וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עומדים בקרב: טבע שוב הפסידה לפייזר

יורם גביזון

18.7.2010 / 8:15

החברה הפסידה בערכאה נוספת בתביעה על שיווק התרופה Protonix. הפסד בתביעה עלול לגבות מחברת טבע את הפיצוי הגבוה ביותר ששילמה בתולדותיה במשפט פטנטים

חברת טבע נחלה תבוסה משפטית נוספת בתביעת הענק התלויה ועומדת נגדה בעניין שיווק התרופה Protonix של חברת פייזר. הפסד בתביעה עלול לגבות מטבע את המחיר הגבוה ביותר ששילמה אי פעם במשפט פטנטים.

בית משפט מחוזי בניו ג'רזי דחה את בקשתה של טבע להפוך על פיה החלטת חבר מושבעים בבית משפט זה מאפריל 2010. חבר המושבעים קבע שהפטנט שמגן עד ינואר 2011 על התרופה פרוטוניקס, שמיועדת לטיפול בהחזר תוכן חומצי מהקיבה לוושט, אינו טריוויאלי כפי שטענה טבע, ולכן הוא תקף.

טבע החלה לשווק את הגרסה הגנרית לתרופה בדצמבר 2007, ונטלה את הסיכון שתפסיד בתביעה נגד הפרת הפטנט שהוגשה נגדה. טבע טענה שהפטנט אינו תקף משתי סיבות: ראשית, משום שאין בו התקדמות המצאתית ולכן הוא טריוויאלי, ושנית, משום שהחברה שפיתחה אותו, ויית' שנרכשה על ידי פייזר ב-2009, ביצעה הגנה כפולה על אותו תחום המצאתי במטרה להאריך את תוקף הפטנט. טבע, שעירערה על החלטת חבר המושבעים, טענה שהשופט ולא חבר המושבעים צריך לפסוק בעניין ההגנה הפטנטית הכפולה.

ד"ר רוני גל, אנליסט בכיר בברנסטין ריסרץ', העריך לאחר החלטת חבר המושבעים שהסכום שטבע תידרש לשלם עלול להגיע ל-1.2 מיליארד דולר, משום שהפסד ההכנסות לפייזר ממכירת המוצר בתשעת הרבעונים שקדמו להחלטת חבר המושבעים הגיע ל-2.9 מיליארד דולר, והרווח שנגרע ממנה היה 1.5 מיליארד דולר. גל העריך שטבע תידרש לשלם 80% מסכום זה על בסיס הנתח שהיא מחזיקה, לעומת 20% מהגרסאות הגנריות שמשווקות על ידי חברת סאן ההודית. טבע הודיעה כי היא עדיין מאמינה שהפטנט אינו תקף, ושבכוונתה לבחון את דרכי הפעולה הפתוחות בפניה, כולל הגשת ערעור.

בית המשפט דחה, עם זאת, את בקשתה של פייזר להורות לרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) לשנות את תנאי האישור שניתן לטבע לשווק את המוצר. בית המשפט הסביר את החלטתו בכך שלטבע הגנות נוספות, כולל טענות על שימוש לרעה בהגנה הפטנטית.

עלייה ברווחיות סנדוז

חברת סנדוז (Sandoz), שבבעלותה המלאה של חברת נוברטיס, דיווחה על המשך צמיחה במכירות תרופות גנריות ועלייה נוספת ברווחיותה. הכנסותיה של סנדוז צמחו ב-11% ברבעון השני של 2010 בהשוואה למקביל ב-2009 והסתכמו ב-2 מיליארד דולר, ואילו הרווח התפעולי גדל ב-17% ברבעון החולף בהשוואה למקביל לו ב-2009 והגיע ל-289 מיליון דולר, שהם 14.6% מהמחזור, בהשוואה ל-13.9% מהמחזור במקביל ב-2009.

חלק מהגידול (5 נקודות אחוז) נבע מרכישת החברה השוויצית Ebewe, והיתרה מגידול במכירות בארה"ב, איטליה, יפן, קנדה ורוסיה שקיזז שחיקת מחירים של מוצרים ותיקים בשיעור של 7%. סנדוז הציגה צמיחה של 66% במכירות של מוצרים גנריים לתרופות ביולוגיות, תחום שבו היא מובילה עם שלושה מוצרים משווקים.

נוברטיס ציינה כי מכירותיה בארה"ב גדלו הודות להשקת תרופות חדשות, ואילו מכירותיה בגרמניה, נתון שהפך לרלוונטי יותר מבחינתה של טבע בעקבות רכישתה המתכוננת של חברת רציופארם תמורת 5 מיליארד דולר, ירדו ב-5% בשל הרחבת השימוש בשיטת המכרזים על ידי קופות החולים. סנדוז דיווחה על גידול של 40% במכירותיה בשוק הגנרי ברוסיה, שבו טבע היא החברה השנייה בגודלה בעקבות רכישת רציופארם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully