וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מונדיאל 2010 | הכישלון המביך של פיפ"א

עוזי דן

23.7.2010 / 7:07

המונדיאל בדרום אפריקה הוכתר כסיפור הצלחה - אבל מי שנכח במשחקים לא יכול היה להתעלם מכמות המושבים הריקים באיצטדיונים. נתוני מכירות הכרטיסים שנחשפו השבוע מלמדים על גודל הכישלון של פיפ"א. נקודת האור: אולי במונדיאל 2014 מחירי הכרטיסים יהיו נמוכים יותר





בפיפ"א, הארגון שמפיק את המונדיאל, טענו כי הכרטיסים למקומות אלה דווקא נמכרו - אך רבים מתושבי החוץ שרכשו אותם החליטו שלא להגיע בסופו של דבר לדרום אפריקה, מסיבות כלכליות או מחשש לאלימות. במקרים אלה, הסבירו בפיפ"א, היקף הביטולים לא היה ידוע מראש - ולכן אי אפשר היה למכור שוב את הכרטיסים, והמקומות נותרו ריקים.



ואולם קשה להאמין שכל החללים הריקים שנראו במונדיאל נבעו מביטולים של הרגע האחרון. וגם אם יש בכך מידה מסוימת של אמת, זו ודאי אינה הסיבה היחידה לקרחות הגדולות ביציעים.



הבכירים נשארו בבית



השבוע התברר כי אכן היתה בעיה חמורה במכירת הכרטיסים למונדיאל: נתוני המכירות המלאים שנחשפו בתחקיר של השבועון הבריטי "מייל און סאנדיי" מלמדים על גודל הכישלון של פיפ"א.



אף שפיפ"א מסרבת להגיב לתחקיר, לפחות חלק מהמספרים שנחשפו בו הם נתונים רשמיים המגובים בנתונים של match - החברה הבת של פיפ"א שהיתה מופקדת על מכירת כרטיסים, מלונות וחבילות תיור למי שהגיע מחוץ לדרום אפריקה.



וכך מתברר כי לאורך כל הדרך פיפ"א לא הצליחה למכור כרטיסים - בגלל המחיר הגבוה, העלות הגבוהה של הטיסות לדרום אפריקה, והחשש של האוהדים מבעיות ביטחון ופשיעה. 31 הנבחרות המשתתפות במונדיאל קיבלו יחד 570 אלף כרטיסים למשחקיהן, אך מכרו רק 176 אלף כרטיסים - 31% בלבד; מתוך 345 כרטיסים שנכללו בחבילות האירוח נמכרו רק 144 אלף כרטיסים; ומתוך 380 אלף כרטיסים שהוצעו למכירה על ידי match, שלא בתוך חבילות אירוח, נמכרו רק 140 אלף.







הנתון החמור ביותר שנחשף נוגע לספונסרים - אלה שמקבלים מאות אלפי כרטיסים מתוקף היותם נותני חסויות לפיפ"א, ומחלקים אותם ללקוחות במסגרת מבצעים שונים או מצ'פרים את הבכירים שלהם. אותם ספונסרים הצליחו למכור, לחלק או לתת במתנה רק 190 אלף מ-360 אלף הכרטיסים שברשותם.



מכירות הכרטיסים שהוענקו לדרום אפריקה עצמה היו טובות יותר, בין השאר משום שחלק מהכרטיסים שלא נמכרו הוצעו למכירה לאוהדים המקומיים. למרות זאת, גם בדרום אפריקה לא נמכרו כל 1.2 מיליון הכרטיסים שנמסרו למדינה, אלא רק כ-85% מהם.



הכסף הקטן



המחיר, המרחק והפחד הם כולם הסברים הגיוניים לריבוי המושבים הריקים - אבל השערורייה האמיתית היא שבניגוד לטענותיה, פיפ"א דווקא ידעה מראש שאלפי מקומות יישארו ריקים בכל משחק, ולא עשתה דבר כדי למנוע זאת. היא היתה יכולה למלא חלק מהמקומות במתנדבים מקומיים או בילדים מעוטי יכולת, וכך גם להעביר מסר שלא הכל נובע משיקולים כלכליים - אך היא בחרה לוותר. לא זו דרכו של ארגון הכדורגל העולמי.



אין מה לרחם על פיפ"א. למרות הכישלון במכירת הכרטיסים, הארגון רשם רווח נאה מאוד מגביע העולם. הכסף הגדול הגיע מחסויות בהיקף של מאות מיליוני דולרים וממכירת זכויות השידור לטלוויזיה, שהכניסו לפיפ"א 2.7 מיליארד דולר. עשרות מיליוני דולרים שהלכו לאיבוד בגלל הפיאסקו של מכירות הכרטיסים הם כסף קטן לארגון.



בפיפ"א כבר הודיעו כי הם יפיקו לקחים לקראת המונדיאל הבא, שיתקיים בברזיל ב-2014. עדיין לא ברור באילו לקחים מדובר, אך נראה כי לא יהיה מנוס מהורדת מחירי הכרטיסים למשחקים ומצמצום מספר חבילות האירוח וכרטיסי ה-v.i.p.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully