וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי אריסון מתקשה להחזיר חובות?

שרון שפורר

19.7.2010 / 10:35

נציגי אריסון השקעות: עד היום אריסון "הביאה כסף מהבית" כדי לשלם את הריבית - אבל אם ב-2014 לא יגיעו דיווידנדים מבנק הפועלים, היא תיאלץ לבצע פריסה של החובות

"ב-2014 ייתכן שניאלץ לבצע פריסה מחודשת של החובות באריסון אחזקות" - כך עידכנו נציגיה של שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, את המשקיעים המוסדיים, שהשקיעו באיגרות החוב שהנפיקה החברה ב-2007 בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל.

המשקיעים המוסדיים הגדולים באג"ח של אריסון אחזקות, בעלת השליטה בבנק הפועלים, הם עמיתים, מנהלת קרנות הפנסיה הותיקות המחזיקה ביותר מ-400 מיליון שקל ומנוהלת בידי יעל אנדורן; חברת הביטוח מנורה, המחזיקה ב-150 מיליון שקל; וחברת הביטוח מגדל עם אחזקה של יותר מ-100 מיליון שקל.

נציגיה של אריסון, ובראשם סמנכ"ל הכספים של אריסון אחזקות משה לחמני, הסבירו למוסדיים כי בשל העובדה שבנק הפועלים הפסיק לחלק דיווידנדים - שהם המקור של אריסון אחזקות לתשלום החוב - יהיה להם קשה לעמוד בהחזר החוב כמות שהוא. עד כה, הם ציינו, שרי אריסון "הביאה כסף מהבית" כדי לשלם את הריבית - שכן לחברה לא היו מקורות שוטפים לתשלום החוב. ואולם ב-2014 יהיה על אריסון להתחיל לשלם בנוסף לריבית גם את הקרן, ואם לא תוכל למשוך דיווידנדים מהבנק היא תיאלץ לבצע פריסה של החובות.

כיום משלמת אריסון ריבית על האג"ח. עד 2009 הסתכמה הריבית ב-68 מיליון שקל בשנה, ואילו לפני כשנה היא עלתה ל-96 מיליון שקל בעקבות הורדת דירוג של s&p מעלות לאיגרות החוב שאריסון הנפיקה. ב-2014 אמורה אריסון גם להתחיל ולפרוע את הקרן של האג"ח במשך 5 שנים בסך 200 מיליון שקל בשנה.

אריסון מחזיקה דרך אריסון אחזקות בכ-20% ממניות בנק הפועלים (במניות נוספות היא מחזיקה דרך חברת מלח תעשיות). כדי לעמוד בהחזר של יותר מרבע מיליארד שקל בשנה, על אריסון יהיה למשוך דיווידנדים של 1.25 מיליארד שקל מבנק הפועלים בשנה החל ב-2014.

משימה בלתי אפשרית?

מדובר במשימה שהביצוע שלה לא מובטח. ראשית בעקבות המשבר, המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מגביל את חלוקת הדיווידנדים בבנקים, כדי לשמור על יחס הלימות הון גבוה ככל הניתן (יחס המשמש ככרית ביטחון בבנקים ואמור לשמש כהגנה בימי משבר).

המדיניות של בנק הפועלים היא לחלק דיווידנד של 50% מהרווח שלו מדי שנה. באחרונה עידכן הבנק את המדיניות שלו כך שחלוקת דיווידנד מתוך רווחים חד-פעמיים תהיה כרוכה באישור מיוחד. המשמעות היא שעל הבנק יהיה להרוויח מדי שנה ב-2014-2018 לפחות פי שניים מהדיווידנד שעל אריסון למשוך, כלומר להרוויח 2.5 מיליארד שקל מדי שנה.

מכל מקום, תשואה של 10% על ההון היא ציפייה מקובלת במערכת הבנקאות, וההון של בנק הפועלים הוא כ-20 מיליארד שקל - כך שהבנק אמור לעמוד בהחזר. עם זאת, לאורך כמה שנים ברציפות מדובר במטרה מורכבת, גם לנוכח המגבלות שמטיל בנק ישראל על חלוקת דיווידנדים, כתלות באיתנות וביחסים הפיננסיים של הבנק.

במקביל להנפקת האג"ח הפרטית של אריסון אחזקות, נטלה אריסון השקעות - חברה נוספת של אריסון, המחזיקה בחברות שיכון ובינוי, מלח תעשיות ובאחזקות נוספות - גם אשראי מקונסורציום של גופים בהובלת בנק מזרחי טפחות בהיקף של יותר ממיליארד שקל. בתמורה היא שיעבדה חלק ממניות שיכון ובינוי וחלק ממניות מלח תעשיות.

אמנם מאז שחיזקה בטוחות כנגד האשראי הזה התאוששו המניות של הבנקים, אבל כמו באריסון אחזקות גם במלח תעשיות (המחזיקה בכמעט 6% מהבנק) - יש פגיעה כתוצאה מהמגבלות על חלוקת דיווידנדים בידי הבנקים.

מאריסון אחזקות נמסר בתגובה: אריסון השקעות מקיימת קשר שוטף עם הגופים הפיננסיים כחלק בלתי נפרד מההתקשרות והפעילות הפיננסית השוטפת עמם, והכל בהתאם להסכמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully