וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החזון של ברודט: פריצה לחו"ל

מאת שרון שפורר

23.7.2010 / 7:07

דוד ברודט, כלכלן מנוסה שכבר שימש יו"ר בנק בעבר, ניצח אתמול במרוץ לתפקיד יו"ר לאומי ? אף שזכה ברוב הקולות בדירקטוריון, קשריו הענפים עם משפחת עופר גורמים לתחושת אי נוחות במגזר העסקי ? נא להכיר - היו"ר החדש של הבנק הגדול במדינה



>> בתום ישיבה שנמשכה כשלוש שעות, הגיע אתמול דירקטוריון בנק לאומי להכרעה: דוד ברודט ימונה ליו"ר הבנק הגדול במדינה ויחליף את איתן רף אחרי 15 שנה בתפקיד. המינוי ייכנס לתוקף לאחר קבלת אישור המפקח על הבנקים ושר האוצר.

ברודט קיבל את קולותיהם של שבעה מתוך 12 הדירקטורים שבחרו ביו"ר החדש לבנק, וגבר על שני המועמדים האחרים - אהוד שפירא שקיבל שלושה מהקולות, ומשה דברת שקיבל שני קולות. ההצבעה אמנם היתה חשאית, אבל על פי הערכות הדירקטורים שהצביעו לברודט הם ישראל גלעד, מירי כץ, דורון כהן, ציפי גל-ים, יהודה דרורי, יואב נרדי וצבי קורן. על פי הערכות, אהוד שפירא קיבל את קולותיהם של רמי גוזמן, ראובן אדלר ואריה גנס, ומשה דברת קיבל את קולותיהם של יעקב משעל ואפרים צדקה.



בפתח הישיבה הציג כל אחד מהמועמדים את עצמו ושטח בפני הדירקטורים בעלי זכות ההצבעה את חזונו לבנק. ברודט אמר לדירקטורים שבעיניו הפוטנציאל של הבנק בישראל מיצה את עצמו ויש להרחיב את הפעילות בחו"ל, וכן כי הבנקאות הבסיסית מתבססת על סניפים - ולכן הוא סבור כי יש מקום להוסיף סניפים לבנק.



גם רף דגל בהרחבת פעילות הבנק בחו"ל, אך היו לו חילוקי דעות עם מנכ"לית הבנק, גליה מאור, שסברה כי רמת הפעילות של הבנק בחו"ל כיום היא הנכונה.



ברודט זכה אתמול לתמיכה גדולה מצד דירקטורים בבנק - גם מאלה שלא הצביעו לו. דירקטורים רבים, כולל מי שהפסידו לברודט בהתמודדות על התפקיד, הצהירו כי יעמדו מאחוריו בדירקטוריון הבנק.



הקשרים עם משפחת עופר



אף שברודט זכה בתפקיד ברוב קולות, לא כולם מרגישים בנוח עם הקשרים של ברודט בעולם העסקי - ובמיוחד קשריו עם משפחת עופר, בעלת השליטה בחברה לישראל, שם שימש דירקטור עד לפני שבועיים. בתקופת כהונתו כמנכ"ל משרד האוצר, בין 1995 ל-1997, הוחלט על הפרטת בנק מזרחי ומכירתו למשפחת עופר. עם יציאתו מהאוצר הוא מונה ליו"ר דירקטוריון בבנק כשזה כבר נשלט על ידי המשפחה - הפלג של סמי והפלג של יולי.



הכהונה בבנק לא החזיקה מעמד זמן רב, וברודט פרש על רקע חילוקי דעות עם ויקטור מדינה, המנכ"ל דאז. אך בתוך זמן קצר הוא מונה לדירקטור בחברה לישראל של סמי ועידן עופר.



בכלל, הקשרים של משפחת עופר עם בנק לאומי ענפים מאוד. רקפת רוסק-עמינח, מנהלת החטיבה העסקית בבנק האמונה על מתן אשראי למגזר העסקי וחולשת על אשראי של יותר מ-70 מיליארד שקל, היא חברה אישית קרובה של עידן עופר. בעלה של רוסק-עמינח מכהן כדירקטור בכמה מהחברות של משפחת עופר - בחברת לין ובעופר השקעות, בעלות השליטה במזרחי, בחברת הספנות צים ובחברות נוספות.



אם רוסק-עמינח תיבחר בעתיד להחליף את מאור, הרי שהנהגת הבנק הגדול במדינה תאויש על ידי שני בכירים שמקורבים למשפחת עופר. אם לא די בכך משה וידמן, ששימש עד אתמול דירקטור בבנק לאומי, משמש דירקטור בחברות רבות של משפחת עופר, ובכללן בעופר אחזקות ועופר השקעות.



מהמגזר הציבורי - למערכת הבנקאות



ברודט, 66, נשוי ואב לשני ילדים. הוא בעל תארים ראשון ושני בכלכלה, שניהם מהאוניברסיטה העברית.



את דרכו החל ככלכלן הרשות לתכנון כלכלי לפני 42 שנה. במהלך תוכנית הייצוב ב-1985 שימש ראש המטה ליציבות מחירים וב-1991 מונה לממונה על אגף התקציבים בזמן שיצחק מודעי שימש שר האוצר. התפקיד הבכיר ביותר אותו מילא במגזר הציבורי היה מנכ"ל משרד האוצר. הוא מונה לתפקיד ב-1995 על ידי שר האוצר דאז, אברהם (בייגה) שוחט.



במסגרת תפקידו כמנכ"ל משרד האוצר, עמד ברודט בראש ועדה ציבורית שהמליצה על מכירת האחזקות הריאליות של הבנקים. כעת הוא מגיע לתפקיד יו"ר הבנק היחיד שדוגל באסטרטגיה של אחזקות ריאליות משמעותיות, ומחזיק בין היתר כ-18% מהחברה לישראל - החברה שבה שימש דירקטור עד לפני כשבועיים.



כמו פקידי אוצר רבים לפניו, עבר ברודט היישר ממשרד האוצר למערכת הבנקאות. ב-1997, עם עזיבתו את תפקיד מנכ"ל האוצר, הוא מונה ליו"ר בנק מזרחי, אך לא החזיק בתפקיד זמן רב. מאז הספיק לכהן בעוד יותר מ-20 תפקידים, מה שמלמד על קשריו הענפים לגורמים רבים במשק.



ברודט שימש יו"ר רבוע כחול, יו"ר חברת הלוויין yes, יו"ר מוצעת המנהלים של הדסה, יו"ר ועדת ההשקעות של קרן מקפת, יו"ר ועדת ההשקעות של קרן הפנסיה הע"ל, יו"ר חברת אימג'סאט, יו"ר הוועדה המייעצת של קרן איפקס, דירקטור חיצוני בביטוח ישיר, באיקאה ובאלוני חץ - וזו רק רשימה חלקית.



ב-2007 מונה ברודט לעמוד בראש ועדה לבחינת תקציב הביטחון שמינה ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. הוועדה חשפה מחדלים בניהול תקציב מערכת הביטחון שתרמו לכשלים במלחמה. הדו"ח המליץ על קביעת תקציב ביטחון רב שנתי וקבע מסגרת לתקציב. המלצות ברודט, על מערכת הביטחון להתייעל בין 2008 ל-2017 בהיקף מצטבר של 30 מיליארד שקל.



ברודט גם מונה לבורר בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים בין סיטי-פס למדינה. אך בעקבות מינויו לדירקטור בבנק, ומינויו הקרוב ליו"ר הדירקטוריון הרשמי של לאומי, הוא נאלץ לעזוב את תפקידו כבורר משום שלאומי מוביל (50%) את רוב המימון שנטלה סיטי-פס.



יו"ר ללא גרעין שליטה



כעת מקבל ברודט לידיו את הבנק הגדול במדינה, המחזיק בכמעט 30% ממערכת הבנקאות הישראלית. על פי דו"ח המפקח על הבנקים, מערכת הבנקאות סובלת מהיעדר תחרותיות.



היקף פקדונות הציבור המנוהל בלאומי הוא כ-245 מיליארד שקל והיקף האשראי לציבור שהעמיד הבנק הוא כ-208 מיליארד שקל. לאומי מנוהל על ידי גליה מאור כבר 15 שנה (לאחרונה איתן רף העריך כי היא תמשיך לנהל אותו גם בשנתיים הקרובות), פועל באמצעות פרישה של כ-290 סניפים (נכון לסוף 2008) באמצעות שלושה בנקים המשתייכים לקבוצה - בנק לאומי לישראל, בנק לאומי למשכנתאות ובנק ערבי ישראלי.



ב-2008, בעקבות המשבר שפקד את בנק הפועלים, נהפך לאומי לבנק הגדול במדינה במונחי שווי שוק. כיום הוא נסחר לפי שווי של 22 מיליארד שקל בבורסה - גבוה בכמעט 5 מיליארד שקל מהשווי שלפיו נסחר בנק הפועלים.



לאומי הוא הבנק הגדול היחיד שהמדינה מחזיקה במניות שלו, לאחר שהלאימה אותו בעקבות פרשת ויסות מניות הבנקים. המדינה מחזיקה ב-11.5% ממניות הבנק הנחשבות מניות שליטה. כבר כמה שנים שהמדינה רוצה להפריט את הבנק אך לא מצליחה לעשות זאת.



שר האוצר, יובל שטייניץ, הודיע השבוע כי בכוונת המדינה למכור בקרוב את מניות השליטה. אחד האתגרים עמם ייאלץ ברודט להתמודד הוא ההפרטה המתוכננת שתהפוך את לאומי לבנק היחיד בישראל שיתנהל ללא גרעין שליטה, שכן שטייניץ מתכנן להפריט את הבנק ללא מכירת גרעין שליטה.



ברודט על שכר הבכירים ב-1997: "הבעלים יודעים לעשות חשבון טוב יותר מכולנו"



>> אם הבעלים הם פרטיים וחושבים שלמנהל מגיע שכר כזה, הם יודעים לעשות את החשבון טוב יותר מכולנו" - כך אמר ב-1997 דוד ברודט בראיון פרישה מתפקיד מנכ"ל משרד האוצר לעיתון "הארץ".



13 שנה חלפו מאז, רמות השכר במשק גבהו משמעותית, וברודט צפוי להיות אחד הנהנים משכר הבכירים הגבוה במשק, עם כניסתו לתפקיד יו"ר בנק לאומי.



שכרו השנתי של היו"ר היוצא, איתן רף, הגיע ב-2009 ל-1.7 מיליון שקל - כמעט 140 אלף שקל בחודש. רף עבד ב-80% משרה, והיה זכאי גם למענקים. ב-2009 בלבד הגיע המענק ל-3.5 מיליון שקל.



שכרו של יו"ר הפועלים, יאיר סרוסי, הוא כ-150 אלף שקל בשנה, ושכרו של שלמה זהר ב-2009 בדיסקונט הגיע ל-180 אלף שקל בשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully