וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר בנק ישראל לרבעון השני: הפעילות העסקית מתרחבת אך באופן מתון

טל לוי

21.7.2010 / 12:25

"מגבלת הקרקעות ממשיכה גם ברבעון הנוכחי להוות את המגבלה החמורה ביותר מבין מגבלות ההיצע"



הפעילות העסקית המשיכה להתרחב ברבעון השני של 2010. ההזמנות לרבעון הבא מלמדות על המשך התרחבות נוספת בפעילות סך הסקטור העסקי אך באופן מתון בענפי התעשייה, הבנייה ושירותי ההיי-טק - כך עולה מסקר החברות הרבעוני שערך בנק ישראל עבור הרבעון השני של 2010. הציפיות לרבעון הבא הן להמשך העלייה בסך מכירות השירותיים בכלל ובמכירות בארץ בפרט.



ממצאי סקר החברות לרבעון השני של שנת 2010 מבוססים על תשובותיהן של 638 חברות ועסקים מענפי המשק השונים. שאלות הסקר הן איכותיות; החברות מתבקשות לדווח על כיווני השינויים של המשתנים השונים- עלייה, ירידה או יציבות - ולציין את עוצמת השינוי - "רב" או "מעט".



התרחבות בתעשייה
מדיווחיהן של חברות התעשייה עולה כי ברבעון השני של שנת 2010 נמשכה התרחבות הפעילות. ההתרחבות השתקפה בעלייה של מאזן הנטו של המכירות המקומיות בעוד שהמכירות ליצוא עלו רק במתינות. גידול הפעילות התמקד בעיקר בחברות הגדולות ואילו בחברות הבינוניות והקטנות נרשמה יציבות בפעילותן. החברות צופות המשך עליות מתונות בפעילות ברבעון הבא, בפרט ביחס למכירות ליצוא.



עלייה במכירות במגזר המסחר
על פי דיווחיהן של חברות המסחר עלה היקף המכירות במהלך הרבעון השני, אם כי בשיעור מתון ביחס לרבעון הקודם. החברות חוזות עם זאת האצה של עליית המכירות ברבעון הבא. הודות לעליית המכירות והתחזיות להמשכה של מגמה זו, מדווחות חברות המסחר על עלייה במספר העובדים בענף, הגם שבמתינות יחסית לדיווחיהן באשר להיקף המכירות.



עלייה בענף השירותים העסקיים
דיווחי החברות בענף השירותים העסקיים מלמדים על עלייה בפעילות הודות לגידול המכירות בארץ. היקף המכירות של השירותים בחו"ל נותר ללא שינוי ומיתן את העלייה בהיקף הפעילות הכוללת. מספר העובדים עלה, וההזמנות מחו"ל לרבעון הבא צפויות לעלות באופן מתון בלבד. המשך הציפיות להתרחבות המכירות בארץ מהווה אפוא את המקור המרכזי לציפיות להמשך העלייה בפעילות הכוללת לרבעון הבא.



המשך עליית הפעילות בבתי המלון
בתי המלון דיווחו על המשך העלייה בפעילות (לעומת הרבעון המקביל אשתקד) לאחר התכווצות בענף בשנת 2009 על רקע המשבר הכלכלי בארץ ובעולם. יודגש כי גידול הפעילות הינו לעומת רמתה הנמוכה של פעילות בתי המלון ברבעון השני אשתקד, בו חילחל המשבר העולמי גם לענף זה. בדומה לרבעון הראשון של השנה גם הרבעון עלה מאד מספר הלינות של התיירים, והחברות דיווחו כי ביקוש נמוך של תיירים מחו"ל אינו מהווה בעיה חמורה כבשנה שעברה. החברות מדווחות על התרחבות נוספת ברבעון הבא המשתקפת בעלייה חדה של היקף ההזמנות שנתקבלו לרביע הבא.



התרחבות בפעילות חברות התחבורה והתקשורת
מדיווחיהן של חברות התחבורה והתקשורת עולה כי ברבעון הנסקר התרחבה הפעילות. העלייה בפעילות ובמכירות שירותים לישראלים הקיפה את כל ענפי המשנה הכלולים בענף זה אך במיוחד בלטה בתחבורה הימית והאווירית. ברבעון הבא החברות צופות עליה בהיקף ההזמנות ובפעילות.



יציבות בענף הבניה
מדיווחי חברות הבנייה עולה כי ברבעון הנסקר נרשמה יציבות בהיקף הביצוע של עבודות בינוי, וגם יתר הנתונים באשר לפעילות הענף מלמדים על חולשתו: יציבות בהיקף התחלות הבנייה, עלייה מתונה בהיקף גמר הבנייה וירידה במספר העובדים. כן נרשמה עלייה במחירי התפוקה של הענף, כאשר מגבלת הקרקעות ממשיכה גם הרביע להוות את המגבלה החמורה ביותר מבין מגבלות ההיצע. הציפיות לרבעון הבא הן לעלייה מתונה בענף.



54% מהחברות התעשייתיות משתמשות בהגנות מטבע
ברבעון זה נשאלו החברות בסקר האם בחברתם משתמשים ב"הגנות": חוזים עתידיים, אופציות וכו' בכדי להגן מפני סיכונים הקשורים לשינויים בשערי חליפין של המטבעות הזרים ביחס לשקל, והאם בשנה האחרונה חל שינוי בחברה בהיקף השימוש ב"הגנות" אלו מפני סיכונים הקשורים לשינויים בשערי חליפין.



מתשובות החברות עולה כי בענפי התעשייה כ-54% מכלל החברות המייצאות שענו על השאלה משתמשות בהגנות אלו בעוד שבענפי תחבורה ותקשורת ענו כ-45% שהן משתמשות במכשיר זה.



בשירותים רק כ-26% מהחברות ענו שהן משתמשות בהגנות אלו. כצפוי בחברות התעשייה והשירותים שיעור המשתמשים בהגנות אלו הולך וגדל ככל שגודל החברה גדל. כן נמצא כי אחוז החברות שענו כי הקטינו את השימוש בהגנות בשנה האחרונה בתעשייה זהה לאחוז החברות שענו כי הגדילו השימוש בהגנות אלו באותה תקופה. בענף השירותים, מנגד, אחוז החברות המייצאות שענו כי הקטינו את השימוש בהגנות בשנה האחרונה הגיע ל-78% מתוך סך המשיבים, בעוד שרק 8% ענו כי הגדילו את השימוש במכשיר זה.



האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים: 2.6%
הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים (יולי 2010 עד יוני 2011) של החברות: ממוצע הציפיות לאינפלציה עלה לרמה של 2.6% בממוצע לעומת 2.5% ברבעון הקודם, אך נותר עדיין בתוך בתחום יציבות המחירים.75% מהחברות סברו כי האינפלציה תהיה בתום השנה בתחום יעד יציבות המחירים (1-3%) לעומת 92% ברביע הקודם.



שער החליפין בעוד שנה: 4 שנים
התפלגות הציפיות של החברות להתפתחות שער החליפין של השקל מול הדולר: החברות ציפו כי בעוד 12 חודשים (בסוף יוני 2011) יגיע שער החליפין ל-4 שקלים לדולר בממוצע, לעומת 3.9 שקלים בסקר הקודם. החברות צופות כי בסוף הרבעון השלישי של 2010 יגיע שער החליפין ל-3.9 שקלים לדולר בממוצע, לעומת 3.8 שקלים ברבעון הקודם. שער החליפין הממוצע נכון ליום הדיווח של החברות שהשתתפו בסקר עמד על 3.85 שקלים לדולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully