וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקיני המערכות הסולאריות מחכים כבר שבעה חודשים למכסה החדשה

מאת אבי בר-אלי

19.7.2010 / 6:48

אישור המכסה החדשה למערכות סולאריות לייצור חשמל על גגות נדחה שוב בעקבות חילוקי דעות בין משרד התשתיות לרשות החשמל. בכיר בענף: "אנו חיים מחודש לחודש על בסיס שמועות בלבד"



>> אישור המכסה השנייה להתקנת מערכות סולאריות קטנות על גגות מבנים מסחריים נדחה פעם נוספת לשבוע הבא, ולא יידון מחר במליאת רשות החשמל. הדחייה נעשתה על רקע הוויכוחים הנמשכים בין משרד התשתיות לבין רשות החשמל על היקף המכסה החדשה ועל תחולתה - שבעה חודשים לאחר שדווח על סיום מכסת ההתקנות הקודמת.

בכיר באחת החברות העוסקות בענף אמר בסוף השבוע ל-themarker: "מדובר בשבעה חודשים שבהם התעשייה מושבתת. לפי הנתונים שבידינו יש 700 מועסקים ישירים בענף ועוד מספר דומה של נותני שירותים שנותרו מחוסרי עבודה. הגרוע מכל הוא שלקוחות השכיבו כסף - בלי תאריך יעד לניצולו. אנו חיים מחודש לחודש על בסיס שמועות בלבד".



ההסדרה שמתכוונת רשות החשמל לאשר לא כוללת מתן עדיפות גיאוגרפית או מגזרית, למרות תוכנית החומש של שר התשתיות, עוזי לנדאו, שהודיע כי הנחת מתקנים פוטו-וולטאים (pv) לצרכים ביתיים (עד 4 קילו-ואט) תותר בכל ישראל ללא הגבלה עד סוף דצמבר 2014 וכי התקנה מסחרית (עד 50 קילו-ואט) באזורי עדיפות לאומית (הצפון, הדרום והשטחים) תותר אף היא ללא הגבלה לתקופה זו. זאת, בעוד בשאר חלקי הארץ יוגבלו ההתקנות העסקיות במכסה של 50 מגה-ואט, ומכסה מיוחדת של 30 מגה-ואט תשוריין למבני ציבור.



בחוות דעת שגיבשה הרשות טענה כי לא תוכל לאשר אי הגבלת הייצור הסולארי המתומרץ או מתן עדיפות מגזרית. ואולם, בימים האחרונים הזהירו גורמים בשלטון המקומי כי אי התחשבות בחובת הרשויות המקומיות בפרסום מכרזים להתקנות סולאריות, שגורמת לכך שהמגזר הפרטי מקדים אותן במילוי המכסה - תגרור עתירה לבג"ץ. מנגד, לטענת גורמים בענף, דרישת משרד התשתיות לאי הגבלת ההתקנות אינה ריאלית - וכי הדרישה למתן עדיפות לפריפריה מיותרת - שכן ממילא מרבית ההתקנות מתבצעות באזורי עדיפות לאומית.



יו"ר איגוד חברות אנרגיה סולארית, עו"ד איתן פרנס, הזהיר כי החברות הסולאריות נערכות בלית ברירה לגל פיטורים או צמצומים משמעותיים. "המדינה שלחה אותנו להוביל את המהפכה הסולארית, ואם המצב יימשך, נעלה לירושלים ונשבור פאנלים מול מצלמות הטלוויזיה מכל העולם", הזהיר פרנס.



לפני חודשיים פירסמה רשות החשמל לשימוע ציבורי את המכסה החדשה להתקנת מערכות סולאריות קטנות על גגות מבנים. זאת, לאחר סיום המכסה הראשונה בדצמבר 2009 (למרות שרק 53% מן הרישיונות שניתנו במסגרתה נוצלו). מדובר בהסדרה המתמרצת ייצור חשמל עצמי באנרגיה סולארית באמצעות התחייבות לרכישת החשמל בתעריף של 1.55 שקלים לקוט"ש, שיופחת בהדרגה במתקנים מסחריים בשיעור של 7% עד מינימום של 1.34 שקלים. מכסה זו ל-135 מגה-ואט (120 מתוכם לגגות מסחריים). השימוע הסתיים ב-9 ביוני, ומאז נמנעה הרשות מלהעלות את ההסדרה הסופית לאישור.



לצד המחלוקות בהסדרה הסולארית, נודע כי משרד התשתיות ורשות החשמל הגיעו לסיכום על הסדרה למתקני ייצור חשמל באנרגיות רוח בינוניים וגדולים (יותר מ-50 מגה-ואט) - שלא תוגבל במכסה. כן הושג סיכום דומה עבור מתקני ייצור חשמל בביו-מאסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully