וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר ויתר לצה"ל: לא יפקח על שכר ומכרזים

מירב ארלוזורוב

19.7.2010 / 8:00

הדיל הסודי בין האוצר למשרד היבטחון שסלל את הדרך לאישור התקציב: ויתור על דרישת החשב הכללי לפקח על המכרזים ותשלומי השכר בצה"ל. ממשיכים ליהנות מחוסר השקיפות

אגף התקציבים במשרד האוצר רשם ביום שישי ניצחון גדול מול משרד הביטחון: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריע בעד קיצוץ התוספת לתקציב הביטחון והעלאת גיל הפרישה של אנשי הקבע. ואולם לניצחון הזה היה מחיר שאותו ישלם אגף אחר במשרד: אגף החשב הכללי. כחלק מהפשרה עם הצבא, ויתר האוצר על דרישותיו לפיקוח ושקיפות של הצבא בתחומי המכרזים ותשלומי השכר - דרישות שהחשב הכללי, שוקי אורן, קידם במארס.

בתום הדיונים עם מערכת הביטחון ביום שישי נקבע כי סעיפי הפיקוח של החשב הכללי על המכרזים ועל השכר במערכת הביטחון יועברו להמשך משא ומתן עם מערכת הביטחון, ויסוכמו עד לקריאה הראשונה בכנסת של חוק התקציב. המשמעות היא דחיית ההחלטה לגבי הסעיפים האלה, עד כדי "מסמוס" שלהם בפועל.

מדובר בסדרה של שינויים שאמורים היו להגדיל באופן משמעותי את השקיפות של הצבא, ולאפשר פיקוח אפקטיבי של חשב משרד הביטחון עליו. הדרישות היו בשני תחומים מרכזיים.

התחום הראשון הוא מכרזי הצבא, שכיום מתנהלים לפי תקנות שונות מאלה של שאר משרדי הממשלה, בעיקר בכל הקשור לפטור ממכרז; זאת מאחר שאת התקנות של מכרזי משרד הביטחון קובע שר הביטחון, ולא שר האוצר. כתוצאה מכך, הפטור ממכרז ניתן במשרד הביטחון ביד רחבה יותר ובלי שקיפות מתאימה. החשב הכללי, שוקי אורן, ביקש לתקן זאת בכך ששר האוצר, הקובע את התקנות בכל שאר משרדי הממשלה, יקבע גם את תקנות המכרזים במשרד הביטחון. כמו כן, אורן ביקש לחבר את מערכת הרכש של צה"ל - הרכש האזרחי בלבד - למערכת המחשוב הכללית של המדינה, גם פה כדי שחשב משרד הביטחון יוכל לבצע בקרה ממוחשבת על הרכש.

התחום השני, רגיש לא פחות, הוא זה של תשלומי השכר. הצבא הוא משלם השכר הגדול ביותר במדינה, והוא משלם שכר וגמלאות בסכום של 16 מיליארד שקל בשנה. כל התשלומים האלה נעשים הרחק מעינו המפקחת של משרד האוצר ושל החשב הכללי: חשב משרד הביטחון אינו מחובר למערכת השכר של צה"ל, והוא מקבל ממנה רק נתונים חלקיים. כתוצאה מכך, אין פיקוח של חשב משרד הביטחון על תשלומי השכר והפנסיה בצה"ל. החשב הכללי דרש, במסגרת חוק ההסדרים, להסדיר את הפיקוח כך שחשב משרד הביטחון יחובר למערכת המחשב של תשלומי השכר של צה"ל, וכי כל תשלומי השכר יאושרו בידי החשב הכללי.

"המערכת עושה הכל כדי שלא תהיה עליה בקרה"

כל הנסיונות להחיל פיקוח על השכר עד כה נכשלו. בראיון ל-TheMarker לפני שבוע סיפר אורן על ביקורת ראשונה שנעשתה בנתוני השכר של צה"ל: "אחרי מאמצים אינסופיים שלנו, ודחיות חוזרות ונשנות של הצבא, הצלחנו ב-2009 לעשות ביקורת על רכיב אחד בשכר אנשי הצבא - השימוש ברכב. בביקורת גילינו, ואני אומר את הדברים בשיא הזהירות, התנהלות חמורה. התברר כי הצבא זוקף הטבה לרכיבי שכר לפי קריטריונים שהוא המציא. ההטבות לרכב נקבעות לפי הבכירות, ולא לפי חוקי מס הכנסה בישראל".

הממצא החמור בביקורת, ככל הנראה, נגע בעיקר להטבות המס על השימוש ברכב שמקבלים אלופים בצה"ל - רק שהביקורת מעולם לא הושלמה. מרגע שעלו הממצאים הראשונים, הצבא חדל לשתף פעולה. "דלת נסגרה", הגדיר זאת אורן בראיון.

בעקבות זאת, אמר אורן בראיון: "מערכת הביטחון היא לחלוטין לא שקופה. המערכת עושה הכל כדי שלא תהיה בקרת אמת עליה. אף שיש לנו חשב במשרד הביטחון, הצבא לחלוטין לא שקוף לנו. אין ביקורת אזרחית על מערכת הביטחון".

דחיית ההחלטה לגבי סעיפי הפיקוח שוללת מהחשב הכללי את היכולת להגביר את הפיקוח שלו על תשלומי השכר והמכרזים במערכת הביטחון. ההערכה היא כי החשב הכללי אינו מתכוון לעבור על כך בשתיקה, וכי אם חוק ההסדרים יובא לכנסת בלי סעיפי הפיקוח - החשב צפוי לנקוט צעדים נגד מערכת הביטחון בניסיון להביא אותה לשתף פעולה עמו גם בלי הסכמתה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לראיון עם אורן: "בשנה שעברה נחתם הסכם בין משרד האוצר למשרד הביטחון המגדיר מנגנון בקרה חדש, שבמסגרתו ניתן מענה לכל תביעות האוצר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully