וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהלת בתי המשפט שילמה 841 אלף שקל בגין דרישות פיצוי מוצדקות ב-2009

נורית רוט

20.7.2010 / 23:05

לפי הדו"ח, ב-25% מהתלונות שהוגשו נגד מערכת בתי המשפט ב-2009 היה בסיס מוצדק



ב-2009 שילמה הנהלת בתי המשפט סכום כולל של כ-841 אלף שקל בגין תביעות אזרחיות ודרישות פיצוי שנמצאו מוצדקות במלואן או בחלקן - כך עולה מדו"ח ביקורת פנימי של תלונות הציבור לשנת 2009 שהכין באחרונה אגף הביקורת ותלונות הציבור בהנהלת בתי המשפט.



לפי הדו"ח, ב-25% מהתלונות שהוגשו נגד מערכת בתי המשפט ונבדקו היה ממש בתלונה; 17% מהתלונות נמצאו מוצדקות; ו-8% מהתלונות נמצאו מוצדקות בחלקן. 75% מהתלונות נמצאו לא מוצדקות.



בשנת 2008 שילמה הנהלת בתי המשפט סכום גדול בהרבה - 2.1 מליון שקל, ובשנת 2007 שילמה סכום של 1.3 מיליון שקל. בהנהלת בתי המשפט מעריכים כי הסיבה לירידה בסכום הפיצויים בשנה האחרונה קשורה להפרדה המנהלית שנעשתה בין מערכת בתי המשפט לרשות האכיפה והגבייה. עניין טכני זה הוא ככל הנראה גם הסיבה, ולו באופן חלקי, לירידה במספר התלונות שהוגשו נגד המערכת בשנת 2009 - 549 תלונות, לעומת 875 תלונות שהוגשו בשנת 2008 ו-1078 תלונות שהוגשו ב-2007. בדו"ח מצויין כי החל מנובמבר 2008 הועבר הטיפול בתלונות על ההוצאה לפועל והמרכז לגביית קנסות לרשות האכיפה והגבייה, כך שלמעשה לראשונה הדו"ח של 2009 אינו כולל תלונות אלה.







מתוך התלונות שטופלו באגף בשנת 2009, נסגרו 556 תלונות (510 תלונות משנת 2009 ו-46 תלונות משנת 2008) - המהוות 93% מסך התלונות שטופלו. הדו"ח עוסק בעיקרו בתלונות נגד הדרג המנהלי בבתי המשפט, ואינו כולל תלונות על שופטים. אלו מועברות לנציבות תלונות הציבור על שופטים.



הנהלת בתי המשפט מסבירה בדו"ח כי התלונות המתקבלות מגיעות מגורמים רבים: בעלי דין ועורכי דינם - 74% מכלל התלונות; נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה - 5%; המחלקה לפניות הציבור במשרד המשפטים - 2%; משטרת ישראל - 2%; המחלקה המשפטית בהנהלת בתי המשפט - 3%; וגורמי הנהלה אחרים - 4%.



71% מהפניות שהתקבלו במערכת בשנת 2009 היו תלונות שעסקו באירועים חד פעמיים שבגינם הוגשה התלונה ורק 15% מהפניות היו דרישות פיצוי או תביעות אזרחיות. עוד עולה מהדו"ח כי 72% מהמלינים מצביעים על בעיה של הנהלת בתי המשפט בתחום מקצועיות העובדים; 8% מלינים על התנהגות העובדים במערכת; 9% מצביעים על בעיות באופן ניהול יחידות המערכת; ו-1% מלינים על טוהר מידות ואתיקה.



הדו"ח מראה עוד כי כ-60% מדרישות הפיצוי ו-30% מהתביעות האזרחיות שהוגשו נמצאו מוצדקות או מוצדקות בחלקן.



מרכז המידע קורס



אחת התלונות שמוזכרת בדו"ח היתה של אדם שהפקיד בביהמ"ש כסף עבור נאשם בתיק פלילי כתנאי לשחרורו. כשהסתיים התיק, ביקש המפקיד לברר כיצד יוכל לקבל את כספו בחזרה, ואז התחוור לו כי הכסף הוחזר לנאשם, למרות שהשופטת בתיק קבעה כי הפיקדון יוחזר אליו. ממצאי הבדיקה העלו כי מזכירות בית משפט טעתה, ונשלח למתלונן מכתב הסבר והתנצלות על הטעות שאירעה. במקרה אחר, התלוננו צדדים בשני תיקים שונים כי בית המשפט דחה את הדיונים שלהם באותו יום ולא הודיע להם על כך, ולפיכך הם התייצבו לשווא בבית המשפט. בעקבות התלונה, פוצה כל אחד מהם ב-250 שקל.



תלונה אחרת שהתבררה כמוצדקת היתה זו של מתלוננת, תובעת בתיק, שהוצא נגדה צו עיכוב יציאה מהארץ בטעות, במקום נגד הנתבע. הבירור העלה כי הטעות נבעה מרשלנות של עובד המזכירות, והומלץ על נקיטת אמצעי משמעת נגדו.



במקרה אחר התלונן עורך דין על אי קבלת מענה במרכז המידע הארצי במשך כמה ימים. מהבירור עלה כי עקב עומס השיחות, קרסה מערכת הטלפונים והפונים קיבלו צליל תפוס. במענה לתלונה נכתב בדו"ח כי הנהלת בתי המשפט פועלת לפתרון התקלה במרכז המידע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully