וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהוצאה לפועל לא ממהרים לשום מקום

עמית בן-ארויה

21.7.2010 / 19:02

ישראל מדורגת במקום ה-99 בעולם מבחינת הזמן שייקח לתובע לקבל את כספו מרגע הגשת תביעה להוצאה לפועל. כך,למשל, הזמן הממוצע לגביית צ'ק - ארבע שנים וחצי

גביית חובות בישראל היא עניין לא פשוט שאורך זמן רב. נתוני רשות האכיפה והגבייה מצביעים שגביית צ'ק תסתיים בממוצע לאחר 1,600 ימים, אכיפה של פסק דין תסתיים לאחר 1,452 יום ותיק מזונות יסתיים לאחר 4,318 יום. המשמעות אינה שמלוא הסכום נגבה, אלא שהתיק נסגר בפשרה, גבייה חלקית וכדומה.

כיום ישנם 3.5 מיליון תיקים פתוחים בהוצאה לפועל. במדד של הבנק העולמי התברר שישראל נמצאת במקום ה-99 מבחינת הזמן שאורך לאכוף חוזה, מהרגע שהוגשה התביעה ועד שהכסף נמצא בידי התובע, עובר בבתי המשפט ובלשכת ההוצאה לפועל. לצד ישראל נמצאות מדינות כמרוקו, תימן וברזיל.

בשנים האחרונות חלו תמורות בשירות של ההוצאה לפועל. אחת המשמעותיות היא האפשרות להגיש תביעות בסדר דין מקוצר ללשכת ההוצאה לפועל. עד היום, תביעות חוב של תאגידים כמו עיריות, חברות הסלולר ובנקים היו מתבררות רק בבתי משפט שלום, אך כיום כ-50 אחוז מהתיקים בהוצאה לפועל הן תביעות חוב כאלה. החייב יכול לבקש רשות להתגונן מפני תביעת החוב, ואם היא מתקבלת התביעה עוברת לבית משפט שלום לניהול משפט.

תביעת מזונות ממוצעת מסתכמת ב-11 אלף שקל

צ'קים לפירעון היוו ב-2009 31.5% מהתיקים, וניסיונות זוכים בפסקי דין להשיג את כספם מהווים 15.3% מהמקרים. משכנתאות ותביעות מזונות מייצגים שיעור זעום של התיקים. רק 8% מכלל המתדיינים אינם מיוצגים על ידי עורך דין.

תביעת חוב ממוצעת שמוגשת לפירעון בהוצאה לפועל - לפי תיקים שנסגרו מאפריל 2009 עד אפריל 2010 - היא בסך 6,500 שקל. צ'ק ממוצע הוא בסך 17 אלף שקל והסכום הממוצע לפירעון של סכום שנקבע בפסק דין הוא 29 אלף שקל. הסכום לפירעון של משכנתא הוא הגבוה ביותר: 232 אלף שקל. תביעת מזונות ממוצעת מסתכמת ב-11 אלף שקל.

2.5 מיליון בקשות הוגשו במחצית הראשונה של 2010 לרשמי ההוצאה לפועל. כל רשם, הבהיר דוד מדיוני, העומד בראש ברשות האכיפה והגבייה, מקבל לידיו מאות בקשות ביום. הוא הדגיש כי באחרונה קיבל תקנים לעשרה רשמים נוספים.

במחצית הראשונה של 2009 נסגרו חובות בסך 18.5 מיליארד שקל לעומת 5.9 מיליארד שקל בתקופה המקבילה השנה. הסיבה המרכזית לשינוי הגדול בסכום היא מחיקת כמות גדולה של תיקים ישנים בהוראת שעה של שר המשפטים יעקב נאמן. מדובר בתיקים בהם לא בוצעה פעילות אקטיבית מטעם הזוכה במשך שנים. אומדן החובות לפי הרשות של תיקים אלה הוא 10.5 מיליארד שקל. לשכת עורכי הדין עתרה באחרונה לבג"ץ נגד הוראה זו של השר בשל פגיעה בזוכים.

בניכוי התיקים הישנים, נסגרו במחצית הראשונה של 2010 תיקים בשווי של 8 מיליארד שקל, עלייה של 35%. ברשות מדגישים כי הסכומים הנקובים הם מסוף ההליך לאחר ההצמדות והריביות. עלייה זו ניתן לייחס מצד אחד לפעולה יעילה יותר של הרשות והן למשבר הכלכלי שהביא לחובות לגופים רבים במשק.

הזוכים הגדולים בתיקי הוצאה לפועל ב-2009 הם חברות ממשלתיות ועיריות (27%), חברות מסחריות (24%) ובנקים וגופים פיננסיים (22.7%). אנשים פרטיים זכו ב-19% מהמקרים.

הגישה האישית

חוץ מהאזהרות לחייבים, ש-50% מהן לא מגיעות ליעד במשלוח הראשון, הוחלט ברשות האכיפה והגבייה לנקוט בגישה אישית יותר. בפיילוט קיבלו מאות חייבים מופתעים שיחה מאיש רשות שבה הובהרו לו חובו וזכויותיו. "זו לא שיחת איום, אלא שיחת הבהרה", אומרים ברשות. תסריט שיחה עממי הוכן שבאמצעותו מבהירים לחייב את דרכי הפעולה העומדות בפניו. סטטסיטית, כ-50% מהחייבים שילמו את חובם מיד לאחר השיחה. הרשות מתכננת לההעמיק את השימוש בשיחות יזומות בחודשים הקרובים.

במסגרת הניסיונות לשפר את את הגבייה והשירות התקינו באתר הרשות מרשם של 60 אלף חייבים מוגבלים באמצעים, כלומר אנשים שהוכח שאין להם יכולת כלכלית לביצוע עסקות. אדם שחושד בשותף עסקי פוטנציאלי, יכול להקיש את תעודת הזהות שלו באתר ולבדוק אם הוא נמצא ברשימה השחורה. כעת מנסים ברשות ליצור גם מרשם של חייבים שהם בחזקת משתמטים של הוכרו כמוגבלים באמצעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully