וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביפ עומד לשלם את מחיר התחרות בין נוני מוזס ל"ישראל היום"

מאת אופיר בר-זהר ואמיר טייג

25.7.2010 / 6:57

ערוץ הצעירים הפופולרי עלול להיות הקורבן הבא במאבק המתלהט בין בעלי "ידיעות אחרונות" ובעל אחזקות המיעוט ב-HOT, נוני מוזס, למנהלי זכיינית ערוץ 2 קשת על השליטה בשוק התקשורת ■ שיתוף הפעולה בין הזכיינית ל"ישראל היום" והאופן שבו היא צומחת באינטרנט מלחיצים



העימות בין ברון התקשורת החזק בישראל, נוני מוזס, למלך הרייטינג, מנכ"ל קשת אבי ניר, צפוי להגיע לשיאו בחודשים הקרובים. החוזה שמסדיר את שידור ערוץ ביפ של קשת ב- יסתיים בסוף השנה, אך עדיין אין סיכום בין החברות על המשך התקשרות ביניהן שיאפשר להמשיך ולשדר את הערוץ.



הסוגייה שעומדת כעת למבחן היא אם כוחו של מוזס ב-hot נשחק מספיק כדי שקשת תצליח לחדש את החוזה עם hot על אפו ועל חמתו, או שמוזס ירשום ניצחון נקודתי על קבוצת התקשורת המתחזקת של קשת ויעיף את ערוץ ביפ מהפלטפורמה שלו.



ביפ הוא ערוץ לצעירים בהפקת קשת, שמשודר בלעדית ב-hot. הוא גם אחד הערוצים המזוהים אתה ביותר. לצד שידורים חוזרים של סדרות כמו "סיינפלד" ו"חברים" הערוץ משדר גם הפקות מקור, שבין הבולטות שבהן אפשר לציין את הפקות העבר "דאבל דייט", "החטא ועונשו", "המאסטרו" ו"מ.ק 22".



לפי הערכות, hot משלמת לקשת 15-20 מיליון שקל בשנה עבור הערוץ, כאשר ככל הנראה קשת מרוויחה הן מהפקות המקור והן מתוכניות הרכש שהיא קונה. בנוסף, קשת משדרת לאחר מכן תכנים רבים של הערוץ באתר האינטרנט שלה, מאקו, כשחלקם הקטן משודר גם באתר המשותף ל-ynet ול-hot.



אם יירד ערוץ ביפ מהאוויר בסוף השנה, הרי שמדובר בוויתור של hot על אחד המותגים הבולטים שלה (כמו שכבר עשתה עם תוכניתו של גיא פינס, למשל). על פניו, עניינית, לא היתה סיבה ל-hot לרצות בירידת ביפ - מדובר בערוץ חשוב ופופולרי, בעיקר בקרב קהל צעיר (שיותר קשה למשוך אותו למסך) שמשודר ב-hot באופן בלעדי. ואולם במקרה זה ביפ הוא רק נקודת השקה אחת של הסכסוך הגדול יותר בין קשת ל"ידיעות אחרונות" והעומד בראשו נוני מוזס, שמחזיק גם בכ-16% מ-hot.



סכסוך עמוק



בין מוזס ו"ידיעות אחרונות" לניר וקשת קיים סכסוך עמוק, שסיום החוזה של ביפ מציף אותו אל פני השטח. בשוק מספרים שתחילת הסכסוך היתה עם הכוונה לחזק את תחום החדשות באתר מאקו - שנתפסה כהכרזת מלחמה על ynet. ואולם העימות עלה מדרגה ואף קיבל ממד פומבי עם החבירה של קשת ל"ישראל היום", שנתן את החסות לעונה האחרונה של ה"אח הגדול".



ב"ידיעות אחרונות" גנזו בתגובה ראיון שכבר נערך עם מנחה התוכנית אסי עזר, ומאז הפנו כתף קרה לתכנים השונים של קשת וגם מתחו עליה ביקורת באי אילו הזדמנויות. כשהדלת ל"ידיעות אחרונות" הפופולרי נסגרה בפני קשת, היא חיזקה את שיתוף הפעולה עם "ישראל היום", שזכה בראיונות האטרקטיביים ביותר.



בין השאר רואיינו ב"ישראל היום" הזוכה ב"האח הגדול" אלירז שדה והמתמודדת בתוכנית איילה רשף. גם כיום, בעיצומה של עונת "כוכב נולד", ניתן לראות ידיעות רבות על התוכנית שמתפרסמות ב"ישראל היום".



מעבר לשיתוף הפעולה עם "ישראל היום", התחזקות כוחה של קשת כקבוצת תקשורת המחזיקה במספר רב של ערוצים - 2, 24, ערוץ האח הגדול וביפ - לצד פלטפורמת מאקו הופכת אותה לאיום אסטרטגי משמעותי על שאר גופי התוכן. מקור בשוק אומר על כך: "זה לא סוד ש-hot ו-yes רואות באבי ניר ובקשת איום גדול על הפלטפורמה שלהן. ניר מפתח הכל דרך האינטרנט ומחכה לרגע שבו תהיה לו הולכה מספיק טובה והוא יוכל לעשות הכל לבד. בעצם, המצב כרגע הוא ש-hot ו-yes עוזרים לקשת ואבי ניר להיות קונגלומרט, ובשלב כלשהו, די מהר, הוא כבר לא יצטרך אותם".



מקור אחר בשוק אומר: "נוני התחיל להקשיב למה שאנשים סביבו אמרו לו כל הזמן, דברים כמו: ?אבי ניר לוקח את הכסף שלך ומשתמש בו כדי לדפוק אותך'. נוני הבין שהוא נותן לאבי ניר תקציב בביפ, ושניר עושה שם הפקות מקור ולוקח אותן אחרי זה לקשת וגם משדר אותן במאקו - שלוקח גולשים מ-ynet. בנוסף, הוא מפתח ממיר אינטרנטי, שהוא בעצם טלוויזיה באינטרנט וייתר בבוא היום את hot ו-yes. אבי ניר משתמש בכסף שהוא מקבל מהפלטפורמות כדי לבנות לעצמו עולם שלם על חשבונן", הוא מסביר.



בקשת מחכים להתרחבות הפס



מבחינת ההתקדמות הטכנולוגית העתידית, ניתן להניח כי כבר בעוד כשנתיים-שלוש רוחב הפס יגדל ושידור תכנים דרך האינטרנט למסך הגדול בסלון כבר יהיה פשוט בהרבה. החברה השיקה ב-2008 את אתר מאקו לאחר השקעה מאסיבית של עשרות מיליוני שקלים, והאתר אמור להיות חוד החנית שלה ביום שבו הטכנולוגיה תאפשר צפייה חלקה בתכני טלוויזיה באינטרנט. לפי סקר טים, מאקו הוא כבר כיום אחד האתרים הישראליים החזקים ביותר - ולפניו מדורגים רק וואלה ו-ynet.



מאקו מאפשר למי שמוריד את סרגל הכלים mako live לצפות בערוצים שונים, כאשר מעבר לצפייה בתכנים של קשת כמו "כוכב נולד", "האח הגדול" וערוץ 24 ניתן לצפות במגוון תכנים בתחומים כמו ספורט, היסטוריה, כושר, אוכל ופספוסים.



בשוק אומרים כי בחברות הכבלים והלוויין רואים ביישום זה טלוויזיה רב-ערוצית לכל דבר, ותחרות ישירה בהן. האתר אף מכריז: "הופכים את המחשב לממיר! הורידו את הסרגל לצפייה חינם בעשרות ערוצי טלוויזיה".



בנוסף, שוק הטלוויזיה המסחרית צפוי לעבור ב-2012 למשטר של רישיונות. לאחר המעבר כל גוף שיהיה מעוניין ויעמוד בתנאי הסף יוכל להפעיל ערוץ מסחרי. כך, קשת עתידה לחלוש על שבוע שידורים שלם, ולא מן הנמנע שהיא תהיה גם הזוכה במכרז על אפיק ערוץ 2. לפי הערכות, בחברות הכבלים והלוויין מבינים שהם התעוררו באיחור בנוגע לבלימת כוחה של קשת, והם ינסו ככל יכולתם לצמצם את גודלה ואת שלוחותיה בשנים הקרובות.



פרומו למלחמה



לצד ההערכות שלפיהן מוזס נחוש להנחית על ניר מכה ולהוריד את ביפ מלוח השידורים, אחרים טוענים כי מדובר בתרגיל מסחרי לכל דבר שמטרתו להוריד את המחיר שמשולם עבור הערוץ. גורמים אלה אומרים כי אם היתה כוונה אמיתית להחליף את ביפ, הרי שהערוץ החלופי היה אמור להיות כבר בשלבי הפקה מתקדמים.



על המשא ומתן בין הצדדים אפשר אולי ללמוד ממכתב ששלח בשבוע שעבר עורך הערוץ יובל נתן לעובדים, ושבו נאמר: "אנחנו נמצאים כבר חודשים ארוכים במשא ומתן מול hot להארכת החוזה. הפרטים סוכמו מזמן, בנוכחותם של מנכ"ל הוט הרצל עוזר וסמנכ"ל התוכן יורם מוקדי. בכל הפגישות נאמרו דברים יפים על חשיבות הערוץ בקרב מנויי הפלטפורמה, על היותו גורם מבדל ואהוב, על נתוניו הגבוהים, כפי שעלו בבדיקות שעורכת hot בקרב מנוייה".



נתן מוסיף: "דיבורים כמו חול ואין מה לאכול. נכון לעכשיו, בינואר 2011, זה ממש עוד מעט, לא יהיה יותר ביפ עבור מנויי הכבלים, שחלק גדול מהם הפך את ביפ במשך עשור לחלק מחייו. אנו מצרים על כך, ולא מוותרים על המשך קיומו של ביפ כגוף שידור פופולרי, חדשני, מצחיק ובועט, שמטפח את הכישרונות החדשים של הבידור הטלוויזיוני הישראלי".



מי שכבר ערכו מצגות לערוץ צעירים חדש שיחליף את ביפ הם חתנו של נוני מוזס, ירון ליכטנשטיין וזכיינית ערוץ 2 רשת. כמו כן נמצא על הפרק הערוץ האמריקאי "קומדי סנטרל" שענני תקשורת צפויה להחזיר לישראל, שייתכן שהוא ישמש מחליף לביפ. בין אלה ששמם הוזכר וייתכן שייקראו לדגל כדי להקים ערוץ מתחרה נמצאים גם המפיק חיים סלוצקי - מפיק ערוץ הבידור ומהדורת החדשות עם ליאון רוזנברג - ואפילו שמה של טמירה ירדני עלה. ירדני, שמפיקה עבור קשת את "כוכב נולד" כבר שמונה עונות, הגיבה בעניין, ואמרה: "טדי הפקות לא מעוניינים להפיק ערוץ שיחליף את ביפ".



פינוי אפשרי של הערוץ מפלטפורמת hot, לא צפוי לעבור בדממה: בקשת כבר דאגו להתחיל בתקופה האחרונה בהצפת חשיבותו של ערוץ ביפ לציבור - החל מאמירות על כך שביפ הוא ערוץ פופולרי ואמצעי בידול קריטי של hot לעומת המתחרה, וכלה בתגובות נרגשות על כך שהם מקווים ש-hot לא תפנה את גבה לצופים, לעובדים וליוצרי הערוץ.



דברים אלה הם רק פרומו מינורי למלחמה שאנו עתידים להישטף בה בחודשי ההכרעה הקרובים. קשת צפויה להרים קמפיין ולהשתמש בכוחה השיווקי העצום כדי לשכנע את כולם בחשיבות הערוץ. כל האמצעים יהיו כשרים - ידיעות וראיונות בעיתונות ואינסוף פרומואים בערוצים 2, 24 וכמובן ביפ לשלל ספיישלים בערוץ.



כמו כן צפוי שקשת תזכיר לכולם כי מדובר בערוץ ישראלי המפרנס יוצרים ישראלים. קשת תנסה לעשות שימוש בצד הרגולטורי ולבקש את הגנתו של ניצן חן. אם חן למשל ישחזר את אירוע הולמרק ויקבע כי אם ערוץ ביפ יירד מהאוויר, יוכלו הצרכנים להתנתק ללא קנס, צעד כזה יכול לשמש כוח משמעותי בידיה של קשת.



קשת אולי תצטרך לבצע עבודת ריכוך כלשהי. יחסיה עם הרגולטור חן אינם אידיאליים, לאחר שבתקופה האחרונה הם התנגשו הן על רקע אי הסכמתו של חן לכך שבניגוד לכללי הרישיון הסמנכ"ל המסחרי צביקה ליבליך ישמש במקביל מנכ"ל ערוץ 24 ("אנחנו מזועזעים", הגיבו בקשת), והן על רקע הקשיים שקשת מציבה בפני העלאת הערוץ הים תיכוני של רשת, שכחלק מהם אף עתרה לבית המשפט בעניין נגד המועצה והעומד בראשה חן.



ניצן חן אמר בהקשר זה ל-themarker: "מדיניות המועצה ברורה - על hot יהיה להביא ערוץ חלופי בהיקף וברמה דומה לערוץ שיוסר או לחלופין לאפשר למנוייה להתנתק ללא קנס".



ברית שנואה



החבירה של קשת ל"ישראל היום" הפכה אותה למוקצה במסדרונות "ידיעות אחרונות". על משמעות כניסת "ישראל היום" לשוק והשפעתו על העיתונים האחרים ובעיקר "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" נכתב כבר לא מעט.



המיליארדר האמריקאי שלדון אדלסון, שהשיק לפני כשלוש שנים את העיתון ומאז מחלק אותו מדי יום להמוני עם ישראל חינם אין כסף בהשקעה אישית מוערכת של עשרות מיליוני שקלים בשנה. בשונה משאר חינמוני העולם מדובר בעיתון גדול ורחב שמופץ עד לדלתות בתיהם של כ-100 אלף מנויים - בנוסף להפצתו במקומות ציבוריים, משרדים ובתי קפה ומסעדות.



בנובמבר 2009 החריף אדלסון את המלחמה בעיתונים האחרים כשהחל בהוצאת מהדורת יום שישי של העיתון, שגם היא מחולקת חינם. עיתוני שישי הם מרכזי הרווח החשובים ביותר של "ידיעות אחרונות" ו"מעריב", כשבדו"חות "מעריב" שסיכמו את 2009 צוין כי 75% מהכנסות העיתון הגיעו מעיתוני יום שישי. "ישראל היום" מודפס ומופץ על ידי קבוצת הארץ. ברגע שקשת חברה אל "ישראל היום" היא נהפכה לאויבת מרה במיוחד של "ידיעות אחרונות".



התחזקות כוחה של קשת והמעבר הממשמש לרישיונות, לצד העובדה שהברית בין קשת ל"ישראל היום" הפכה להיות שנואה במיוחד ב"ידיעות אחרונות", היא שעת כושר להפקיד את הפקת הערוץ בידי אחד הגופים המקורבים יותר למוזס. ואולם העובדה שנטיית לבו של מוזס היא לאפשר למקורבים אליו לקחת חלק בערוצי hot אינה עניין חדש.



כך למשל, אפשר להזכיר את המהדורה המצליחה של "ערב טוב עם פינס" שהוחלפה בתוכנית בהפקת חיים סלוצקי הנחשב מקורב למוזס; את התכנים שמפיק חתנו ליכטנשטיין ל-hot, בהם למשל "חצויה"; ואת העובדה שדורי מדיה, שבבעלות חלקית של תמי מוזס, מפיקה ל-hot את ערוצי הסרטים והסדרות, החליפה את ערוץ axn בערוץ מטעמה ומפיקה חלק נרחב מהכתוביות בערוצים השונים וכן את ערוצי ויוה וויוה פלטינה.



לפי דו"חות hot ל-2009, התשלומים של hot לדורי מדיה זינקו ב-53% והסתכמו ב-104 מיליון שקל (לעומת 68 מיליון שקל ב-2008). דורי מדיה היתה ספקית התוכן הגדולה ביותר של hot ב-2009 עם 11.4% מכלל רכישות hot מספקים בתחום השידורים. היחלשות מעמדו של מוזס ב-hot יכולה לשמש תמריץ עבורו להשיג נקודת אחיזה נוספת בשוק התוכן - כל עוד הוא יכול.



שמו של ליכטנשטיין חזר ועלה בשיחות עם מקורות בשוק. ליכטנשטיין אינו מסתיר את שאיפותיו בתחום התקשורת. בין השאר הוא הקים קבוצת תוכן חדשה שאמורה לעסוק בייצוג, ניהול פרויקטים וייזומם. ליכטנשטיין מעורב בתוכניות כמו "חצויה" של דורי מדיה וכן תוכניות נוספות הצפויות להיות משודרות ב-hot בעתיד.



מועמדת נוספת להחליף את ביפ היא זכיינית ערוץ 2 רשת. עבור רשת מדובר בעניין אסטרטגי למדי. רשת סובלת קשות מריבוי הערוצים של קשת, ומהעובדה שבימי השידור שלה קשת משדרת לעתים תוכן אטרקטיבי מאוד בערוצים אלה.



דוגמה בולטת נרשמה בעת השקת העונה הכושלת של "שבוע סוף החדש". קשת הציגה במקביל להשקה שידור חי של כניסה חגיגית של מנחי האח הגדול ארז טל ואסי עזר לביקור בבית "האח הגדול" ששודרה בערוץ 20. המהלך כמובן זכה לשיווק ופמפום רבים, וגם אם לא ניתן לתלות בו את כישלון "שבוע סוף החדש", הרי שהוא בוודאי משך חלק מהצופים וגם הוסיף מימד של עלבון לחוסר ההצלחה של רשת עם התוכנית.



מכיוון שלקשת יש כמה ערוצים מספיק שכל אחד מהם יגזול שיעור קטן מהצפייה בערוץ 2 כדי לנגוס בנתח היומי של רשת. רשת, שלא היתה פעילה עד כה בערוצים נוספים, מנסה לשנות את המגמה ולהשתוות לקשת. כך למשל, הזכיינית מקימה ערוץ ים תיכוני בתשלום שצפוי לעלות ב-yes וב-hot וליצור תחרות לערוץ 24. זאת, בנוסף לרצונה להחליף את ביפ.



הוצאות גבוהות על תוכן



ל-hot יש בעל בית חדש - איש העסקים הצרפתי פטריק דרהי, שהגיע לאחזקה של 45% מהחברה לפני קצת יותר משנתיים. למרות זאת, מקורות בתחום מסבירים כי לפי ההערכות, השניים הסכימו שדרהי יחלוש על כל מה שקשור בתשתיות, רכש, טכנולוגיה וטלקום, בעוד שמוזס ימשיך לעסוק בתוכן.



גם סמנכ"ל התוכן יורם מוקדי, שמונה לתפקיד במקביל להיותו סמנכ"ל רגולציה, נחשב למקורב למוזס. מקור בשוק מסביר: "דרהי מעורב בהכל, אבל הנושא של תוכן מקומי הוא לא בנפשו כמו במקרה של מוזס, וגם אין לו יתרון יחסי על מוזס בעניין הזה".



עם זאת לכל ברור כי זה רק עניין של זמן עד שגם החלוקה הזו תשתנה. הערכות הן כי דרהי ימזג לתוך hot את מירס בעתיד הקרוב, מה שידלל את יתר בעלי המניות. כיום מחזיק מוזס כ-16% מ-hot. בעוד שנה עד שנתיים חלקו יירד מהותית.



ואולם מעבר למאבק האישי של מוזס ו"ידיעות אחרונות" נגד קשת, גם ב-hot עצמה חוששים מקשת. "המנכ"ל הרצל עוזר וסמנכ"ל התוכן והרגולציה יורם מוקדי רואים בקשת איום אסטרטגי עתידי", אומר בכיר בשוק. "בתפישה שלהם, זאת המלחמה מול היריב הבא. הם מאוד חוששים מקשת".



עניין נוסף ששוחק את כוחו של מוזס ב-hot הוא העובדה שהוצאות התוכן של hot גבוהות בכל קנה מידה. דרהי יודע כי אחד המפתחות החשובים לשינוי דרכה העסקית של החברה הוא קיצוץ וייעול ההוצאות על תוכן. ככל שיידרש קיצוץ, כך יירד כוחו של מוזס לחלק את כספי התוכן בין מקורביו.



עם זאת, לצד דיבורים על קיצוץ של כיותר מ-100 מיליון שקל מתקציב התוכן של החברה, מקורות בשוק טוענים כי אם אכן נעשה קיצוץ כלשהו בתחום בחודשים האחרונים הרי שהיה מדובר בצמצום מינורי בלבד, וכי הוצאות התוכן של hot לא השתנו באופן ניכר עד כה.



מקורבים מספרים כי העימות בין מוזס לקשת נהפך למקרה מבחן לכוחו של מוזס. הם טוענים כי העימות הזה משחק תפקיד בכיפופי הידיים ההדדיים שמתקיימים בין מוזס לדרהי על השליטה בתוכן. החודשים הקרובים וההכרעה במקרה המבחן של ביפ יעידו ידו של מי היתה על העליונה - גם בזירת מוזס-ניר וגם בזירה הפנימית מוזס-דרהי.



ביפ: "אנחנו מתנהלים במלוא העוצמה"



מ-hot נמסר בתגובה: "איננו עוסקים בנושאים עסקיים בתקשורת".



מביפ וקשת נמסר בתגובה: "אנו מתנהלים ברמה קריאייטיבית והפקתית במלוא העוצמה. קשה לנו לדמיין מצב שבו hot תפנה גב למאות אלפי צופי ביפ וכן ליוצרים למפיקים ולעובדי הערוץ".



מנוני מוזס לא התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully