וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קללת ריבוי האפשרויות

עזרא אוחיון

25.7.2010 / 6:57

איזהו עשיר



>> מגוון של אפשרויות הוא לא תמיד טוב. הוא עשוי להקשות עלינו לקבל החלטה ולגרום לנו להדחיק ולהתעלם. במקרים חמורים במיוחד, כמו במשל החמור של בורידן, זה עלול אפילו להסתיים במוות.

משל החמור של בורידן מספר על חמור רעב וצמא באותה המידה, שמימינו ומשמאלו, במרחקים שווים, יש דלי מים וערימת תבן. החמור, שאינו יודע אם הוא צמא יותר מאשר הוא רעב או רעב יותר מאשר הוא צמא, אינו מצליח להחליט לאן לפנות, עד שלבסוף הוא מת.



אף שהמשל קרוי על שם פילוסוף צרפתי בן המאה ה-14, הוא הומצא למעשה כמעט 2,000 שנה לפני כן על ידי הפילוסוף היווני אריסטו. בגירסה של אריסטו לא היה חמור, אלא בן אדם רציונלי שלא הצליח להחליט מהי הבחירה הטובה ביותר. כמו החמור של בורידן, גם האדם במשל של אריסטו התלבט עד שלבסוף מת.



שיינה איינגר, חוקרת מאוניברסיטת סטנפורד, ביצעה את הניסוי המפורסם ביותר הנוגע לתגובה האנושית למבחר. כחלק מהניסוי, היא הציבה שני דוכנים לטעימת ריבה. בדוכן אחד היא הציבה שישה סוגי ריבה, ובדוכן השני - 24 סוגים.



בסופו של דבר, 30% מהטועמים בשולחן שבו היו שישה סוגים קנו ריבה, לעומת 3% מהטועמים בשולחן שכלל 24 סוגים, כלומר הגדלת הבחירה פי ארבעה הקטינה את המכירות פי עשרה.



לי זה הזכיר את העובדה שלבן שלי אסור להציע יותר ממשחק אחד. אם עושים זאת הוא לא משחק כלל, אלא קופץ ממשחק אחד לשני, מערבב ביניהם - ולבסוף משליך את כולם הצדה.



לשאוף לפשטות



עודף מבחר גובה מאיתנו מחיר כבד כשמדובר בחיים הפיננסיים שלנו. במקרים רבים הוא מוביל לשיתוק בתהליך קבלת ההחלטות, שמוביל אותנו היישר לזרועותיה של ברירת המחדל.



כולנו יודעים עד כמה קשה לבחור קרן פנסיה או לעבור מסלול. כשמגיע הרגע שבו אין ברירה, למשל בכניסה לעבודה חדשה, כולנו מביטים ביועץ הפנסיוני במבט מזוגג ומהנהנים לכל הצעה.



דבר דומה קורה כשמדובר בביטוח רפואי. לכמה מאיתנו יש ביטוח רפואי? לכמה מאיתנו יש ביטוח כפול? התשובה לשאלה הראשונה היא מעט מדי, ולשנייה - הרבה יותר מדי. הסיבה לשתי התשובות האלה זהה: חוסר היכולת לקבל החלטה עקב עודף מבחר.



וכך זה נמשך הלאה: לעבור בנק, לבחור מסלול משכנתא, תוכנית חיסכון, תעודת סל. האפשרויות רבות, רבות מדי, מתברר. כל ההחלטות שנדחו או שלא בוצעו עולות לנו הרבה כסף. הבעיה היא שאני לא יכול להגיד לכם: "עליכם להתאמץ ולקבל החלטה". זה לא עובד.



מה שכן אפשר לעשות זה לצמצם אפשרויות במהירות - לשאוף לפשטות: מינימום חפצים, מינימום משימות, מינימום מורכבויות. זה לא כל כך מסובך. כל מה שצריך לעשות הוא לקחת צעד אחורה ולנסח קריטריונים להחלטה - כלומר לגבש תפישת עולם.



כך נימנע מללכת לאיבוד בפרטים הקטנים, ונצליח לקבל החלטה. אולי זו לא תהיה ההחלטה הטובה ביותר, אך זה בוודאי עדיף על הימנעות מהחלטה.



-



הכותב הוא מהנדס תוכנה ועורך הבלוג "איזהו עשיר?"



whoisrich.cafe.themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully