וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באמקור מתחילים להזיע: הסתבכו עם הבנק הגדול בצרפת

מאת שרון שפורר

25.7.2010 / 6:57

בלעדי BNP פריבה תובע מאמקור, שבשליטת פוגל, 45 מיליון שקל. אמקור בכתב ההגנה: הבנק אמור להביא בחשבון אפשרות שהערכותיו לגבי יכולת הפירעון של חלק מלקוחותיו לא תמיד מתממשות



>> רבים התירוצים שבהם יכול לווה להשתמש כשאינו עומד בהחזר חובותיו. ואולם דומה שהתירוץ שסיפקה חברת אמקור אינטרנשיונל לבנק ההשקעות הצרפתי bnp פריבה הוא מהיצירתיים שבהם.

אמקור הסבירה ל-bnp פריבה, התובע ממנה כעת 45 מיליון שקל, כי מלבד המצב הכלכלי בעולם ב-2008 (תחילתו של המשבר - ש"ש) ונפילת לקוח גדול בארה"ב - השפיעו על חוסר היכולת שלה לעמוד בהחזר החוב גם "תנאי האקלים בקיץ 2008".



אמקור היא אמנם חברה העוסקת בתחום המיזוג, ובכל זאת קשה להיזכר באירוע דרמטי ב-2008 שהשפיע על תרבות מיזוג האוויר. דוברו של שלומי פוגל, בעל השליטה באמקור ודמות מרכזית בתביעה, בחר שלא להתייחס לתביעה ולכן לא ניתן היה לקבל ממנו הסבר בנושא.



bnp פריבה תובע מאמקור אינטרנשיונל באמצעות משרד עורכי הדין אגמון 45 מיליון שקל, בגין אשראי שהחברה נטלה ב-2004-2007 מהבנק. התביעה של הבנק הצרפתי מצטרפת לתביעה שהגיש מוקדם יותר השנה בנק דיסקונט ניו יורק נגד שלוש חברות מקבוצת אמפא בסך 3.5 מיליון דולר. גם דיסקונט ניו יורק העלה נגד אמקור האשמות קשות, ובהן האשמה כי חברות הקבוצה הסתירו את מצבן בבואן לקבל ממנו אשראי.



פוגל מקפיד שלא להיחשף יותר מדי בתקשורת, אבל הוא מאנשי העסקים העשירים בישראל. קבוצת אמפא שבשליטתו ובשליטת משפחת נקש עוסקת בתחומים שונים, ובהם נדל"ן, פיננסים ומוצרי חשמל (למשל, מיזוג אוויר). באחרונה ניסה להנפיק את נכסי הנדל"ן של הקבוצה בבורסה לפי שווי של יותר ממיליארד שקל, אך כשל בכך.



הטענות שמעלה bnp פריבה נגד פוגל בתביעה הן קשות: "אמקור פעלה בניגוד גמור למצגים שהציגה ל-bnp פריבה. המלאי שאת רכישתו מימן הבנק ושהובטח לו כמקור פירעון ובטוחה ממדרגה ראשונה לשם פירעון האשראי, הועבר בעסקות בעלי עניין ואנשים קשורים בין חברות מקבוצת אמפא בחינם בלא תמורה. תוך ניצול המסך התאגידי הבריחו אמקור הונג קונג, אמקור אינטרנשיונל, פוגל ויתר חברים בקבוצת אמפא את הנכסים שהובטחו לטובת הבנק לידי חברות אחרות בקבוצה".



אמקור אינטרנשיונל, הנתבעת, עוסקת בעיקר בתחום המיזוג. היא עושה זאת באמצעות חברות שונות בעולם, בין היתר באמצעות אמקור הונג קונג. אמקור הונג קונג היא שנטלה אשראי מסניף bnp פריבה בהונג קונג.



במאי 2008 החלו הצרות



לפי כתב התביעה, מי שיזם את הפנייה לקבלת אשראי ב-2004 היה פוגל והדרישה לאשראי הוסברה בצורך ב"מימון המלאי של פעילות מוצרי מיזוג האוויר". עד 2007 גדל האשראי של החברה ל-12 מיליון דולר. אלא שבמאי 2008 החלו הצרות. לפי התביעה, בניגוד להתחייבות הקבוצה לא נפרע קו האשראי העונתי. אחרי פגישה של פוגל ונציגים נוספים עם נציגי bnp פריבה בישראל ,הסכים הבנק להאריך את מועד האשראי עד ספטמבר 2008. אמקור הסבירה אז כי חוסר הפירעון נובע מעיכוב זמני בעסקים של מוצרי האוויר בקבוצה. היא הבהירה כי העניין בשליטה והציגה מצגים בדבר יכולת פירעון האשראי עד ספטמבר 2008.



ואולם זה לא קרה. גם בספטמבר 2008 ניסו פוגל ואמקור אינטרנשיונל לבקש ארכה, וטענו כי מדובר בעיכוב זמני, אך הבנק כבר לא הסכים למתן ארכה והחלו מגעים לפתרון בעיית החוב. מגעים אלו התנהלו בין היתר מול פוגל עצמו.



מסוף 2008 נכנסו עורכי דין לתמונה. תחילה פנו ממשרד אגמון לפוגל ואמקור אינטרנשיונל, והחברה עצמה ענתה להם. בהמשך נכנסו לתמונה עורכי הדין של אמקור אינטרנשיונל, משרד בלטר גוט אלוני.



תשובות אמקור עם עורכי הדין ובלעדיהם היו שונות. תחילה כתבה בעצמה ל-bnp שהיקף החוב הוא יותר מ-10 מיליון דולר, וכי המצב הכלכלי בעולם, הפעילות בקיץ 2008, תנאי האקלים בקיץ 2008 ונפילת לקוח גדול בארה"ב (שלבנק היתה ידיעה בקשר אליו) - היוו את מכלול הסיבות לחוסר היכולת לעמוד בהחזר החוב.



היא כתבה גם: "אנו דוחים את טענותיכם המיוחסות לפוגל וולף (בכיר נוסף בחברה, ש"ש) שמעולם לא הציגו בפני הבנק מצגים שונים מהמציאות, וכי בשנה האחרונה נעשה ניסיון כן לעזור לבנק. נפרשה בפניו כל היריעה, הוצגו דו"חות על בסיס יומי כדי לבחון אם וכיצד ניתן יהיה להשיב לבנק ולו חלק מהחוב". "פוגל וולף", כתבה עוד אמקור אינטרנשיונל במכתב, "רואים עצמם פגועים ומופתעים מגישת הבנק".



במכתב שכתב משרד בלטר גוט אלוני הנוסח היה שונה לגמרי: "מרשתנו דוחה מכל את דרישות מרשתכם וטענותיכם, ואינה אחראית לתשלום החוב הנטען במכתבכם".



שאלות של תום לב



במשרד אגמון השיבו: "קיבלנו בתמיהה את מכתבכם. אמקור אינטרנשיונל חתומה על מסמכים היוצרים לה אחריות ישירה לתשלום החוב. היא הודתה בחיובה לתשלום החוב אינספור פעמים בכתב ובעל פה, והציעה לתת את זכויות הניהול בקבוצה כדי למצות את החזרת החוב. הניסיון להתנער מהחוב בשלב זה לא רק שהוא תמוה, אלא מעלה שאלות קשות בדבר תום לב בהתנהלות של אמקור אינטרנשיונל מול bnp פריבה".



זמן לא רב לאחר מכן הגיש הבנק הצרפתי תביעה נגד החברה.



דובר אמפא בחר שלא להתייחס לכתבה העוסקת בתביעה, אך על תגובת אמקור אינטרנשיונל אפשר ללמוד מכתב ההגנה שהגישה ביוני לבית המשפט המחוזי בתל אביב.



אמקור אינטרנשיונל טוענת בכתב ההגנה כי "bnp העמיד אשראי לאמקור הונג קונג הרשומה בהונג קונג. אמקור אינטרנשיונל חתמה על כתב ערבות כלפי bnp בגין ערבות שהבנק בישראל נתן לבנק בהונג קונג על האשראי שניתן לאמקור בהונג קונג. תוקף כתב הערבות פג ב-30 בנובמבר 2008. הבנק בישראל ביקש להעמיד לפירעון את הערבות ב-4 בדצמבר 2008, כלומר אחרי שכתב הערבות פקע - ולכן אין כל עילה לתביעה של הבנק בישראל נגד אמקור".



סיפורי אלף לילה ולילה



אמקור אינטרנשיונל טוענת כי "אילו bnp פריבה היה סבור שהערבות בתוקף הוא היה מגיש תביעה פשוטה וקצרה למימוש הערבות, ולא נדרש בכתב התביעה לסיפורי אלף לילה ולילה בדבר הפרת התחייבות ומצגי שווא של הנתבעת, שאין להם אחיזה במציאות".



לטענת אמקור, המציאות היתה שונה מכפי שמצטייר בתביעה. "לאמקור אינטרנשיונל יש חברות בנות נכדות ונינות - כל אחת בעלת אישיות משפטית נפרדת ועצמאית במדינה שבה היא פועלת. בין הבנק בישראל לבין נציגי קבוצת אמקור ישראל התנהל מו"מ למתן אשראי לחברות הקבוצה שנועד למימון הפעילות בהונג קונג ולמטרות נוספות.



"בהתאם להסכמות הבנק בהונג קונג נתן אשראי לאמקור הונג קונג. לצדדים היה ברור שאמקור אינטרנשיונל אינה הלווה של האשראי ואינה בעלת החוב, ושאחריותה מסתכמת בערבות מוגבלת בזמן לערבות הבנק בישראל כלפי הבנק בהונג קונג".



עוד טענה החברה כי "בעת יצירת ההתקשרות בהונג קונג היתה אמקור הונג קונג חברה מצליחה ומבטיחה שיכולה היתה לפי הערכות הבנקים בישראל ובהונג קונג לעמוד ללא קושי בפירעון תשלומי האשראי. bnp פריבה יודע כי אמקור הונג קונג נקלעה לקשיים עקב המשבר העולמי הקשה שפרץ ב-2008. כתוצאה מהירידה במכירות, במחירי הסחורות ועקב אי פירעון חובות בידי לקוחות - חברות נוספות בקבוצת אמקור נקלעו לקשיים".



אמקור כותבת עוד לבנק: "חישובי הבנק בהונג קונג במתן אשראי ומרווחי הריבית שהוא גובה מלקוחות אמורים להביא בחשבון אפשרות שהערכותיו לגבי יכולת הפירעון של חלק מלקוחותיו לא תמיד מתממשות. הבטוחות שודרש הבנק אמורות להביא לביטוי את הערכת הסיכונים שלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully