וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניות האנרגיה בבורסה בתל אביב: מי תיתן גז?

ליאור זנו וחגי עמית

25.7.2010 / 6:57

המשקיעים בבורסה בתל אביב נוהרים למניות האנרגיה וחולמים על מעצמת אנרגיה ועל התעשרות מהירה. איזו ממניות הגז הלוהטות כבר קרובה למימוש הפוטנציאל שלה, ובאילו מקרים מדובר עדיין בחלום



>> רוב חברות הגז והנפט בישראל, השוות יחד כבר יותר מ-20 מיליארד שקל, עדיין לא מציגות רווחים. ובכל זאת, קדחת הגז שהחלה לפני כשנה וחצי, עם גילוי מצבורי הגז הטבעי בקידוח הימי תמר, אינה שוככת.

הציפיות האופטימיות של המשקיעים, שלפיהן ישראל תיהפך למעצמת גז, גרמו לסכומים גדולים של כסף לזרום לשותפויות, שקודחות ומחפשות במרץ. מניות הגז והנפט הגדולות נסחרות כיום במדד ת"א 25 ומרכזות מחזורי מסחר עצומים ברמה היומיומית - עם או בלי קשר להודעות ולדיווחים של החברות.



הכרזת נובל אנרג'י בתחילת יוני השנה שלפיה קיימת סבירות גבוהה למציאת מאגרי גז ענקיים נוספים במי הים התיכון, היא זו שהסעירה את הענף בחודשיים האחרונים. שותפויות חדשות הוקמו והונפקו מאז, ונדמה כי הטייקונים לא ישלימו עם מצב שבו לא תהיה להם דריסת רגל בתחום.



הביקורת על חלק מהשותפויות האלה גורסת כי אין להן נכסים ממשיים, כי מבנה ההנפקה שלהן מיועד לאשפים פיננסיים וכי למשקיע התמים קשה למפות את הקידוחים על סמך ההודעות הגיאולוגיות - שנהירות בעיקר למומחים בתחום.



לכן, המשקיעים בתחום מנסים להעמיק ולבדוק מיהן החברות האמיתיות, ואילו חברות הן הימור מסוכן. הם מנסים לברר היכן מסתתרת בועה מסוכנת של שווי חברה ללא שום כיסוי - ואיפה נחבאת חברה שתגיע לשווי של עשרות מיליארדי שקלים.



תמר - יש גז, אבל הוא עדיין לא הגיע



שלוש שותפויות הגז הבכירות הנסחרות בבורסה הישראלית הן שותפות בקידוח הימי תמר. שותפויות אלה משתייכות למדד ת"א 25 והשוק העניק לכל אחת מהן שווי חברה של 5-6 מיליארד שקל. דלק קידוחים מחזיקה 15.6% מתמר, אבנר, גם היא מקבוצת דלק, מחזיקה ב-15.6% נוספים, וישראמקו מחזיקה ב-28% מהקידוח. שותפה רביעית בתמר היא דור אלון, שמחזיקה 4% מהזכויות על הקידוח.



השותפויות מקבוצת דלק הן בין החברות הבודדות שדו"חות הרווח וההפסד שלהן כבר הציגו רווחים כתוצאה מהגז. זהו הקידוח השני שבו הן מעורבות - מאז 2004 הן מפיקות גז טבעי מקידוח ים תטיס ליד אשדוד, שהגז הטבעי בו אוזל והולך.



בקידוח תמר הוכח מעל לכל ספק קיומו של גז טבעי בכמויות מסחריות, וכעת ממתינים המשקיעים להתגברות על הבעיות המינהליות והתפעוליות שמעכבות את תחילת הפקת הגז, שאמורה היה להתרחש במחצית השנייה של 2013 אך מוטלת כעת בספק. כדי להפיק את הגז יש צורך בהקמת תחנה יבשתית המתוכננת לקום באזור חוף דור, אך נתקלת בהתנגדות ציבורית רחבה. חלופה אחרת היא הקמת אסדה ימית שעליה יבוצע התהליך. לאחר שנראה היה כי מוסכם שקליטת הגז ממאגר תמר לאחר הפקתו תיעשה בתחנת דליה היבשתית, החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בתחילת יולי לדון בחלופה ימית לקליטת הגז ממאגר תמר, היא הקמתה של אסדה ימית.



החלטה זו תדרוש עריכת תסקיר לחלופה הימית בהליך שעשוי לארוך כשנה, ולדחות את הגעת הגז לסוף 2014. אם תחליט המועצה הארצית על הקמת אסדה ימית, יגיע הגז לפי הערכות ב-2016.



"הבעיה המרכזית של הקמת אסדה ימית היא בעיית האמינות. מעצם מיקומה בים היא חשופה לתקלות", אומר ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים. "השאיפה היא - 50% מצריכת החשמל של ישראל תתבסס על גז טבעי, שרובו יופק מתמר, ואם היא תתבסס על אסדה פחות אמינה, זו עלולה להיות בעיה.



"בעולם, כשמפיקים גז בעזרת אסדה ימית מקימים כמה אסדות - ולא רק אחת. הטענה היא כי במקרה כזה, העלויות יהיו גבוהות יותר ויגולגלו לגופים האחרים שירכשו גז מתמר. כיום כבר חתמו השותפות בתמר מזכרי הבנות עם החברה לישראל וחברת החשמל המתייחסים ל-40% מכמות הגז במאגר".



מה מסתתר בבטן הלוויתן



בסוף 2009 סיימה נובל אנרג'י סקר ססמי תלת ממדי שנמשך שלושה חודשים וכיסה שטח של כ-4,500 קמ"ר מול חופי ישראל. הסקר נערך בחמישה רישיונות של היתר רציו ים לשעבר - עמית, רחל, דוד, חנה וערן - שבהם מחזיקות קבוצת דלק (45%), נובל (40%) ורציו (15%); וכן ברישיונות אלון a ואלון b שבהם מחזיקות דלק (53%) ונובל (47%). הסקר כלל עוד את שטחי בלוק 12 -זיכיון חיפושים בשטח של כ-770 קמ"ר שבו מחזיקה נובל אנרג'י - עם אופציה להכנסת קבוצת דלק כשותפה (30%).



את עיקר תשומת הלב משך מבנה לוויתן התת ימי, המשתרע בשטחי שניים מחמשת רישיונות רציו ים לשעבר, רחל ועמית. שטחו של המבנה גדול פי 3.3 מזה של מבנה. בלוויתן שותפות החברה האמריקאית נובל אנרג'י (40%), רציו יהש (15%), דלק קידוחים (22.5%) ואבנר (22.5%). ביוני הכריזה נובל כי קיימת סבירות של 50% למציאת 16 tcf של גז טבעי או נפט בלוויתן. כעת ממתינים המשקיעים לביצוע קידוח האקספלורציה, שיחדור את שכבות המים והקרקע במקום ויקבע בוודאות אם קיימים גז או נפט במאגר ואם הפקה שלהם היא כלכלית. הקידוח מתוכנן להתקיים ברבעון הרביעי של 2010.



"אבנר, דלק קידוחים והחברה האם דלק אנרגיה נסחרות במחיר הוגן", אמר השבוע טל שיריזלי ממחלקת המחקר של בית ההשקעות פסגות. "המחירים האלה מייצגים את הפוטנציאל המשמעותי הטמון בפיתוח שדות הגז תמר ודלית, בהמשך הגידול בביקושים לגז טבעי במשק ובאיתור תגלית מסחרית מהותית בפרוספקט לוויתן". שיריזלי הציב לחברות מחירי יעד כמעט זהים לאלה שבהם הן נסחרות בבורסה.



בפסגות תימחרו השבוע את אחזקות שלוש החברות בשלושת הקידוחים הימיים: לים תטיס הם מעניקים שווי של 1.7 מיליארד דולר, לתמר שווי של 6.1 מיליארד דולר, ואילו ללוויתן, בתחשיב הסבירות של 50% למציאת גז או נפט במבנה, שווי של 1.86 מיליארד דולר. "לתוצאות קידוח האקספלורציה בפרוספקט לוויתן צפויות להיות השלכות דרמטיות על תמחור המניות" קבעו בפסגות. "הצלחה תוביל לעדכון משמעותי כלפי מעלה של מחירי היעד, ואילו כישלון - להורדה שלהם".



על רקע עדכון הערכת השווי לפרויקט תמר, מניית ישראמקו, השותפה הגדולה בתמר, דווקא מקבלת מפסגות העלאת המלצה מ"תשואת שוק" ל"קנייה" - ומחיר היעד שלה נקבע על 59 אגורות, גבוה ב-20% ממחירה בשוק.



עם זאת, בפסגות מוסיפים כי "בהערכת השווי לא ניתן ביטוי לפוטנציאל לתגליות גז אפשריות במבנים גיאולוגיים שזוהו כחלק מהסקר התלת-ממדי שנערך בשטח רציו-ים, לרבות לאפשרות גילוי עתודות נפט. הממצאים מעידים על פוטנציאל להצפת ערך נוספת בעתיד".



בניגוד לשיריזלי, זר העלה לפני כחודש את מחיר היעד שהוא מעניק למניות דלק אנרגיה ל-1,400 שקל. ההמלצה נותרה על "תשואת יתר" וסווגה כ"סיכון גבוה".



נמרודי בונה על מירה ושרה



רישיונות ימים נוספים שצפויים להעניק חדשות בקרוב הם מירה ושרה. מירה ושרה הם שני רישיונות הנמצאים במים עמוקים, 40 ק"מ דרומית לחדרה, סמוך ללוויתן ותמר. במירה ושרה שותפות החברות הישראליות מודיעין אנרגיה (25.6%) ועמנואל אנרגיה (51%) מקבוצת הכשרת היישוב של עופר נמרודי, המתכננת גם היא לצאת להנפקה ראשונה בקרוב.



מודיעין ועמנואל רכשו 95.5% מהרישיונות במארס האחרון, לאחר משא ומתן סבוך עם פטרומד הקנדית. העסקה התנהלה בעזרת מתווכים רבים, שתבעו את חלקם בעסקה עד לחלוקה הנוכחית בזכויות. הפרשה האחרונה בעניין נוגעת לחקירה שמנהלת רשות המסים, שלפיה השתמשו מתווכים בעסקה בחשבוניות מס פיקטיביות.



תמורת הזכויות ברישיונות שילמו מודיעין ועמנואל 16.1 מיליון דולר, ש-10 מיליון דולר מתוכם הועברו לחברה שביצעה סקרים ססמיים תלת-ממדיים ברישיונות ולא קיבלה תשלום עבורם מהבעלים הקודמים. כעת, לאחר הסדרת התשלום, צפויות התוצאות הסופיות להגיע בחודשים הקרובים.



שני רישיונות ימיים נוספים הם אוהד של קבוצת דלק ושמשון של החברות מקבוצת צוף-מימון, בראשות ישראמקו. "אוהד ושמשון היו שניהם בשליטת דלק וישראמקו עד שהממונה על הנפט דרש כי שתי הקבוצות יפצלו את אחזקותיהן בהם", מסביר זר. "דלק לקחה את אוהד וישראמקו את שמשון, ועל כן סביר להניח כי הם כמעט תאומים סיאמיים".



בסוף יוני הודיעה ישראמקו כי מפענוח תוצאות הסקרים הסייסמים התלת-ממדיים שבוצעו בשמשון עולה שקיימת הסתברות של 15% למציאת גז טבעי בהיקף של 1.5 tcf. לאחר התוצאות המבטיחות בלוויתן התקבלה ההודעה בשוק כאכזבה, ומניית ישראמקו איבדה כ-10% מערכה באותו יום. זר לא מגדיר את התוצאות כאכזבה, ואומר כי "השוק התרגל ללוויתנים, אבל סבירות של 15% היא לא רעה וגודל המאגר סביר". בסוף ספטמבר צפויות דלק קידוחים ואבנר לפרסם את תוצאות הסקרים הסייסמים התלת-ממדיים שבוצעו באוהד, לאחר שקיבלו הארכה של שלושה חודשים מהממונה.



רישיון ימי נוסף שעשוי לעורר עניין הוא מד אשדוד או שדה שמן, בו זכת בפברואר האחרון acc של איש העסקים החרדי חיים לייבוביץ' (50%), חברת מנופים (25%), ג'קי בן זקן (12.5%) ואברהם נניקשווילי (12.5%). מד אשדוד הוחזק עד לפני שנתיים בידי חברות קבוצת מימון ובראשן ישראמקו. ב-2003-2000 ביצעו השותפות בשטח הרישיון שני קידוחים (ניר 1 ו-2) שהסתיימו בכישלון, ונערכו לביצוע קידוח שלישי וצפוני יותר, במים העמוקים שמול חוף פלמחים (קידוח ים 3).



קידוח זה אמור היה להתבצע כבר ב-2004-5 בהשקעה שהוערכה אז ב-40 מיליון דולר.ואולם, קשיים שהערים לכאורה משרד הביטחון, וכן קשיים בהשגת אסדת קידוח והתייקרות הפרויקט, הביאו לדחייתו בשלוש שנים עד שב-25 באוקטובר 2007 הודיע משרד התשתיות על פקיעת הרישיון ועל שלילתו - והשטח הועמד שוב לבקשות רישיונות מצד שחקני אחרים בשוק. במד אשדוד נערכו בעבר סקרים ססמיים תלת ממדיים וכעת, עם התקדמות הטכנולוגיה, הם הועברו לפענוח מחדש. תוצאות הסקרים החדשות צפויות להתפרסם ככל הנראה אחרי החגים.



היתר מוקדם נוסף, הנחשב לאחד השטחים האחרונים בעלי פוטנציאל למציאת גז ונפט בים, הוא היתר בנימין. בשטח זה ממוקם לפי הערכות מבנה גיאולוגי ברוחב 12 ק"מ, בעל תכונות דומות לאלה של מבנה תמר - ולכן ההתמודדות עליו ריכזה את מרבית המאמצים ותשומת הלב מצד הפעילים בשוק. בנימין חולק לשניים: שטח חיפושי הגז והנפט הימי המשתרע על כ-1,600 קמ"ר, דרומית לתגלית הגז דלית, ניתן לקבוצה המשותפת לחברת לפידות (47.5%), טדי שגיא (47.5%) וחברת הקידוחים caspian sea drilling (5%); ובשטחו השני של היתר בנימין זכתה קבוצתו של איל ההון היהודי-אמריקאי לארי מייזל, בעל השליטה והמנכ"ל של חברת הבנייה האמריקאית mdc. המשקיעים צופים כי בחודשים הקרובים יחלו בביצוע סקרים בהיתר.



סימני נפט



קדחת האנרגיה שאחזה בשוק ההון הישראלי אינה מתמקדת רק בגז טבעי, ולא כולה מתרחשת בלב ים. גיזרת חיפושי הנפט היבשתיים פורחת גם היא, במיוחד מאז דצמבר 2009, עת הודיעה גבעות עולם על סימני נפט בקידוח ליד ראש העין.



בשבוע שעבר הודיעה גבעות כי סיימה את מבחני ההפקה בשישה מקטעים בקידוח מגד 5 הסמוך לראש העין, וכי הפיקה במהלך מבחני ההפקה בקצב של של כ-380 חביות נפט ועוד כמות גז השקולה ל-90 חביות ביממה. לאחר זינוקים עצומים במניה מאז דצמבר, הכמות שהוכרזה איכזבה את המשקיעים, שכן מדובר אמנם בכמות מסחרית שמשתלם להפיקה, אך היא עדיין רחוקה מאוד מהחלומות על מצבורי נפט ענקיים בישראל.



עם זאת, חשוב לציין כי אלה הן תוצאות חלקיות וראשוניות וכי יש להמתין לתוצאות המלאות שעתידות להגיע ב-15 באוגוסט וב-15 בספטמבר. משקיעי גבעות טוענים בתוקף כי עקב קיומם של מצבורי גז גדולים בקידוח, ציוד ההפקה בו השתמשה השותפות לביצוע המבחנים לא איפשר הפקה בקצב גבוה יותר, וכי בעזרת ציוד אחר ניתן יהיה להגדיל את הכמויות".



כמות של 470 חביות נפט וגז ליממה עשויה לספק הכנסות של כ-10 מיליון דולר בשנה, לפי חישוב גולמי שמבוסס על מחירה של חבית נפט כיום. לא קיים כיום נתון כללי של עלות הקידוח של גבעות, אך הוא הוערך בתחילה בכ-7.5 מיליון דולר. נתון אחר שעשוי לתת מושג על העלות הוא שב-2009 ביצעה לפידות את הקידוחים עבור גבעות וקיבלה על כך 21.12 מיליון שקל.



לעלות הקידוח מיתוספות הוצאות המימון הכבדות שבהן נושאת חברה שכזו בגלל ההשקעות הכבדות שביצעה בקידוח. שווי השוק של החברה ביום פרסום ההודעה היה יותר ממיליארד שקל. עם זאת, ב-15 בספטמבר צפויות להגיע תוצאות פענוח המבחנים המלאות, שיצביעו על הפוטנציאל בכל האזור שבו פועלת גבעות ולא רק בקידוח הספציפי.



אנליסט אנרגיה שהתיייחס השבוע לתוצאות של גבעות אמר כי "תוצאות מבחני ההפקה היו בהתאם לציפיות. בשבועות האחרונים ציפה השוק כי גבעות תכריז על קצב של כ-500-600 חביות ביממה", והוסיף כי "אמנם מדובר בבאר מסחרית שכלכלי להפיק אותה, אך מצד שני זו עדיין לא מגה-תגלית. התגלית המסחרית הזאת אינה הופכת את ישראל למעצמת נפט יבשתית".



עוד חברה הפעילה בתחום הנפט, חברת זרח, אמורה להתחיל להפיק נפט מקידוח אמונה 1 שבים המלח באוגוסט הקרוב. מדובר בכמות קטנה יחסית של כ-480 חביות ביום, המכילות 45% נפט ו-55% מים. במקרה כזה, של נפט מהול, יש צורך בהליך מיוחד כדי לבצע את ההפרדה, והשותפות הודיעה כי היא מתכננת לבצעה במיכלי אגירה באזור התעשייה של אשדוד.



בהמשך מתכננת זרח, יחד עם אבנר ודלק קידוחים, להקים מתקן קליטה וניפוק באזור בעלות של כמיליון דולר. מטרת המתקן תהיה לקלוט את כל הנפט מהקידוחים באזור ים המלח - אמונה, צוק תמרור 3 ו-4 וחלמיש - ולסנן אותו. התפוקה היומית של ארבעת הקידוחים מוערכת ביותר מ-370 חביות נפט נקי ביום, כמות ק.



הבהלה הנוכחית לגז ונפט עשויה להחזיר עדנה גם לרישיונות היסטוריים שנזנחו בשנים האחרונות. כך, יש מי ששב לחפש נפט בשדה חלץ הוותיק בדרום, שהפיק מ-1955 ועד היום כ-17 מיליון חביות - כמות קטנה ולא משמעותית. לאורך השנים פחתה כמות הנפט שהופקה מהשטח, המאגר נוצל כמעט לחלוטין ורוב השטח הוחזר למדינה. השותפויות לפידות חלץ (57.5%), מודיעין, רציו (10%) והזדמנות ישראלית החדשה הודיעו באחרונה כי החלו לחפש שוב ברישיון שרית הנמצא בשדה חלץ, אך ההערכות בשוק אינן אופטימיות באשר לממצאים חדשים.



השותפות החלו בביצוע קידוח אלכסוני תחת השם אשדוד 3 לכיוון מאגר הנפט שהתגלה בבארות אשדוד 2 ו-5 בשנות ה-70 - בארות שמהן הפיקו נפט במשך כ-20 שנה, עד לנטישתן מפאת חוסר כדאיות כלכליות לאחר הפקת יותר מ-200 אלף חביות נפט נקי. אם לא יימצא בקידוח נפט, ייבחן ביצוע קידוח אלכסוני נוסף, אשדוד 3b, מאותו קידוח נטוש. הקידוח צפוי להסתיים בסוף ספטמבר.



צעירת החברות הנסחרות בתל אביב ממגזר האנרגיה היא הזדמנות ישראלית של רוני הלמן ואורי אלדובי, שהונפקה בסוף השבוע שעבר לאחר שזכתה לביקושי יתר של 50%. כיום מחזיקה הזדמנות, מלבד 10% בשרית שבשדה חלץ, גם ב-10% משטח ההיתר המוקדם גל יחד עם רציו.



שחקנית חדשה נוספת היא גלוב אקספלוריישן, שהונפקה רק לפני כחודש וכבר זינקה ב-40%. השותפות מחזיקה כיום בזכויות בשני רשיונות יבשתיים, אופק באזור המרכז ורישיון בר-אור בגליל המערבי. בחזקתם של בעלי השליטה רישיון נוסף במפרץ חיפה בשם יהל, והם פועלים להעביר גם זכויות ברישיון זה לידי השותפות.



מדד נולד



העניין שמעוררים הנפט והגז הוביל את בית ההשקעות אקסלנס להשיק בשבועות האחרונים מדד גז ונפט. "עד לפני שנה הסקטור הזה היה רק 0.6% ממדד ת"א 100. כיום הוא מגיע ל-5% מהמדד", אומרים מאיר מזוז, יו"ר אקסלנס קרנות נאמנות וגילי כהן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות, "אנחנו שואלים את עצמנו איפה הוא יהיה בעוד חמש שנים".



נו, ויש לכם תשובה?



"הוא יהיה למעלה. יש פה תהליכים שיהפכו את חלק מהחברות האלה מחברות חלום לחברות תזרימיות", אומר מזוז.



"יש עוד הרבה הנפקות בתחום שעומדות להגיע לשוק, עמנואל של הכשרת הישוב לדוגמה. זה ענף עם צורכי הון עצומים", מוסיף כהן.



יש בכלל טעם במדד כזה? הרי לגבי כל החברות, אולי הן יהיו תזרימיות בעתיד, אבל כרגע בכל החברות מדובר רק בפוטנציאל על הנייר.



כהן: "בהרבה חברות שאתה קונה בבורסה אתה קונה פוטנציאל - חברות עם חובות שלא מרוויחות כרגע. זה ענף שילווה את המשק ב-30 השנה הקרובות. הציבור הישראלי עדיין חשדן כי תמיד היו בישראל סימנים לגז, ובסוף התברר שנפט וגז בישראל יש רק בתחנות הדלק - אבל רק הגילויים הקיימים מסוגלים לספק את כל צורכי האנרגיה של המדינה.



"זה יותר מהגז עצמו. הגילויים האלה הרי יצטרכו ללכת לייצוא. יהיו השקעות הון של המדינה בצינור כדי לייצא את הגז. יש פה מרבצים שלגביהם כבר לא מדובר ב'אולי יש גז' אלא בגז קיים. נוצר פה ענף כלכלי. זה המון שירותים שצריך לספק. עורכי דין, אספקת אוכל, כל אסדה היא עיר קטנה שצריך לספק לה שירותים. אם לוויתן יתגלה כעומד בציפיות זה ייקח את המשק קדימה".



מדד הגז והאנרגיה שהשיק אקסלנס הציג תשואה של 66% מתחילת השנה. הוא כולל 16 חברות, מנסה לאמוד את כל תחום קידוחי הנפט והגז בישראל ואינו מוגבל רק לחברות מהבורסה המקומית. הוא כולל בתוכו גם את חברת האנרגיה האמריקאית נובל אנרג'י השותפה בקידוח לוויתן.



המשקל המקסימלי למניה במדד הוא 10%, ומשקל כל מניה נקבע על פי שקלול של שווי השוק שלה עם שיעור החזקות הציבור. במדד לא כלולות חברות הקשורות לתחום בעקיפין, כמו יואל, הכשרת הישוב או קבוצת דלק. הוא כולל מניות שעל פי כללי הבורסה אינן יכולות להיכלל במדדים מפני ששיעור החזקות הציבור בהן נמוך מ-20%, כמו אלון גז.



מזוז וכהן תמימי דעים לגבי הסכנה בענף: "המדד הזה, כמו הענף, יהיה מאוד תנודתי. רמת הסיכון שלו גבוהה. הוא לא יכול להיות מרכז של תיק השקעות. זו השקעה שאפשר להוסיף בקצה".



השניים גם מדגישים את ההבדלים הגדולים בין החברות במדד. "יש הבדל עצום בין אבנר יהש לגבעות עולם. אבנר, דלק קידוחים ורציו הן החברות הכי מתקדמות כרגע. האחרות נמצאות במקום אחר".



השקתם את המדד קצת אחרי שהשקתם קרן ההשקעות המתמחה בתחום. האם זה היה עיתוי נכון? זה לא נעשה לאחר שהעליות הגדולות כבר נרשמו?



מזוז: "אני לא יודע אם העיתוי נכון, אבל קורה משהו במדינה שאנחנו בתחילת הדרך שלו, והסבירות היא שהמדד הזה כן יעשה משהו".



הציבור כבר נמצא שם?



כהן: "עוד לא. עדיין מדובר בעיקר בסחרני יום וסחרני לילה, ספקולנטים. המוסדיים עוד לא שם, אבל צריך להתחייחס לגז ברצינות - זה כבר לא ויקטור חסון מגבעת חלפון שמחפש נפט".



-



tcf



טריליון רגליים מעוקבות - מידת נפח מקובלת לגז טבעי



למה מחכים?



קידוח תמר: נמצא גז בכמויות מסחריות בהיקף של 8.4 tcf.



קידוחי צוק תמרור, אמונה וחלמיש: מתוכנן מתקן קליטה וניפוק באזור שייצר 370 חביות נפט נקי ביום מארבעת הקידוחים יחד.



קידוח שרית: פוטנציאל הגז/נפט לא ידוע.



קידוח מגד 5: תוצאות סופיות של מבחני ההפקה יפורסמו עד 15 בספטמבר. תוצאות ראשוניות מצביעות על קצב הפקה של 470 חביות נפט וגז ביממה.



מבנה לוויתן: הסתברות של 50% להימצאות גז בהיקף של 16 tcf.



רישיונות אוהד ודניאל: תוצאות הסקרים הססמיים צפויות להתקבל באוגוסט.



רישיון שמשון: הסתברות של 15% למציאת גז טבעי בהיקף של 1.5 tcf.



רישיון אופק: יציאה לקידוח באוקטובר 2011. לפי הערכות משנות ה-90 עשוי להכיל 1.5-1.8 tcf.



רישיון בר אור: תוצאות הסקרים הססמיים צפויות להגיע עד אמצע אוגוסט 2010.



רישיונות שרה ומירה: ממתינים לתוצאות הסקרים הססמיים שצפויות בעוד כחודשיים.



רישיון מד אשדוד: תוצאות פענוח מחדש של סקרים שבוצעו בעבר צפויות בקרוב.



היתר מוקדם גל: תוצאות הבדיקות הראשוניות - עד יוני 2011.



היתר מוקדם בנימין: בדיקות ראשוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully