וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקזיטיונר של ענף הקמעונות היכה שוב

מאת עדי דברת-מזריץ

22.7.2010 / 7:08

כבר 17 שנה שאלי להב מקים עסקי קמעונות, הופך אותם להצלחה - ואז מוכר למרבה במחיר. הרווח עד כה: כ-230 מיליון שקל. כעת הוא עומד לבצע אקזיט נוסף ולמכור את רשת מחסני להב לחברת התחבורה דן ב-100 מיליון שקל. "אני עושה עסקים עם כל הלב", מסביר להב, "אבל אם אני מקבל



>> אם עד לפני כמה חודשים היה עוד ספק בעניין, כיום כבר ברור - אלי להב הוא האקזיטיונר של ענף הקמעונות בה"א הידיעה. בימים הקרובים צפוי איש העסקים לשלשל לכיסו 100 מיליון שקל, שמתווספים ל-150 מיליון שקל שהרוויח לפני שלושה חודשים, כשמכר 50% מגרנד קניון באר שבע לחברת בריטיש ישראל, שבשליטת ליאו נואי.



במסגרת העסקה אמור להב לקבל גם מענק בונוס של 15 מיליון שקל, אם יצליח בשיווק הקניון לבעלי עסקים. פרויקט הגרנד קניון כולל שטח של 62 דונם במערב באר שבע, שעליו עתיד להיבנות קניון שייפתח לקהל הרחב בסוף 2012. את השטח רכש להב ביוני 2006 תמורת 90 מיליון שקל.

כעת צפוי להב לעשות את האקזיט הרביעי שלו, והשלישי בתחום קמעונות המזון, כשימכור את רשת הדיסקאונט מחסני להב לחברת התחבורה הציבורית דן.



כפי שנחשף ב-themarker, שני הצדדים כבר חתמו על זיכרון דברים, שלפיו דן תרכוש את הרשת, שמפעילה כיום עשרה סניפים (באשדוד, חולון, נתניה, נצרת עלית, קרית אתא, קרית מוצקין, חיפה וקרית ביאליק) ומחזור המכירות השנתי שלה מוערך ביותר מ-400 מיליון שקל.



לדברי מקורבים, דן תשלם בעבור הרשת 100 מיליון שקל. לדברי חברת דן, רכישת הרשת נעשתה כחלק מהאסטרטגיה שלה להרחיב את פעילותה לתחום הקמעונות וליהפך לרשת מזון מובילה בישראל.



110 מיליון שקל מסופרמרקט אחד



להב ידוע כמי שמקים עסקים בתחום הקמעונות, הופך אותם למצליחים ואז מוכר אותם למרבה במחיר.



ב-1993 הקים את חנות הדיסקאונט מחסני הרכבת, שהשתרעה על שטח של כ-5,000 מ"ר בבאר שבע. שלוש שנים לאחר מכן ביצע את האקזיט הגדול הראשון שלו, כשמכר את החנות לרבוע כחול תמורת כ-9 מיליון שקל.



ב-1997 הקים את הסופרמרקט חוצות להב, שהשתרע על שטח של 12 אלף מ"ר ביציאה הדרומית מבאר שבע. ב-2000 רכשה שופרסל את הפעילות הקמעונית של חוצות להב, ושכרה את הנכס ל-24 שנה.



שופרסל, שעדיין מפעילה סניף במקום, שילמה ללהב דמי שכירות בסכום המוערך ב-600 אלף שקל בחודש - יותר מ-7 מיליון שקל בשנה. כחלק מהעסקה התחייב להב לא להקים רשת מתחרה באזור הדרום במשך חמש שנים.



לפני ארבע שנים מכר להב את הנכס לחברת הפניקס בכ-75 מיליון שקל. בסך הכל הרוויח להב מעסקות חוצות להב יותר מ-110 מיליון שקל.



עם תום חמש שנות ההתחייבות, ב-2002, הקים להב את רשת מחסני להב. בעבר כבר ניהל להב מגעים למכירתה של הרשת לרמי לוי, ליינות ביתן ולקו אופ ישראל.



בסך הכל, הרוויח עד היום להב מהאקזיטים שלו כ-370 מיליון שקל.



"כל הנכסים שלי מושכרים"



עם זאת, להב, שהיה בין הראשונים לזהות את הפוטנציאל של רשתות הדיסקאונט הפרטיות וידע למכור מוצרים בזול ולהתחרות ברשתות השיווק הגדולות, לא מתכוון לעת עתה לחזור על הריטואל של הקמת רשת מזון ומכירתה לאחר כמה שנים.



אתמול סירב להב להתייחס לעסקה האחרונה עם חברת דן, אך הבהיר כי הוא יצא לעת עתה מתחום קמעונות המזון. "אחת הסיבות העיקריות שבגללן אני יוצא מהתחום היא לא רק המחיר, שנראה לכולם גבוה, אלא כי אני צריך להתפנות לטפל בקניון שמצריך ממני תשומת לב גדולה מאוד", אמר להב.



בנוסף למחצית מקניון באר שבע, מחזיק להב בנדל"ן בעיר. "אני עושה הכל לפי מה שקורה בשטח, וכל הנכסים שלי מושכרים - כך שאני לא מתכנן למכור אותם עכשיו", הבהיר להב לגבי אקזיטים עתידיים.



"אני חושב שאני עושה עסקים טובים ואנשים רוצים להיות שותפים שלי או לקנות את העסק", הוא מעיד על עצמו. "אני עושה עסקים עם כל הלב, אבל אם במסגרת העסק אני מקבל הצעה שטובה גם לעסק, גם לי וגם לרוכש, אז כל הצדדים מרוצים. זו לא 'כוונת המשורר' שהיתה לי ביום הראשון של העסק".



להב, 58, נשוי לאשה הצעירה ממנו ב-20 שנה ואב לשלושה ילדים - שלושתם (זיו, אמיר ושיר, ע"ד) מנהלים את רשת מחסני להב.



לפני כשנתיים סיפר להב בראיון ל-themarker כי הוא עובד רק שלושה ימים בשבוע ומקיף את עצמו באנשים שהוא יכול לסמוך עליהם. "אם יש עסקה עם פוטנציאל של מאות מיליוני שקלים ואני רואה שלא איהנה ממנה - לא אבצע אותה", אמר אז.



"כשפורסם המכרז על קלאבמרקט, עבדנו עליו הרבה זמן והשגנו כבר ערבות בנקאית של 3 מיליון שקל. ביום האחרון, אחרי שהכלכלנים ורואי החשבון שלי עבדו על זה 72 שעות, קמתי בבוקר, נישקתי את אשתי ואמרתי לה שאני בוחר בחיים - ולא הולך על זה".



הדיזנגוף של באר שבע



להב, שמקורביו מעידים עליו כי צמח מלמטה וגדל ללא כפית של זהב בפה, אהוד גם בקרב מתחריו מהרשתות הפרטיות ונחשב מקורב לבכירים בשוק הקמעונות, כמו עמי סגיס, לשעבר מנכ"ל שופרסל, שניהל את הרשת בעת שרכשה את חוצות להב; ויעקב גלברד, לשעבר מנכ"ל בזק, פלאפון ורבוע כחול, שניהל את רבוע כחול בעת שרכשה מלהב את מחסני הרכבת.



ללהב, שהיה בעברו מבעלי מועדון הכדורגל הפועל באר שבע, יש גם חברים מאז, כמו ראש העיר לשעבר יעקב טרנר, ומאמן הכדורגל אלי גוטמן.



לפני 23 שנה, ב-1987, הקים להב וניהל מכולות וחנויות קטנות בבאר שבע, העיר שבה גדל.



"הוא איש חזון שרואה 30 שנה קדימה", מסביר גיל בליסטרא, הבעלים של חנויות רשת הפיראט האדום במודיעין ובבאר שבע וחברו של להב, את הסיבות שהביאו את להב להצלחה.



"לפני 30 שנה", אומר בליסטרא, "עמדנו במקום שבו נמצא כיום מרכז הקניות ביג בבאר שבע, אז היה שם רק כביש, והוא אמר 'תראה את המקום, יום אחד זה יהיה הדיזנגוף של באר שבע', וזה מה שבאמת קרה".



כיום המתחם כולל את מרכז ביג, שמשתרע על שטח של 30 אלף מטר, ושלושה מרכזים מסחריים נוספים - וואן פלאזה של פישמן ומשפחת אוקנין, בי 7 של נס-פן בבעלות קבוצת ברן וסמי קצב, והשדרה השביעית של שיכון ובינוי.



על מכירת מחסני להב אומר בליסטרא: "להב הוא איש עסקים. כשנקרית בדרכו הזדמנות, הוא ממשיך הלאה. במיוחד כשיש לו עכשיו פרויקט חיים כמו הקניון".



עם זאת, הוא מבהיר כי להב הוא גם "חבר אמיתי. אם אני אעיר אותו באמצע הלילה, הוא יעלה על מדים ויגיע. הוא אוהב את האנשים הפשוטים. לא משנה לו מה יש לבנאדם, והוא שוקל אנשים לא לפי מה שיש להם בכיס, אלא לפי רוחב הלב והנחמדות".



גלברד, לשעבר מנכ"ל בזק, פלאפון ורבוע כחול, מנסה להסביר גם הוא את ההצלחה של להב: "הוא יזם שבדרך כלל מייצר יש מאין, מתחיל מנקודת אפס ומייצר מבנה עסקי כזה או אחר ומייצר לעצמו אקזיטים. הוא לא מאוהב בשום דבר שהוא מייצר אלא ביצירה עצמה.



"את העסקים שהוא מקים, הוא מצליח להרים בתוקף היותו איש שטח, שורשי מאוד, יורד לעומק הפרטים ומכיר אותם היטב. בנוסף, יש לו ראייה עסקית מאוד רחבה ומפותחת. ליזם דרושות תכונות שהן קצת שונות משל ניהול פעילות שוטפת של עסק קיים, ולכן עם הזמן הוא גם מגייס אנשים שיעבדו עבורו", אומר גלברד.



"יש לי רק מלים טובות להגיד עליו", מספר טרנר, לשעבר ראש עיריית באר שבע. "מדובר באיש עם יוזמות, רגיש, גם חברתית, קשוב וחבר'מן. במקביל, הוא איש עסקים ממולח שלא עושה טעויות. הוא בחור זהיר, פיקח ונבון ואיש שטח מובהק".



טרנר היה תומך גדול במאבקו של להב להקים את הקניון בבאר שבע, למרות התנגדותם של גופים ירוקים שונים.



גם רמי לוי, הבעלים של רשת רמי לוי שיווק השקמה, השותף עם מחסני להב ב"רשת הרביעית" שמשווקת את המותג הפרטי של הרשתות הפרטיות, "המותג", משבח את אופיו של להב ומגדיר אותו "איש עסקים הגון, טוב וישר, שהוא גם בן אדם נחמד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully