וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאה חלופה לתוכנית ויסקונסין?

צבי זרחיה

18.7.2010 / 15:55

חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הגישו הצעת חוק לפיה כל מובטל יהיה זכאי להכשרה מקצועית, השלמת השכלה ומימון מלא של הוצאות נסיעה

כל חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות מכל סיעות הבית, הגישו השבוע את הצעת חוק אחריות המדינה להגברת התעסוקה, לאופק תעסוקתי ולשירותים תומכי עבודה המהווה בפועל חלופה לתוכנית ויסקונסין.

חברי הוועדה החתומים על הצעת החוק הם היו"ר חיים כץ (ליכוד), שלי יחימוביץ' (עבודה), רחל אדטו (קדימה), אריה אלדד (האיחוד הלאומי), חיים אמסלם (ש"ס), אריה ביבי (קדימה), אילן גילאון (מרצ), אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו), משה מוץ מטלון (ישראל ביתנו) וסעיד נפאע (בל"ד).

חברי הוועדה התנגדו בחריפות לתוכנית ויסקונסין, לא נכנעו ללחצים מתמשכים של ראש הממשלה, שרי האוצר והתמ"ת ומערך של לוביסטים שפעל מטעם הזכייניות הפרטיות - וביטלו את התוכנית. התוכנית מופיעה כלשונה, מחדש, בטיוטת חוק ההסדרים, וכעת מקדימים חברי הכנסת תרופה למכה ומגישים תוכנית חלופית שגיבשו בחודשים האחרונים בשיתוף עם האגודה לזכויות האזרח.

ההצעה קובעת את אחריות המדינה להגברת התעסוקה, ובפרט את אחריותה לקדם את האופק התעסוקתי של מקבלי גמלאות, לסייע להם ולהוביל לשילובם בשוק העבודה, להגשמת זכותם לעבודה ולקיום בכבוד. זאת תוך השארת האחריות ליעד זה בידי המדינה, ולא בידי חברות פרטיות כפי שהיה הדבר בויסקונסין.

ההצעה כוללת שורה של תיקוני חקיקה בחוקים קיימים, ומתמודדת עם מגוון המכשירים, חלקם קיימים ואחרים מוצעים בחוק, למימוש יעדי התעסוקה. ביניהם: כל מובטל יהיה זכאי לתכנית קידום אישי תוך התחשבות מרבית במצבו המשפחתי ובצרכיו לשירותים תומכי עבודה ובהם הכשרה מקצועית, השלמת השכלה, מימון מלא של הוצאות נסיעות, והחזר הוצאות טיפול בילדים עד גיל 12.

נוסף על כך, כל משתתף ששולב בעבודה יהיה זכאי לליווי משך שלוש שנים לפחות במקום העבודה החדש, לרבות קבלת מענק התמדה.

בדברי ההסבר להצעה נאמר בין היתר: "השתלבות בתעסוקה אמנם משפרת את הסיכויים להיחלץ מעוני, אך אינה מבטיחה זאת: ממדי העוני בקרב עובדים הולכים וגדלים, ומרבית העניים חיים במשקי בית שבהם לפחות מפרנס אחד. כדי לקדם מדיניות ראויה, על הממשלה להגדיל הוצאתה על מדיניות פעילה בשוק העבודה (התקציב לא יפחת מ-0.4% מהתמ"ג - בהתאם להמלצות ארגון ה-OECD), ולפעול לשיפור בשוק התעסוקה ולגידול בקיומן של משרות ראויות בישראל".

עוד נכתב כי "תמיכה, ליווי, והסרת חסמים הם הבסיס לתכנית שתוביל לגידול בהשתתפות בשוק התעסוקה, ולשיפור במצבם החברתי כלכלי של עניי ישראל... על מדיניות להגברת התעסוקה בישראל להיות מושתתת על אחריות המדינה להגברת התעסוקה, ועל חובתה לחלץ אנשים מעניים. עליה להיות מבוססת על יצירת משרות ראויות, ועל הושטת יד ולא על הטלת סנקציות. וכך, החוק המוצע אינו בא לבטל את הסנקציות הקיימות בחוק היום על סירובם של תובעי גמלה לעבודה, אך אין הוא מושתת עליהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully