וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושה עסקות נועז: המשבר הנציח את תדמיתו של ג'יימי דיימון כסופרסטאר פיננסי

מאת אריק דאש

21.7.2010 / 8:57

ג'יי.פי מורגן צ'ייס יצא מהמשבר הפיננסי כשהוא גדול יותר, חזק יותר ובריא יותר מיריביו בוול סטריט ■ המנכ"ל שלו, ג'יימי דימון, שנודע בוול סטריט בשמו הפרטי, הוא כנראה אחד האנשים שהביאו להחלשת הרגולציה הפיננסית



ניו יורק טיימס



>> ג'יימי דיימון אינו הגרסה המודרנית של ג'יי.פי מורגן. הוא אינו המלך החדש של וול סטריט, והוא בהחלט אינו ה-bbf (החבר הבנקאי הטוב ביותר) של נשיא ארה"ב, ברק אובמה. לפחות זה מה שהוא יאמר לכם במהלך ארוחת צהריים במטה של ג'יי.פי מורגן צ'ייס, מצאצאי ג'ון פיירפונט מורגן שיצא מהמשבר הפיננסי כשהוא גדול יותר, חזק יותר ובריא יותר מיריביו.



ואולם הדבר האחרון שדיימון רוצה, לטענתו, הוא לבצע סיבוב ניצחון או אפילו ליהנות מהשבחים שלהם זכה בשעה שעמיתיו סופגים ביקורות קשות. הוא מודע יותר מדי לסכנה שבהתרברבות ובהליכה בעקבות המלכים הקודמים של וול סטריט - כמו סנדי וייל, לשעבר מורו הרוחני, שסייע להפוך את סיטי למוסד כה מסורבל עד שהיא כמעט פשטה רגל; או מנכ"ל גולדמן סאקס לויד בלנקפיין, שהכתר שעל ראשו הוכתם בעקבות אישומי הונאה שהוגשו נגד הבנק במהלך כהונתו.



במקום זאת, מעדיף דיימון לבטא בקול רם את חששותיו כי הרפורמה ברגולציה על המערכת הפיננסית, שאושרה ביום חמישי על ידי הסנאט ותיחתם על ידי אובמה בימים הקרובים, תעלה לבנק שלו מיליארדי דולרים ותוביל להאטה נוספת בהתאוששות הכלכלית, הרעועה גם כך. כמו כן, חושש דיימון כי יריביו של הבנק, האורבים בכל פינה בעולם, מפתחים דרכים חדשות "לחסל אותנו".



למעשה, במהלך הראיון היתה התחזית שלו זהירה כל כך, והטון כה מאופק, שאחד מעוזריו הבכירים של דיימון נאלץ להתערב ולומר: "ג'יימי, אולי גם תזכיר כמה מהיתרונות שלנו?".



למרות התחזיות הקודרות, העידן שלאחר המשבר הפיננסי ורוד יותר מכפי שדיימון מוכן להודות. בוושינגטון, מגזר הפיננסים הצליח במידה רבה לחסום את הצעות החקיקה המחמירות ביותר. בוול סטריט, שטף ההפסדים מאט והריביות הנמוכות מסייעות לכל הבנקים לעשות כסף. ג'יי.פי מורגן צפוי בעיקר להגדיל את רווחיו ואת נתח השוק שלו בכמה תחומים, בשעה שרבים ממתחריו ממשיכים להיאבק בניסיון לעמוד על רגליהם.



על בסיס שם פרטי



המשבר הנציח את תדמיתו של דיימון כסופרסטאר פיננסי - עושה עסקות נועז שקונה כשאחרים מוכרים, מנהל סיכונים נוקשה שהתנגד לסוג העסקים האקזוטיים שאחרים נפלו בקסמם ומנהיג כריזמטי שמסוגל להקסים מחוקקים וסוחרים כאחד. כיום מתייחסים אליו לרוב בשמו הפרטי, כמו פלה או מדונה. "כרגע אין ענקים בוול סטריט, למעט ג'יימי", אומר דיוויד רובנסטין, מייסד קרלייל גרופ ופעיל בתחום הפיננסים והפוליטיקה בוושינגטון מזה שנים רבות.



דיימון הרוויח את היחס הזה כשדאג להגן על עצמו באותה מידה שדאג לגרוף רווחים במהלך פריחת בועת הנדל"ן - מהלך שהבליט את ג'יי.פי מורגן במיוחד כשהבועה פקעה. לאחר מכן, כשפקיעת הבועה נהפכה למשבר פיננסי של ממש, דיימון חיפש מציאות והרחיב בצורה משמעותית את דריסת הרגל שלו בענפי בנקאות ההשקעות והבנקאות הקמעונית, בשעה שבנקים אחרים התכווצו.



אותם מאמצים השתלמו. ג'יי.פי מורגן דיווח על רווח של 4.8 מיליארד דולר ברבעון השני - עלייה של 77% לעומת רווחיו ברבעון המקביל שנה קודם לכן, למרות האטה בפעילות המסחר שהובילה לירידה של 8% בהכנסות.



בגיל 54, דיימון רק החל לבנות את אימפריית הבנקאות הגלובלית שהוא ביקש בתחילה להקים עם וייל בסיטי. על אף שמניית ג'יי.פי מורגן התמודדה יותר טוב מרוב הבנקים עם הטלטלה בשווקים בשנים האחרונות, שלשום היא עדיין היתה בערך באותו מחיר בו היתה כשדיימון נכנס לתפקיד המנכ"ל בדצמבר 2005 - 39 דולר. אנליסטים מציינים גם כי על אף שמצבו הכללי של ג'יי.פי מורגן טוב יותר משל רוב הבנקים, אף אחת מחטיבותיו אינה מובילה בתחומה.



7.7 מיליון דולר עבור שירותי לוביסטים



על כך דיימון מנסה לפצות. בשלוש השנים האחרונות הוא השקיע יותר מ-10 מיליארד דולר בחטיבות המרכזיות של הבנק. הוא הודיע לאחרונה על תוכניות לחזק את חטיבת הבנקאות המסחרית ולהיכנס באגרסיביות לשוק הברזילאי, לסין ולכתריסר שווקים מתעוררים אחרים. הדבר יציב אותו בתחרות ישירה מול בנקים כמו סיטי, hsbc וסטנדרד צ'רטרד, שפועלים באותם שווקים כבר עשרות שנים.



דיימון היה אגרסיבי גם בכל הנוגע להתמודדות עם המחוקקים בוושינגטון. בעוד שראשי סיטי ובנק אוף אמריקה נקטו טון פייסני בשיחות עם מקבלי ההחלטות, דיימון הגיע מוכן לעימות. המשרד של ג'יי.פי מורגן בוושינגטון, המעסיק 12 בני אדם, הוציא יותר מ-7.7 מיליון דולר על שירותי לוביסטים בחמשת הרבעונים האחרונים - יותר מכל בנק אחר - לפי המרכז ליושר ציבורי, ארגון ללא מטרות רווח.



במקביל, בנאומים ובשיחות פרטיות עם מחוקקים, ביקר דיימון את החקיקה הנוגעת לכרטיסי אשראי, מחה נגד מס הבנקים המתוכנן והתלונן שג'יי.פי מורגן - שקיבל את כספי החילוץ בחוסר רצון, כפי שהזכיר להם - נענש באופן לא הוגן על חטאי המתחרים.



והתוצאה? רפורמה פיננסית מקיפה שלדברי רוב האנליסטים לא תשנה באופן יסודי את האופן שבו פועל המגזר. חלק גדול מההצעות הנוקשות ביותר דוללו באופן משמעותי, או נדחו. ג'יי.פי מורגן, למשל, יורשה לשמור על חטיבת קרנות הגידור הענקית שלו, הייברידג' קפיטל מנג'מנט, ועל מעמדו כשחקן משמעותי בשוק הנגזרים.



למרות הניצחון החלקי, דיימון אומר שלהיות מנכ"ל זה פחות כיף בימים אלה, כשהפוליטיקה משפיעה על חלק גדול מתפקידו. דיימון מתעקש כי הדיווחים על מידת הקרבה בינו לבין אובמה מוגזמים, כמו גם התיאור של סכסוך בינו לבין הבית הלבן. עם זאת, הוא ממשיך לטעון כי "ההשמצה חסרת האבחנה" של כל הבנקים על ידי המחוקקים היתה שגויה. "אני מתנגד להאשמה קולקטיבית", הוא אומר. "אני חושב שהיא לא מדויקת ומובילה למדיניות גרועה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully