וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: במקום תמלוגים - להעלות מסים

אבי בר אלי

22.7.2010 / 7:45

במשרד לא מתכוונים לוותר על ההכנסות מתגליות הגז, ומציעים להטיל באופן מיידי מס על ענף חיפושי הגז והנפט. לפי הערכות, לספקיות הגז לא תהיה עילה חוקית להתנגד למהלך

משרד האוצר תומך בהעלאת המס שיוטל על ספקיות הגז הטבעי למשק במקום העלאת שיעור התמלוגים הנגבים ממכירת הגז - כך נודע ל-TheMarker. המס המגזרי יוטל באופן מיידי על רווחי החברות הפועלות בתחום אוצרות הטבע של ישראל, מבלי לעסוק כעת בשאלת גובה התמלוגים שגובה המדינה מהכנסות מכירת המשאב בידי הזכיין בפרטי.

העמדה הוצגה על ידי נציגי המשרד במהלך הדיונים שמקיימת ועדת ששינסקי לבחינת המדיניות הפיסקלית בתחום אוצרות הטבע של ישראל. ככל הידוע, באוצר לא שוללים אפשרות כי בעתיד, לאחר תיקון החקיקה, יעלה שיעור התמלוגים מתגליות הגז, אך מבקשים להימנע כעת מוויכוח עם ספקיות הגז, שמתנגדות להחלת המלצות הוועדה על שטחי רישיונות או תגליות קיימים.

אף כי המדינה לא התחייבה בעבר ואינה מתחייבת כיום כי לא תשנה את שיעור התמלוגים שייגבה מהכנסותיהם העתידיות (באמצעות תיקון חקיקה), טוענות החברות הפעילות בתחום חיפושי הגז והנפט, ובראשן דלק ונובל אנרג'י, כי תיקון החוק כך שהוראותיו יחולו על בעלי זיכיונות קיימים הוא מהלך רטרואקטיבי פסול. בחברות מתנגדים גם להחלת ההמלצות על שטחי רישיונות החיפוש הקיימים - ולא רק על תגליות מוכחות שהוכרזו כמסחריות.

שינוי מס מיידי

ועדת ששינסקי הוקמה ב-12 באפריל במטרה לבחון את מדיניות המיסוי, התמלוגים והאגרות בתחום משאבי הנפט והגז שגובשה ב-1952 - ולא עודכנה מאז. הבחינה נעשית באמצעות השוואה למדינות מערביות בעלות מאפיינים מקרו-כלכליים ודמוקרטיים דומים, ותוך התחשבות בתנאים הכלכליים והגיאופוליטיים המיוחדים לישראל. הוועדה הוקמה בעקבות מרבצי הגז הטבעי המשמעותיים שהתגלו ב-2009, והאפשרות לגילויים משמעותיים נוספים בעתיד, שהשלכותיהם הכלכליות על המשק הישראלי עשויות להיות דרמטיות.

שיעור התמלוגים שבו מחויבות ספקיות הגז הטבעי כיום, 12.5% ברוטו, מעוגן בחוק הנפט ההיסטורי מ-1952. מתוקף חוק זה מונפקים לחברות הפרטיות רישיונות החיפוש והקידוח. לפי הערכות בממשלה, כל מהלך לשינוי מדיניות התמלוגים שיחול על בעלי רישיונות או חזקות קיימים יביא לעתירה לבג"ץ מצד שותפויות החיפושים. גם אם תידחה העתירה בבית המשפט, עשוי הליך הבירור בערכאות לארוך תקופה ארוכה.

לפי הערכות, במשרד האוצר מבקשים להימנע משאלת הרטרואקטיביות על ידי שינוי מדיניות המיסוי לטווח הקצר, מהלך שניתן לבצע באופן מיידי. לממשלה יש את הסמכות להגדיל את הנתח הכספי שתקבל ממכירת הגז הטבעי שבמאגרי הים התיכון (Government Take) באמצעות העלאת שיעור מס הכנסה או מס החברות - בדומה למצב שבו נהנו ספקיות הגז מהגדלת רווחיהן לאחר ההפחתה בשיעור מס חברות.

אין הסכמה בוועדה

לפי שעה, לא הושגה הסכמה בין חברי ועדת ששינסקי בנוגע למתווה של הגדלת נתח המדינה מהכנסות תגליות הגז או באשר לתחולת ההמלצות. כפי שפורסם ב-TheMarker, הוועדה לא תפרסם הודעה מוקדמת על החרגת תגליות הגז הטבעי המוכחות ממסקנותיה, לאחר שלא הושגה בין חבריה הסכמה על נוסח ההחרגה בהקשר לשינויים עתידיים במדיניות המיסוי.

בממשלה הגיעו אמנם לפני כחודש להסכמה עקרונית שלפיה המלצות הוועדה לא יחולו על שטחי חזקה - כלומר על שטחי מאגרי נפט וגז שכבר הוכרזו כתגליות מסחריות - אך הצהרה זו נתקלה בקשיים בשל דרישת רשות המסים כי התגליות לא יוחרגו משינויים עתידיים במדיניות הפיסקלית של המשק, כמו שינוי במס חברות.

בדיון האחרון שקיימה הוועדה החלו החברים לדון בשאלת היעד שייקבע לשיעור השתתפות המדינה (הכוללת) בהכנסות ממכירת הגז. בנוסף, נדונה האפשרות לשינוי מדורג של המדיניות הפיסקלית החדשה לאורך תקופת פרויקט פיתוח המאגרים. כלומר, קביעת שיעורי מיסוי או תמלוגים נמוכים יחסית בשנים הראשונות לקיום הפרויקט - והעלאתם בתום תקופת הפיתוח ולמשך כל תקופת ההפקה. מהלך זה נועד להקל על יכולת המימון של הזכיינים ולהפחית את הסיכון להחזר החוב שנטלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully