וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: בשוק הישראלי שולטות עשר משפחות

אורה קורן

20.7.2010 / 8:15

קונסטנטין קוסנקו, חוקר בחטיבת המחקר של בנק ישראל: "אם יש 25 אנשים מרכזיים במשק שיכולים להתכנס פעם בשנה עם נציגי ממשלה ולהחליט על דברים שיקרו במשק, אז יש איום"

"קיימת בעיה של קשר בין ריכוזיות במשק לאיום על הדמוקרטיה" - כך אמר קונסטנטין קוסנקו, חוקר בחטיבת המחקר של בנק ישראל, בכנס שנערך אמש במכללה החברתית-כלכלית בתל אביב.

"אני מזכיר ביקור אחד בעזריאלי ואומר שאם יש 25 אנשים מרכזיים במשק שיכולים להתכנס פעם בשנה עם נציגי ממשלה ולהחליט על דברים שיקרו במשק, אז יש איום", הוסיף. קוסנקו התייחס למפגש ראשי המשק עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני יותר משנה במרכז עזריאלי בתל אביב, שנועד לגבש תוכנית כלכלית למשק לקראת תחילת כהונתו של נתניהו.

לדברי קוסנקו, לחברות הגדולות יש השפעה על היציבות הפיננסית והכלכלית של המשק. "בדו"ח בנק ישראל התייחסנו לשאלה, תחת הכותרת 'האם החברות הגדולות במשק גדולות מדי או מורכבות מכדי ליפול'. התשובה היתה שהן בדרך לשם, ואז החברות הללו מתקרבות למצב שבו הן תופסות נתח די גדול מהכלכלה, היחסים ביניהן מורכבים וקשה לנו להבין את הקשרים ביניהן, ובאיזה שלב הן יגיעו למצב שנצטרך להציל אותן, כמו שקרה עם אפריקה ישראל. זה מאפשר להן לקחת סיכוני יתר ולגלגל אותם על הציבור הרחב. לכן זו סכנה ליציבות הפיננסית והמקרו-כלכלית של המשק", הוסיף קוסנקו.

לדברי קוסנקו, יש נתונים ועובדות שמצביעים על רמת ריכוזיות גבוהה מאוד במשק. כך למשל, מספר בעלי העניין בשוק הישראלי קטן מאוד - בסדר גודל של 1,700 איש בממוצע, שמחזיקים ב-650 חברות ציבוריות. לדבריו, בממוצע כל 2.5 בעלי עניין מחזיקים כ-60% מחברה ציבורית. בישראל, אמר קוסנקו, גם ניתן לזהות בקלות מי האדם או השותפים השולטים בחברות.

"במחקר של בנק ישראל הוכחנו שהשוק פירמידלי. כשבודקים את המספרים רואים ש-80% מהחברות בקבוצות העסקיות הגדולות הן במבנה פירמידה. כשבודקים את משקל הקבוצות בנתח השוק מגלים ש-22 קבוצות עסקיות שולטות ב-50% מהשוק - בניכוי טבע, שמכניסה סטייה בנתונים", אמר.

לדברי קוסנקו, "השוק הישראלי הוא בין הריכוזיים במערב. יש בו שליטה של עשר משפחות גדולות שמתקרבת ל-30% מהשוק". עוד אמר כי המצב בישראל "דומה לשווקים אסיאתים, לא מערביים", וכי "הבעיה היא גם ענפית. הקבוצות הגדולות מחזיקות 50% מהשוק הפיננסי וב-70% מתחום השירותים והמסחר במשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully