וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הבנקים תיאמו ריביות? הרכב מורחב של שופטי העליון יכריע בייצוגית

מאת עמית בן-ארויה

21.7.2010 / 7:04

בתביעה שהגשתה אושרה ב-2008 נטען כי הבנקים ערכו תיאום אסור בשיעורי הריבית שהם גובים, באופן שמונע תחרות ומנוגד לחוק



>> הרכב מורחב של בית המשפט העליון יכריע את גורל התביעה הייצוגית בסך 7 מיליארד שקל, שאושרה בבית המשפט המחוזי בתל אביב לפני שנתיים וחצי, כך קבע באחרונה הרכב השופטים שדן בתיק - אשר גרוניס, אסתר חיות ומרים נאור. הנשיאה, דורית ביניש, תקבע כמה שופטים ייכללו בהרכב, שימנה מספר שופטים אי-זוגי וגדול משלושה.

בינואר 2008 אישר שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, נסים ישעיה, הגשת תביעה ייצוגית של חברת שרנוע מכונות ממוחשבות, בסך 7 מיליארד שקל נגד שלושת הבנקים הגדולים בישראל - הפועלים, לאומי ודיסקונט. בתביעה נטען כי הבנקים ערכו תיאום אסור בשיעורי הריבית שהם גובים, באופן שמונע תחרות ומנוגד לחוק, כך ששיעור הריביות והעמלות גבוה, מופרז ופוגע במשק.



שלושת הבנקים הגישו בקשות רשות לערעור בבית המשפט העליון, וטענו בין היתר כי בית המשפט ייחס משקל ממשי להלך הרוח בציבור ואצל הרשויות המפקחות. לפני כשנתיים ביקש שופט בית המשפט העליון, אשר גרוניס, מהיועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, לחוות דעתו בסוגיה.



רק בסוף מאי 2010 הגיש היועץ המשפטי למממשלה, יהודה וינשטיין, את עמדתו לבית המשפט העליון. לגישתו, יש להשיב את הדיון בייצוגית לבירור נוסף במחוזי. היועץ סבור כי על המחוזי להתמקד במישור הראייתי ולזהות אם התנהלות הבנקים היתה תיאום אסור בשוק אוליגופולי (שוק כלכלי שבו שולטות מעט חברות), או התנהלות מקבילה ולגיטימית. לדעתו, החלטת המחוזי שהתירה דיון בתביעה הייצוגית, הסתמכה על התנהגות מקבילה של הבנקים, ולא היתה מבוססת דיה כדי לקבוע שהתקיים הסדר כובל.



אחד ממאפייני שוק הבנקאות בישראל הוא מיעוט השחקנים, נאמר, "ומבנהו ואורחותיו מאפשרים לאותם שחקנים להימנע מתחרות אפקטיבית. עם זאת, בשוק כזה, בנסיבות מסוימות, לא נדרש תיאום רב כדי להגיע לתוצאה מתואמת, בין היתר משום שייתכן כי מלכתחילה לשחקנים אין מוטיבציה להתחרות".



בנק הפועלים מיוצג על ידי משרד עו"ד אגמון; לאומי על ידי משרד קנטר-אלחנני-טל ודיסקונט על ידי משרד פישר בכר חן.



רע"א 3313/08; רע"א 3498/08, 3432/08

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully