וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולם הפכפך

רונית מרום

23.7.2010 / 9:23

סיפור מהחיים



>> לפני עשור היינו עדים לפריצה של ענף הנדל"ן כקטר מוביל במשק, והמחירים הרקיעו שחקים. ואז זה קרה. ב-2002 מגדל הקלפים של ענף הבנייה החל להתמוטט - בהילוך אטי, אבל בעקביות.

חברות בנייה רבות נקלעו לקשיים: חירם-גת, י. מרקוביץ', רובננקו, מי ערד, אריה את עופר, צמנטכל ומושקוביץ. מפעלים הקשורים לענף, כמו יצרני בטון, נסגרו, וכמעט כל חברות הבנייה פיטרו עובדים.



התחושה בענף היתה כי הקריסה הבאה היא רק עניין של זמן. חברות הבנייה היו ראש הפירמידה, והתעורר חשש שבעקבותיהן יקרסו עשרות ספקים קטנים, בשל עצירת הכספים מצד חברות בנייה. החשש התייחס לספקי אלומיניום, עץ, בטון, שיש, קרמיקה ומרצפות.



באותה תקופה הייתי חלק מצוות מתכננים ויועצים, אשר סיפקו שירותים לחברה, שהיתה שם דבר בענף הנדל"ן. החברה היתה בעלת מוסר תשלומים גבוה, עמדה בלוחות הזמנים וחוזרה על ידי הרוכשים. בישיבה שהתקיימה לרגל סיום הפרויקט השתתפו כל המנהלים, המתכננים והיועצים. המנכ"ל פתח את הישיבה, ובחר להתחיל עם המצב בענף הנדל"ן, כשהוא מונה בזלזול את שמות חברות הבנייה שפשטו רגל בשנים האחרונות.



לכאורה, לא היתה לנו סיבה לדאגה, ואף על פי כן, קוממה אותי ההתנשאות על החברות שקרסו, שהיו לא פחות טובות ממנה. כשסיים את סקירת הענף לא יכולתי להתאפק יותר. ביקשתי מהמנכ"ל דף ועט, וכתבתי באותיות גדולות וברורות: "אל תדרוך על אנשים בדרך למעלה, כי אתה עלול לפגוש אותם בדרך למטה". את הדף נעצתי על לוח שהיה תלוי לצדו, ועזבתי בכעס את חדר הישיבות.



חזרתי לאותו חדר רק כעבור חודשיים, בעת מסירת הפרויקט. שם נאמר לי כי בצער כי החברה נאלצת לסיים את ההתקשרות איתי, מפני שהיא נקלעה לקשיים ושני הפרויקטים המתוכננים נמסרו לקבלן אחר. באותו יום עשרה עובדים הלכו הביתה.



כעבור שנה החברה נסגרה בקול תרועה צורם. העובדים שעדיין לא פוטרו התפזרו לחברות בנייה מוצלחות לא פחות, והתברגו במשרות מכובדות.



אני לא חוזה עתידות, אבל כן, הכתובת היתה על הקיר. לא הופתעתי שהחברה הצטרפה לרשימה השחורה והבלתי מכובדת של חברות בנייה שנקלעו לקשיים. היא סבלה מניהול כושל ובזבזני ומבעיות פנימיות - בעלי החברה רוקנו את קופתה וביזבזו כספים רבים על מכוניות מפוארות ועל משכורות עצומות.



ומה עושים בעלי החברה כיום? אחרי מריבות, סכסוכים והטלת האשמות בדבר מי אחראי למצב שאליו נקלעו, אחד פתח מסעדת פועלים והשני הקים חברה לשיפוצים, ובימים אלה מנהל אתי מו"מ לביצוע פרויקט באזור המרכז.



חברים, מנהלים ומנכ"לים - אין ביטוח באף ענף, בוודאי לא בתחום הנדל"ן שידע תהפוכות רבות במשך השנים. לכן, זכרו: "אל תדרכו על אנשים בדרך למעלה, כי אתם עלולים לפגוש אותם בדרך למטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully