וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלות ייצור החלב בישראל גבוהה ב-28% מהעלות באירופה

מאת עמירם כהן

21.7.2010 / 7:04

בלעדי עלות ייצור החלב ברפתות בישראל גבוהה ב-46% מהעלות בארה"ב. משרד החקלאות: הנתונים הבינלאומיים אינם כוללים את התועלות הכלכליות והסביבתיות מקיום משק חלב בישראל



>> עלות ייצור החלב ברפתות בישראל הסתכמה בממוצע ב-2009 ב-0.372 יורו לליטר, 27.9% יותר מעלות ייצור החלב במדינות האיחוד האירופי, 45.6% יותר מעלות הייצור ברפת בארה"ב, וב-46% יותר מעלות ייצור החלב בניו זילנד - כך עולה ממחקר בינלאומי שהוצג על ידי משרד החקלאות בכנס שנערך אתמול בסוגיית השפעת הגלובליזציה על החקלאות בישראל.



לפי המחקר, הפער בעלויות נובע בין היתר מתנאים אובייקטיביים כמו מזג האוויר החם באזור ישראל ועלויות גבוהות של תשומות כמו מזון לבעלי החיים, אנרגיה ועבודה. עוד הראה המחקר כי אף שייצור החלב בישראל יקר מזה שבמרבית מדינות העולם, בעשור האחרון חלה בו התייעלות משמעותית של 16%.

ד"ר ישראל פלמנבאום, לשעבר מנהל אגף בעלי חיים במשרד החקלאות, שהציג את הנתונים בכנס, הזהיר כי עלויות הייצור הגבוהות בישראל מצמצמות באופן מסוכן את כושר התחרות של הענף וגורמות להגברת הלחץ לפתיחת שוק החלב ליבוא מתחרה. לדבריו, הלחץ הזה יבוא לידי ביטוי רב יותר ככל שישראל תפעל להשתלב בכלכלה העולמית. כיום ניתן ליבוא לישראל מוצרי חלב וחומרי גלם חלביים במכסות בלבד הנקבעות בהסכמי סחר בילטראליים שחתמה ישראל עם מדינות האיחוד וארה"ב.



עוד אמר פלנבאום כי בנוסף לצעדים שיש לעשות להוזלת הייצור, על ראשי משק החלב בישראל לזהות ולהציג לציבור את התועלות הכלכליות למשק והיתרונות הסביבתיים שיש לענף - מרכיבים שלא נכללו בהשוואת העלויות הבינלאומית שהוצגה בכנס. לדוגמה, משק החלב מסייע בניצול חומרי לוואי של תעשיות המזון והחקלאות לצורך הזנת הפרות, וחוסך בכך את העלויות הסביבתיות הכרוכות בטיפול בהם.



סך כל התרומה המצרפית של הפעילויות בענף החלב, שיצרן החלב בישראל אינו מזוכה בה כיום, היא 273 מיליון שקל לשנה, או 2,275 שקל לפרה בשנה, או 0.25 שקל לליטר חלב מיוצר. בנתוני יורו מדובר על כ-5 סנט יורו לשנה שאינם נכללים בתחשיב הבינלאומי שהוצג בכנס.



מעבר לתרומות הכלכליות שניתן לכמת הציע פלמנבאום לציבור להביא בחשבון כי הענף מייצר תועלות רבות נוספות שאותן לא ניתן בשלב זה לכמת לשווי כספי, כגון: יצירת מקומות עבודה; תשתית לייצור ידע ופיתוח וייצור טכנולוגיות וציוד שאפשר לייצא לחו"ל; צמצום התרומה להתחממות הגלובלית של כדור הארץ, מכיוון שהחלב בישראל מיוצר ביעילות תזונתית גבוהה. פלמנבאום הבהיר: "מגדלי הבקר יוכלו להצדיק הגנות מנהלתיות על משק החלב המקומי, רק אם יידעו להוכיח ולכמת את תרומתו לכלכלה ולחברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully