וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על ברננקי להילחם עבור עידוד הצמיחה

עמי שקד

21.7.2010 / 13:00

לנגיד האמריקאי יש מספיק כלים לעודד את הצמיחה ובעקבותיה את המסחר בוול סטריט. עמי שקד נותן חומר למחשבה לפסימיים שבינינו

בחודש האחרון נשמעות יותר ויותר תחזיות פסימיות לגבי שיעור הצמיחה הצפוי בארה"ב, עניין שמשליך במישרין על אווירת נכאים במסחר במניות בוול סטריט. בעוד שהנגיד ברננקי והבנק המרכזי צופים צמיחה של 3%-3.5% ב-2010 והתחזקותה ל-4% ב-2011, כלכלנים וחברות השקעה סבורים שהיא תהיה נמוכה משמעותית. גולדמן זאקס לדוגמה צפו לפני מספר ימים צמיחה של 2% בלבד במחצית השנייה של 2010.

לפסימיים יש על מה להתבסס: הצריכה צומחת לאט, אמון הצרכנים בעייתי, מדד מנהלי הרכש מאכזב, רכישת ובניית בתים איטית מהצפוי, יוזמות עידוד המשק לא מספקות, האבטלה נעה סביב 9.5% ויש חשש שתגדל. 2010 אמורה הייתה להיות שנת צמיחה מובהקת לאור טריליוני הדולרים שהשקיע הממשל והבנק המרכזי בעידוד הפעילות התעשייתית – עסקית ובחילוץ המערכת הפיננסית מהמשבר החמור אליו נקלעה. לפי הנתונים הכלכליים האחרונים שפורסמו ב-2010 יש צמיחה והיא אינה מובהקת מספיק.

לנגיד נשארו מספר כלים להמשיך ולהזיז את המשק קדימה. הריבית האפסית, לכאורה נשק שנחשב לשחוק, עדיין אפקטיבי ויכול לתרום. כיום מתקיים דיון בוול סטריט מתי תעלה ריבית הפד' מרמתה הנוכחית של 0% עד 0.25%. אם ברננקי יבהיר חד משמעית שדיון כזה מיותר כיום לחלוטין והריבית תישאר אפסית עד שתהה צמיחה בת קיימא מתמשכת לזמן ארוך הריבית תחזור להיות כלי כלכלי משפיע.

יותר אשראי לעסקים

המערכת הבנקאית האמריקאית כיום אינה שופעת אהדה בהענקת אשראי לעסקים. כספים פנויים מועברים להפקדה בבנק המרכזי שמשלם ריבית סבירה. גם בנקודה זו יכול ברננקי לטפל באמצעות שינוי בריבית שהבנק המרכזי משלם בצירוף הגדלת היקף הקרנות בערבות המדינה לפיתוח עסקים קטנים ובינוניים. דבר שצריך לתרום לתעסוקה.

ברננקי יכול לעודד את המחוקקים בארה"ב ויש לו משקל כבד בעידודם, להימנע מביטול תמריצים תקציביים כהפחתת הטבות תעסוקה או קיצוצים בסיוע למדינות בארה"ב שאיבדו הכנסות ממסים. קיצורו של עניין שהנגיד חייב למשוך לכיוון ברור של אי קיצוץ בהוצאות בזמן שהצמיחה שברירית.

ברננקי ומועצת נגידי הפדרל רזרב צריכה להתחיל לדבר בניסוחים ברורים יותר אודות עידוד הצמיחה ולא להסתפק במילות מדודות ומעורפלות כפי שעשו בעבר. לעולם העסקים חייב להיות ברור חד משמעית שכמות הכסף הנזיל שתעמוד לטובת העסקים אינה מוגבלת והריבית לא תחנוק את הלווים. נוסח זהה חייב להיות לבנקים שמשמשים כמתווכים למימון.

פסיכולוגיית בנקאים חששנים

מהלכים אלה בצירוף הארכת הזכאות של מיליוני מובטלים, המשך עידוד עבודות יזומות מצד ממשל אובמה, הקלות מס ליזמים שיוצרים עובדה ועוד צעדים כלכליים מעודדים יגרמו
לקיץ וסתיו מעודדים גם במסחר בוול סטריט.

האווירה במסחר מושפעת מהפסיכולוגיה של הבנקאים החששנים והמחוקקים שמפחדים לשפוך עוד כסף למדורה שעדיין אינה בוערת חזק מספיק לטעמם. לברננקי יש את הכוח להוסיף שמן למדורת הצמיחה כדי שתראה סימני צמיחה חד משמעיים ותעודד את הכלכלה. האמת שלנגיד האמריקאי אין ברירה – עליו לפעול בזריזות בטרם הצמיחה תדעך ועימה גם וול סטריט.

*ד"ר עמי שקד, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully