וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה: יוקם בית משפט כלכלי

צבי זרחיה

21.7.2010 / 16:33

בית המשפט, אשר לפי ההצעה יהווה מחלקה במחוזי בת"א, יטפל בכתבי אישום שיכללו: עבירות ני"ע, תיקים אזרחיים בתחום דיני חברות ותביעות ייצוגיות.

מליאת הכנסת אישרה בצהריים בקריאה שנייה ושלישית חוק להקמת בית משפט כלכלי בישראל, שידון בדיני חברות ודיני ניירות ערך. לפי ההצעה, בית המשפט יהווה מחלקה בבית המשפט המחוזי בתל אביב ויכלול שלושה שופטים ייעודיים.

החוק מבוסס על המלצות ועדת גושן מ-2006. הוועדה קיבלה את תמיכתם של נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז ומנהל בתי המשפט, השופט משה גל.

על פי החוק, כתבי אישום שיכללו עבירות ני"ע יידונו בבית המשפט הכלכלי, כמו גם מרבית התיקים האזרחיים בתחום דיני חברות ודיני ני"ע לרבות תביעות ייצוגיות (לא כולל דיני חדלות הפירעון). המחלקה תדון גם בעתירות מנהליות נגד החלטות רשות ני"ע, הבורסה והחלטות רשם החברות וכן בערעורים על החלטות ועדת משמעת לפי חוק הייעוץ.

ברשות לני"ע הסבירו שהקמת בית המשפט הכלכלי נדרשת על מנת לייעל ולשכלל את האכיפה הפלילית. בית המשפט הכלכלי יאפשר ניהול יעיל של הליכים לפי הדין הכלכלי ופסיקה עקבית, שבצידה הקטנת אי הוודאות והגברת היציבות בתחום הכלכלי. המהלך אף צפוי לחזק ולתמרץ את האכיפה הפרטית בדיני חברות וניירות ערך על דרך של תביעות ייצוגיות. בכך, בית המשפט הכלכלי צפוי להביא לגיבושה של מערכת שיפוט יעילה, מקצועית ועקבית בתחום הכלכלי ולהתמקצעות השופטים שיעסקו בנושא. כל אלו במצטבר צפויים לתרום להגברת הודאות בתחום אכיפת הדין הכלכלי בישראל, ולביסוס ההגנות המשפטיות על ציבור המשקיעים בשוק ההון.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), אמר כי "קיימת חשיבות עליונה להקמתו של בית משפט כלכלי, אשר השופטים בו יוכלו לתת מענה מקצועי למחלוקות בעניינים כבדי משקל הדורשים ידע מוקדם והתמקצעות מיוחדות. החוק יקל הן על מערכת המשפט והן על הצדדים ובעיקר יביא לזירוז ההליכים המשפטיים".

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' זוהר גושן, בירך על אישור החוק ואמר: "זוהי אבן דרך חשובה ביותר בתחום האכיפה בשוק ההון", אמר גושן, "בית המשפט הכלכלי ייתן מענה לצרכים המורכבים של כל השחקנים בשוק ההון. הוא ישפר את יכולת האכיפה הפרטית בתחום דיני החברות וניירות ערך, ויהיה כתובת לתביעות ייצוגיות ותביעות נגזרות בידי ציבור המשקיעים. הוא ישפר את יעילות האכיפה הציבורית של רשות ני"ע שכן קיומו של בית משפט יעודי בתחום צפוי להביא לקיצור וייעול הטיפול בתיקים פליליים ומנהליים. בנוסף, התמחותו בתחום דיני החברות תאפשר התמודדות אפקטיבית וחסרת תקדים בבתי המשפט בישראל עם עסקות בעייתיות בין חברה לבין בעלי השליטה בה - עיסקות שיש בהן פוטנציאל לפגיעה באינטרס של בעלי המניות מהציבור. במובן זה, הוא צפוי להיות כלי משמעותי בהתמודדות עם בעיית הריכוזיות במשק, שכן הוא צפוי לשמש מחסום יעיל ומיומן לעושק המיעוט".

גושן שיבח את שיתוף הפעולה הבין-זרועי שבאמצעותו התבצע המהלך: "פעם נוספת הוכח שניתן לבצע חקיקה משמעותית בסיוע עבודה משותפת של כל הצדדים ובכך נשפר את מערך האכיפה בשוק ההון שלנו. מדובר בחוק שנהנה מהסכמה ציבורית רחבה. בשנים הקרובות נוכל גם לראות את פירותיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully