וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוראד מנהלת מו"מ להחלפת הקבלן הטורקי בתחנת הכוח באשקלון

מאת אבי בר-אלי

25.7.2010 / 6:57

דוראד תצרף, ככל הנראה, קבלן זר נוסף לצד התאגיד הטורקי



>> משבר אירועי המשט לעזה והמתיחות בין ישראל לבין טורקיה מגיע למשק החשמל בישראל. ל-themarker נודע כי יזמית תחנת הכוח הפרטית דוראד בוחנת בשבועות האחרונים צירוף חברת קבלן זרה חדשה עבור הקמת הפרויקט באשקלון, במקום או לצד קונצרן זורלו הטורקי - קבלן התכנון והביצוע (epc) הנוכחי של הפרויקט. ככל הידוע, דוראד כבר מנהלת מגעים עם כמה חברות זרות בנושא במטרה לשנות את הרכב חברת הביצוע בהקדם.



דוראד - שמוחזקת בידי קצא"א (37.5%), זורלו (25%), א.דורי (18.75%) ואדלטק (18.75%) - אמורה להקים תחנת כוח בהספק 820 מגה-ואט בדרום אשקלון. עלות הפרויקט מוערכת ב-4 מיליארד שקל.



זורלו מחזיקה ב-100% מחברת ה-epc וכאמור ב-25% בקבוצת דוראד היזמית עצמה. לפי הערכות, זורלו תשמור על אחזקותיה בדוראד. בתחילת החודש דווח בסוכנויות הידיעות הזרות כי זורלו הודיעה כי כל זמן שהיחסים המדיניים בין טורקיה לישראל מתוחים היא לא תתקדם בתוכניות להקמת תחנת הכוח בישראל.



יו"ר זורלו, מוראט סונגור בורסה, אמר אז לסוכנות הידיעות רויטרס כי קיים איזון עדין מאוד: מחד החברה מתנגדת לשימוש בהשקעות כמנוף פוליטי, אך מנגד היא אינה מתכוונת להתקדם בעסקיה בתקופה הקרובה. "אנחנו לא רוצים שיאמרו שאנחנו מרוויחים מבחינה עסקית כשאירועים מסוג זה מתרחשים", אמר.



בדוראד הכחישו נמרצות את הדברים, וטענו כי שיתוף הפעולה בין זורלו לדוראד נמשך על פי התכנון וללא כל הפרעה. ואולם, הפרסומים עוררו דאגה רבה בקרב גופי המימון של הפרויקט, בנקים ומוסדיים, הנדרשים בהעמדת אשראי בסך 3.2 מיליארד שקל לטובת הפרויקט. זורלו אמנם התחייבה להעמיד ביטחונות להשקעתה בפרויקט מבנקים אירופיים ולא רק טורקים. ואולם עיקר חששם של המממנים היה כי החרפת היחסים בין המדינות תביא לעזיבה פתאומית של עבודות הקבלנות באמצע הפרויקט, שעתיד להימשך שנתיים-שלוש. במקרה שכזה, עלול היה להתעכב הפרויקט למשך תקופה של שנה לפחות.



המתיחות שפרצה בין ישראל לטורקיה היוותה מכה קשה למיזם, שניצב בישורת האחרונה לקראת הסגירה הפיננסית של הפרויקט. העיכוב בסגירה עשוי להביא לאיבוד חוזה מכירת החשמל שעליו חתמה דוראד עם משרד הביטחון ב-2004 ומימושו נדחה כמה פעמים בשל העיכובים בהקמת תחנת הכוח. באחרונה ניתנה לדוראד אורכה נוספת לסגירה הפיננסית עד ספטמבר הקרוב, לאחריו צפוי משרד הביטחון להתקשות בהארכת החוזה שוב בלא מכרז חדש. מדובר בחוזה חמש שנתי לרכישת חשמל בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל.



מקבוצת דוראד נמסר בתגובה: "הסגירה הפיננסית של פרויקט דוראד מתקדמת על פי לוח הזמנים המקורי. בדוראד בוחנים באופן תמידי דרכים לקיצור לוח הזמנים להקמת התחנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully