וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדלי המשרדים חוזרים לאופנה

אריק מירובסקי

20.7.2010 / 8:05

מגדלי המשרדים שנבנו לפני 5-10 שנים מלאים, הביקושים גדלים ובקרוב יסתמן מחסור בשטחים. אריק מירובסקי טוען כי קבוצות הרכישה כבר זיהו את הפוטנציאל ועטות על הטרף

בסוף שנות ה-90 אחזה קדחת משרדים ביזמי תל אביב. כתוצאה ממנה הוקמו, בין היתר, מגדלי עזריאלי, מגדל לוינשטיין, בית רובינשטיין, בית גיבור ספורט, מגדל משה אביב, מגדל טויוטה, השלב הראשון של מגדל רוגובין תדהר (המוכר גם כמגדל איילון), ובשלב מאוחר יותר גם מגדלי הקריה, המוזיאון וסונול. בעשור האחרון חלה תפנית, והיזמים נמלטו ממגדלי המשרדים כמו מאש. והנה עתה, הם עושים סימנים של חזרה לענף.

באופן עקרוני מוסכם על הכל שענף המשרדים עדיין לא התאושש ממפולת ההיי-טק של תחילת העשור. אותן חברות היי-טק ששכרו אלפי מטרים רבועים בפזרנות בלתי נתפשת בסוף שנות ה-90, נתקעו במחצית הראשונה של שנות האלפיים עם עודפים אדירים של שטחים; אלה יועדו במקור לצורכי התפתחות, אבל בפועל נותרו ריקים.

בשלב זה החלו שכירויות משנה מוזלות של משרדים, שהורידו את מחירי השכירות בענף ביותר מחצי לעומת סוף שנות ה-90; היצע השטחים היה גדול מאוד, והיזמים עשו לעצמם את החשבון - לפיו במצב כזה אין שום היתכנות כלכלית להקמת מגדלי משרדים נוספים.

תם עדין הזוהר של קבוצות הרכישה למגורים

אחת התופעות הבולטות בעקבות טראומת הפקיעה של בועת ההיי-טק, היתה המאמצים העילאיים שעשו יזמים עד לאחרונה להסב את שטחי המשרדים בשדרות רוטשילד בתל אביב למגורים. כך עשה חבס בשטח שרכש בשדרות רוטשילד 1, וכך עשו אחריו יזמים נוספים. יזמים אחרים שרצו לעשות דבר דומה בשטחי המשרדים במנשיה בתל אביב נתקלו בסירוב מצד העירייה.

במחצית השנייה של העשור שבו יזמים להתעניין במגדלי משרדים חדשים. ואולם מלבד מגדלי אלקו ועתידים (בהקמה), המגדל המרובע של עזריאלי, מגדל ששון חוגי במתחם הבורסה והגבהת מגדל איילון (רוגובין-תדהר), אף הוא במתחם הבורסה - לא נרשמו יוזמות חדשות בענף. המשבר העולמי שהחל בסוף 2008 שיתק את היזמים.

בחודשים האחרונים אנו עדים לשינוי במגמה זו. מה גורם לכך? מגדלי המשרדים שנבנו לפני 5-10 שנים מלאים, הביקושים גדלים, ובעתיד הנראה לעין יסתמן מחסור בשטחי משרדים. בנוסף, יזמים - ובמיוחד קבוצות רכישה - עושים לעצמם חשבון, ורואים שמאזן הכדאיות בין משרדים למגורים נוטה כיום לטובת המשרדים.

הקרקעות למגורים התייקרו מאוד בשנים האחרונות, וליזמים לא ברור אם מחירי הדירות יישארו גבוהים גם בהמשך, כשירצו לשווק אותן. נראה כי גם קבוצות הרכישה הגיעו למסקנה שתם עידן הזוהר של קבוצות רכישה למגורים, ושהרגולציה המוגברת בתחום מורידה את הרווחיות שלהן לאחוזים בודדים.

לפיכך לא מפתיע שקבוצת בסר הולכת לאחור, וחוזרת לעשות מה שעשתה לפני שנים - לאגד קבוצות רכישה למשרדים, כפי שעשתה עם מגדלי גיבור ספורט, טויוטה, ובסר 1 ו-2.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully