וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדו"חות בשוק התקשורת אינם רלוונטיים

אמיר טייג

22.7.2010 / 8:15

בקרוב יחל מצעד הדו"חות השנתי של חברות התקשורת. על אף רווחי שיא ודיווידנדים עצומים, אמיר טייג מזהיר: ענף זה עומד בפני זעזוע רגולטורי והסיכונים רק יעלו

המשקיעים כבר רגילים למצעד הדו"חות השנתי של חברות התקשורת הישראליות שיתחיל בעוד כשבוע וחצי. כדבר שבשגרה, צפויות בזק, סלקום ופרטנר לדווח על רווחי שיא שילווו בדיווידנד עצום, הגבוה או שווה לרווח הרבעוני.

לכאורה, עולם מושלם משתקף מהדו"חות של חברות הסלולר, בדומה לעולם המשתקף מפרסומות הטלוויזיה שלהן. ואולם המציאות שונה לחלוטין - שוק התקשורת כולו, ובמיוחד שוק הסלולר, עומד בפני זעזוע רגולטורי שאין לו כל סימן בתוצאות הכספיות של החברות.

וכך למרות הדו"חות הטובים, המניות של סלקום ופרטנר אינן רחוקות מהמחיר הנמוך ביותר שאליו הגיעו בירידות השערים שהסתיימו בתחילת 2009. פרטנר איבדה מהשיא שלה 22.5%, וסלקום - 19.6%, שיעור כפול מירידות של 10.4% שנרשמו באותה התקופה במדד ת"א 25. כיום ברור כי הרווחיות האדירה של חברות הסלולר המשתקפת בדו"חות הנוכחיים, נגזרת מרמת התחרות הנמוכה שקיימת בשוק זה, והמשקיעים מאמינים כי רמת התחרות לא תישאר נמוכה לאורך זמן.

הרפורמות להרחבת התחרות לא יעצרו בחברות הסלולר. תהליכים שהופכים את ההשקעה במגזר למסוכנת הרבה יותר - מתרחשים במקביל. כניסת חברת החשמל לתחום האינטרנט המהיר מסכנת את בזק ו-hot. הכוונה של משרד התקשורת להקים שוק סיטוני של תשתיות צפויה אף היא לזעזע את המודל העסקי של שתי חברות התשתית. עם זאת, המשקיעים מאמינים כי hot פגיעה יותר. מניית hot נסוגה לאחור ונסחרת כיום כ-30% מתחת לשיא שלה, ואילו בזק נסחרת רק 12% פחות מהשיא, בדומה לירידה במדד ת"א 25.

גם חברות השיחות לחו"ל, נטוויז'ן ו-012 סמייל, לא יישארו יבשות בשיטפון הרגולטורי. חברות הסלולר ינסו לפצות על הגברת התחרות בתחומן באמצעות כניסה לשיחות לחו"ל. אמנם כיום חל עליהן איסור בתחום זה, אבל אישור כזה קרוב מתמיד. למרות זאת, נראה כי המשקיעים בנטוויז'ן מאמינים כי השינוי הרגולטורי לא יפגע בחברה, שכן היא ירדה רק ב-10.5% מאז השיא שלה לפני ארבעה חודשים, מעט פחות ממדד ת"א 100.

על רקע האיומים הרגולטוריים, נראה כי הסיכון בשוק התקשורת, שהיה נמוך באופן מסורתי, עלה מאוד, והמשקיעים יודעים כי הסערה הרגולטורית שצפויה לפקוד את השוק, הפכה את הדו"חות ללא רלוונטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully