וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי החולים ירכשו תרופות משראל ב-6.3 מיליארד שקל

מאת רוני לינדר-גנץ ומוטי בסוק

21.7.2010 / 7:04

ההסכם, התקף לשלוש שנים וחצי, מאפשר לבתי החולים של המדינה לרכוש תרופות בלי מכרז. הפיקוח על שראל יוגבר ונציגי האוצר והבריאות יכהנו בדירקטוריון שלה



>> הסכם בהיקף של 6.3 מיליארד שקל נחתם בין אגף החשב הכללי במשרדי האוצר והבריאות לחברת שראל, העוסקת ברכש מרוכז של תרופות וציוד רפואי עבור בתי החולים הממשלתיים ומשרד הבריאות.



במסגרת ההסכם, שנחתם לתקופה של שלוש שנים וחצי, יוכלו כל המוסדות הרפואיים של המדינה לרכוש משראל תרופות וציוד בהיקף של עד 1.8 מיליארד שקל בשנה ללא מכרז. מוסדות אלה כוללים את בתי החולים הממשלתיים, בהם 11 בתי חולים כלליים, שמונה בתי חולים פסיכיאטריים, חמישה בתי חולים גריאטריים ויחידות נוספות של משרד הבריאות.

ההסכם אמור לאפשר ביצוע רכש מרוכז על ידי שראל בהיקפי ענק לכלל המוסדות הרפואיים של המדינה, תוכל החברה להשתמש ביתרון הגודל שלה ולהשיג מחירים נמוכים משמעותית מאלה שכל בית חולים בנפרד היה יכול להשיג. בנוסף, החברה צברה ניסיון ומומחיות ברכש תרופות. ההסכם פוטר את בתי החולים ממכרז אך לא מחייב אותם לרכוש משראל. אם ירצו לרכוש את הציוד שלא דרך שראל, יידרשו לבצע מכרז.



פותרים את בעיית השקיפות והפיקוח



לחתימה על החוזה קדמו שנים ארוכות של חילוקי דעות קשים בין שראל לבין אגף החשב הכללי במשרד האוצר. המחלוקת החלה עוד בתקופתו של החשב הקודם, ירון זליכה, שהטיל ספק בערך המוסף שנותנת שראל לבתי החולים, דרש שקיפות גדולה יותר מצד מנהליה בכל הקשור לניהול החברה ואיים לבטל את הפטור ממכרז שניתן לבתי החולים שרוכשים ממנה תרופות וציוד.



הבעיה נובעת, בין היתר, מהמבנה המשפטי יוצא הדופן של שראל, שהיא חברה פרטית הנמצאת בבעלות של עמותה ציבורית שבבעלות בתי החולים הממשלתיים. מבנה חריג זה איפשר לה להתנהל תחת פיקוח חלקי בלבד של משרד הבריאות וחובות דיווח חלקיות למשרד האוצר.



ההסכם החדש אמור לפתור את בעיות השקיפות והפיקוח בשראל: הוא מכיל מנגנוני בקרה ופיקוח להגברת השקיפות של החברה כלפי המדינה, תוך התחשבות בצרכים המסחריים של החברה. כך, למשל, יהיו נציגים של האוצר בדירקטוריון החברה ובוועדות השונות שלו.



נציג האוצר יהיה גם יו"ר ועדת הביקורת ויו"ר ועדת הכספים בדירקטוריון. עובדה זו מבטיחה כי לראשונה ייחשפו בפני משרד האוצר המשכורות של עובדי ומנהלי שראל. בנוסף, נקבע בהסכם כי הרווחים של החברה יחולקו בין בתי החולים לפי חלקם היחסי ברכש.



"המהלך מאפשר אופק תכנוני לבתי החולים"



החשב הכללי, שוקי אורן, ברך על חתימת ההסכם ואמר כי "החתימה עליו מסיימת מו"מ ארוך שנוהל מול החברה. הסדרת רכש התרופות והציוד הרפואי על ידי משרד הבריאות ויחידותיו היא חלק מיעדי העל של אגף החשב הכללי לשיפור וייעול תהליכי הרכש בממשלה, תוך השגת מרב הערך מכל שקל בתקציב לטובת אזרחי המדינה".



לדברי חשב משרד הבריאות, רו"ח דוד גרשונוביץ', "ההסכם נותן טווח תכנון של שלוש שנים שמאפשר לחברה ולבתי החולים אופק תכנוני ואפשרות להתארגן לטווח ארוך".



לדברי מנכ"ל שראל, אבי בוסקילה, "אחרי מו"מ ממושך של שנתיים ותקופה לא קצרה של חוסר אמון הדדי, יש שינוי אמיתי בתפישה. בהסכם יש אמירה מצד משרדי האוצר והבריאות כי העיקרון של רכש מרכזי הוא נכון, וכי זה נכון לרכוש תרופות באמצעות שראל.



"אני מאמין שלאור ההסכם גם בתי חולים שעד היום לא רכשו תרופות בשראל ישתפו אתנו פעולה וישיגו חיסכון בעלויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully