וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: HOT תידרש לשלם לאקו"ם 240-320מיליון שקל

מאת אופיר בר-זהר ואמיר טייג

22.7.2010 / 7:08

התשלום: תמלוגים על השמעת מוסיקה ישראלית בערוציה ? הסכום גדול פי 3-4 מהרווח השנתי של HOT ב-2009 ? מניית החברה ירדה אתמול ב-4% בעקבות החלטת הבורר ? TOH הודיעה כי תבקש לערער



>> חברת הכבלים hot עלולה להידרש לשלם לאקו"ם סכום של 240-320 מיליון שקל לאקו"ם כתמלוגים עבור השנים 2003-2010 - זאת לפי החלטת הבורר אליהו וינוגרד בהליך הבוררות שמתקיים בין הצדדים זה כשלוש שנים. פסק הבורר הוא מכה כלכלית קשה ל-hot, שלא הביאה בחשבון תשלום כזה לאקו"ם.



מבחינת hot מדובר בסכום גבוה מאוד אם פסק הבורר יישאר בעינו, שכן החברה אינה רושמת רווחים גבוהים. ב-2009 רשמה hot רווח נקי של 77 מיליון שקל בלבד, לאחר שב-2008 רשמה רווח נקי של 92 מיליון שקל. הפרשה נוספת של מאות מיליוני שקלים צפויה להעביר את החברה להפסד.

אתמול דיווחה hot לבורסה כי "החברה לומדת את פרטי פסק הבורר, את המשמעויות הכספיות ואת השלכותיו האפשריות על החברה, לרבות על דו"חותיה הכספיים לרבעון השני הצפויים להתפרסם באוגוסט. על אף שטרם בוצע תחשיב ממצה בנושא, להערכת החברה מדובר בסכום מהותי מאוד ובעל השפעה משמעותית על תוצאותיה הכספיות, ובכוונתה לערער על פסק הבורר". מניית החברה הגיבה אתמול באופן שלילי להודעה וירדה בכ-4%, בעוד מדד ת"א 100 עלה ב-1.4%.



בעבר (עד 2002-2003) שילמה hot כ-10 מיליון שקל בשנה לאקו"ם עבור השימוש הכולל במוסיקה בערוציה (מלבד בערוצים 1, 2, 10 ו-24 שלהם הסכמים נפרדים עם אקו"ם). גורמים בשוק טוענים כי הסכום של 10 מיליון שקל בשנה שמשלמת hot הוא אמנם נמוך ביחס לשימוש הרחב שעושה hot במוסיקה ישראלית, אך סביר להניח כי אם היתה hot מנהלת משא ומתן פרודוקטיבי יותר עם אקו"ם, היו הצדדים מגיעים להסכמה על סכום נמוך יותר מזה שפסק הבורר.



אקו"ם דרשה סכום גבוה במידה משמעותית, שלפי הערכות מסתכם ב-40-50 מיליון שקל לשנה. לפי הודעת hot לבורסה, הבורר קיבל את עמדת אקו"ם למעט אי אלו סייגים, מה שיחייב את hot לשלם סכום גבוה פי ארבעה או חמישה מזה ששילמה עד כה. ככל הידוע, גם בתקופת הבוררות שילמה hot את הסכום של 10 מיליון שקל בשנה לאקו"ם. אקו"ם מייצגת כ-6,000 יוצרים, והיא בעלת זכויות היוצרים על מרבית היצירות המוסיקליות בעברית המושמעות כיום. ב-2004 אף הוכרזה אקו"ם כמונופול בתחום.



השלכות על השוק כולו



לפסק הבורר עשויות להיות השלכות גם על חברות נוספות בתחום. אקו"ם היא מונופול שחלות עליו מגבלות האוסרות עליו באופן עקרוני להפלות בין גופים שונים. ייתכן שהדבר יביא לפתיחת חוזים מול גופים אחרים בשוק, שכבר חתומים על הסכמים עם אקו"ם, ומהלך כזה עשוי להשפיע על השוק כולו. hot כבר הודיעה כי תבקש לערער על פסק הבורר.



בדו"חות הכספיים של hot ל-2009 דיווחה החברה כי עומדות נגדה תביעות ודרישות שנות בגין הפרת זכויות יוצרים בהיקף כולל של 913 מיליון שקל - כך לפי הערכת החברה. על פי הדיווח, מדובר בתביעות של ארגונים מחו"ל לצד ארגונים ישראליים, כך שהסכום האמור אינו משקף רק את התביעה של אקו"ם. hot מדווחת עוד כי עד כה הפרישה בגין תביעות אלו סכום של 72 מיליון שקל, מתוכם כ-28 מיליון שקל ב-2009. מאחר שההיקף הכולל של תביעת אקו"ם נאמד ב-240 עד 320 מיליון שקל, ניתן להעריך כי החברה עלולה לרשום הוצאה נוספת של עד 250 מיליון שקל בגין ההפסד שלה בבוררות.



hot נחשבת בשוק לגורם שידו אינה קלה בתשלום זכויות יוצרים ותמלוגים, ולפיכך ידיה עמוסות בתביעות משפטיות בנושאים אלה. בין היתר קיימת תביעה נגד hot מצד הפדרציה האירופית בעניין זכויות יוצרים, בסכום גבוה של כ-200 מיליון שקל. ב-2007 הפסידה hot בביהמ"ש המחוזי סכום של כ-4.5 מיליון שקל לפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות.



hot ואקו"ם סירבו להגיב על תוכן הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully