה, והיא נמשכת אל תוך ימינו. כנראה שזה לא רק הרשויות והקבלנים - אלה בעיקר אנחנו.

מדוע הדירות שלנו גדלות? הרבה בגלל עניין של רמת ואורח חיים. רבים כיום מקדישים חדר אחד בבית לשימושי מחשב, וחדר אחר מוקצה לטובת חדר משחקים ושיעורי בית לילדים.

פעם דירה למכירה שסומנה בלוחות המודעות כש"כ (שירותים כפולים), היתה נחשבת למציאה נדירה. כיום דירה שאין בה לפחות יחידת הורים נפרדת עם חדר ארונות, שירותים ואמבטיה - תיפסל על הסף על ידי רוכשים רבים. כתוצאה מהתהליך הזה, רבים פוסלים על הסף רכישת דירת שלושה חדרים, משום שרואים בה דירה שאינה מספקת ותחנה קצרה מאוד עד ליעד האמיתי - דירת ארבעה חדרים.

לאור זאת, המגמה שמוביל ישי אינה מובנת מאליה כלל, ולא נראה שהיא תקל במידה משמעותית על מצוקת הדיור במרכז. במקרים רבים יוברר לרוכשי הדירות הפוטנציאלים, שדירת ארבעה חדרים ישנה עולה כמו דירת שלושה חדרים חדשה, אולם מתאימה יותר לצרכים שלהם.

במקרים אחרים זוגות צעירים והוריהם יגיעו למסקנה אליה מגיעים כיום רוכשי דירות רבים - כדי לרכוש דירה במחיר סביר אין צורך בצו ממשלתי, פשוט צריך להתרחק מתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully