וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תקופות ההתחייבות בסלולר מטורפות"

אמיתי זיו

19.7.2010 / 12:35

שר התקשורת, משה כחלון, נאם בוועידה כלכלית ואמר כי "בשוק הסלולר יש פוטנציאל להגדיל את התחרות - ופה יבוא לידי ביטוי המחיר והשירות". השר הוסיף: "הצרכן צריך להיות האיש עם הכוח"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן עריכה: דורון שטיין)

שר התקשורת, משה כחלון, נאם הבוקר בוועידה כלכלית שהתקיימה בתל אביב. בנאומו התייחס כחלון לתחום התשתיות וסיפר כי "לפני כחודש חזרתי מביקור בדרום קוריאה יחד עם נשיא המדינה. בדרום קוריאה משכה המדינה סיבים אופטיים לבתי הלקוחות על פני 62% מהמדינה. מאז החלה שם צמיחה בלתי רגילה".

"בדרום קוריאה נאמר לי שכל עלייה של 10 מגה-ביט במהירות - זו צמיחה של 1.5%. יש קשר בין תשתיות והצעדת מדינה קדימה. לא נראה בעולם אף מדינה עם תשתיות מתקדמות - שהיא מפגרת, כמו שלא נראה אף מדינה עם תשתיות מפגרות - שהיא מתקדמת. כשאנחנו נכנסים למדינה או למתחם בודקים דבר ראשון אילו תשתיות תקשורת יש שם", אמר השר.

לדבריו, "פעם בדקו באזורי התעשייה בישראל אם יש תלת-פאזי או אם יש כבישים, היום כל יזם בודק אילו תשתיות תקשורת ישנן במקום. רואים היום שהדבר החשוב ביותר זה תשתיות תקשורת. אותו דבר לגבי בתי חולים, מכוני מחקר ואוניברסיטאות. על רקע זה החלטנו להכניס תחרות בתחום התשתיות וקידמנו רישיון לחברת חשמל לקחת חלק במתן שירותי תקשורת. קראתי שזה חיזוק מונופול, אבל בואו לא נתבלבל. חברת החשמל היא מונופול בתחום החשמל אבל היא הולכת להיות השלישית במתן שירותי תקשורת, לצד HOT ובזק.

"150 בתי אב בקריית שמונה חוברו לסיבים אופטיים והם נהנים ממהירויות של 100 מגה. החזון שלי הוא לראות כל בית, בשרון ובשומרון, בגליל ובנגב מחובר ל-100 מגה במחירים סבירים, ולא ב-1,000 שקל. זו תהיה התרומה הטובה ביותר שלי כשר תקשורת", אמר כחלון.

על התחרות בשוק הסלולר, אמר השר כי "החלטנו להכניס מפעילים נוספים. לפני כחודש הענקנו רישיון למעפיל וירטואלי למשביר. הבוקר הודיע לי סמנכ"ל הנדסה ורישוי, חיים גירון, שהוא ממליץ לתת רישיון MVNO לעוד שתי חברות, פיר-טלקום ואיתוראן, ויש עוד מספר גופים שנמצאים בהליכי רישוי. אין מקום במדינת ישראל ל-10 או 8 מפעילים וירטואלים אבל בסוף יהיו התחברויות ושיתופי פעולה, ותהיה פה תחרות".

"מי משלם על קישוריות? בסופו של דבר אף אחד"

לדברי כחלון, "כשפלאפון היו המפעיל עם 100 אלף לקוחות - שילמנו שקל וחצי לדקה ואמרו שזה שוק רווי. סלקום נכנסה לשוק ב-8 אגורות והמחירים צנחו דרמטית. סלקום צברה מעל מיליון לקוחות, ואז באה החברה השלישית - פרטנר. אמרו אז 'נפלתם על הראש, איפה יש מקום למפעיל נוסף?'. פרטנר נכנסה ויצרה תחרות ונגסה כשליש מהשוק".

שר התקשורת אמר כי "בשוק הסלולר יש פוטנציאל להגדיל את התחרות - ופה יבוא לידי ביטוי המחיר והשירות. כל החברות מוכרות את אותו מוצר - זמן אוויר - והן יצטרכו להתחרות על דבר אחד - כיסו של הצרכן. כך הצרכן חוזר להיות האיש עם הכח. המדיניות שלנו היא לתת לאנשים חופש בחירה - כמו שמחליפים בתי קפה, למה יש לנו חוזים ל-3 שנים? אני לא רואה שום היגיון בתקופות ההתחייבות המטורפות האלו ולא בקנסות היציאה המטורפים האלה. מה זה? 7,000 או 9,000 שקל?".

"בחוק ההסדרים אנחנו מציעים תקופת התחייבות של 12 חודשים על מנת שהחברות יוכלו לתת הטבות ללקוח. אנחנו לא יכולים לסבול שלקוחות כבולים בידיים של החברות. העברנו בחוק גם נושא הנדידה הפנים ארצית - אנחנו מחייבים את החברות לארח באתרים שלהם את המפעילים החדשים", אמר כחלון.

אילן בן דב, הבעלים של חברת הסלולר פרטנר, נאם אף הוא בוועידה. בן דב התייחס לסוגיית דמי הקישורית ואמר: "מי משלם על קישוריות? מי ראה בחשבון שלו דמי קישוריות? בסופו של דבר אף אחד. עולם התקשורת מתחלק בין שני ענפים - קווי ונייד. בתוך המערכת הנייד אין משמעות גדולה. היא קיימת רק ביחס שבין המערכת הנייחת לניידת. איפשהו כל אותם פרשנים למיניהם שכחו את הנקודה הזו. אומרים לי 'זה יוזיל את המחיר ללקוח' - איך זה יוריד? כל המחקרים בכל העולם מראים הפוך".

לדברי בן דב, "גרף ההשוואה הבין לאומי אומר הכל - ולא יכול להיות כזה הבדל. כל אומות העולם השתגעו? כולם טיפשים? איך אפשר ליייצר דקה ברבע מהעלות מדויטשה טלקום או וודאפון? חברת NERA כתבה על המודל שהיא עצמה השתמשה בו שהוא בלתי ניתן להשגה בעולם האמיתי. איך מפעיל חדש יחזיר את ההשקעה אם הוא מסבסד את הקווי. אם עולה לו לייצר שיחה - 20 אגורות, איך הוא יכול לקבל שיחה מבזק ב-4 אגורות?".

"אני רוצה לספר לכם מיומנו של בעל מניות בחברה", אמר בן דב. "בבוקר עם הקפה מעניין אותי רק דבר אחד - נטישות וגיוסים. יש מלחמה עסקית קשה מאד בין ארבעת השחקנים. השוק תחרותי הרבה יותר ממה שחשבתי לפני שרכשתי את אורנג', אבל אם אתם מרגישים שהוא לא מספיק תחרותי אז כנראה הוא באמת לא מספיק תחרותי. אני מדבר על פתיחה של כל הרשתות לתחרות על בסיס עלות פלוס רווח סביר".

לדבריו, "אורנג' מנהלת מערכת פנימית חוצה חברה תחת הכותרת - הגינות. שיננו את חוקי המשחק חד צדדית בשבוע שעבר וזו רק ההתחלה. אף אחד לא אוהב להרגיש כבול, גם לא לאזיקים מזהב. יצאנו עם סדרה של תוכניות שהלקוח חופשי בה מקנסות יציאה ואנחנו לא מתנים רכישה של מכשיר כתנאי להצטרפות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully