וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין חבילה צרה - יש אינטרס צר

צבי זרחיה

23.7.2010 / 7:07

ב-4:00 בבוקר, בעיצומם של דיוני הממשלה על חוק ההסדרים, משך שר האוצר את ההצעה להנהיג חבילה צרה למנויי הכבלים והלוויין - והפתיע גם את שר התקשורת. הטייקונים מחייכים: שוב הם כופפו את הרגולטור



>> ביום חמישי שעבר, בסביבות 23:00, עזב שר התקשורת משה כחלון את ישיבת הממשלה שעסקה בסוגיית התקציב, והשאיר פתק הצבעה בעד התקציב הדו-שנתי וחוק ההסדרים.

לכחלון היתה סיבה טובה לעזוב: הוא היה רגוע ומשוכנע שהחוק ההסדרים כולו יאושר על ידי השרים, כולל הסעיף המחייב את hot ו-yes להציע לצרכן חבילה מוזלת בת שבעה ערוצים, בלי שנקבע מחירה על ידי הממשלה. סעיף נוסף בהצעת החוק קבע שאם הרגולטור ירצה להתערב במחיר החבילה הצרה, יוכלו חברות הכבלים והלוויין לשדר פרסומות.



ואולם למחרת בבוקר ציפתה לכחלון הפתעה. לקראת 4:00 לפנות בוקר משך במפתיע שר האוצר יובל שטייניץ את הסעיף מהצעת חוק ההסדרים. כחלון אמנם התעצבן, אבל ראשי hot ו-yes נשמו לרווחה. שוב הם הצליחו לכופף את הרגולטור ולמנוע ירידה משמעותית בהכנסותיהן. גם הלוביסטים שלהם, שעבדו שעות נוספות והפעילו לחצים על משרדי האוצר והתקשורת - גזרו קופון. לאחר שהסעיף הוצא מהחוק, יכולות החברות ששכרו אותם להמשיך לגבות מהצרכן דמי מנוי של כ-200 שקל בחודש בתמורה להעברת כל הערוצים.



ומי ישלם את המחיר? המנוי השבוי שאינו מעוניין בכמות גדולה של ערוצים במחיר גבוה, אך נאלץ לרכוש חבילה גדולה בלא צורך - רק בגלל ששטייניץ משך את הסעיף מהחוק.



גם יו"ר התאחדות תחנות הרדיו בכבלים, דוד בן-בסט - שהוא בעל השפעה רבה בליכוד ובמפלגות נוספות - חיכך ידיו בהנאה. בן-בסט, שנפגש עם שטייניץ בשבוע שעבר, התריע בפניו כי הנהגתה של חבילה צרה במחיר שייקבע על ידי הרגולטור תגרום להנהגת פרסומות בכבלים ובלוויין, וכי מהלך כזה יפגע בתחנות הרדיו האזוריות. בן-בסט מרוצה מכך שהצליח להעביר את המסר לשר האוצר.



באוצר טוענים ששטייניץ לא נכנע ללחצים של טייקוני התקשורת או של בן-בסט, אלא שמר על כבודו. הוא הוציא את הסעיף מהחוק מחשש שלא יצליח להשיג רוב בכנסת לנוכח ההתנגדות ל"חבילה הצרה" שהושמעה לפני חודשיים בוועדת הכלכלה, ובקרוב יגיש את החוק מחדש.



לפי האוצר, שטייניץ הוא הודף לחצים ידוע: בתחילת כהונתו התנגד למתן סיוע ממשלתי בהסדרי פריסת אג"ח של הטייקונים; התנגדותו לסיוע הושמעה בעת שלב לבייב והאחים עופר ביקשו לדחות פירעון אג"ח. באוצר מזכירים כי באחרונה דחה לחצים של ראשי רשויות בדרום, ובהם פעילי ליכוד, להעניק הטבות במס לכיל של האחים עופר, וגם לא נענה ללחצים של ברוני הסלולר למנוע את הכללתו של מפעיל סלולרי נוסף בחוק ההסדרים.



אם שטייניץ אכן יודע לחשוף שיניים ולהפגין עמידות בפני הטייקונים, עליו להחזיר במהירות את הצעת החוק להנהגתה של חבילה צרה לוועדת השרים לחקיקה. בדרך זו ניתן יהיה לצרפה לחוק ההסדרים, ולדרוש מהקואליציה לתמוך בה בכנסת. כחלון יתמוך בהחזרת החבילה לחוק ההסדרים וגם כמה מהח"כים בוועדת הכלכלה כבר הודיעו שיתמכו בחבילה הצרה. אם החבילה הצרה לא תוגש במסגרת חוק ההסדרים, אלא בחקיקה נפרדת, ספק אם יהיה ניתן להעבירה בכנסת, בשל לחציהם של ראשי החברות והלוביסטים.



במידה ששטייניץ לא יגיש לכנסת את הסעיף על החבילה הצרה בחוק ההסדרים, הצרכן ייפגע ומי שייהנה הם הטייקונים - הבעלים של חברות הכבלים והלוויין - שימשיכו לגבות תשלומים מופרזים על גבו של האזרח הקטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully