וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטבע שנים עצבניות בשער

25.7.2010 / 13:30

החשש כי תרופת הקופקסון תאבד את בלעדיותה לטבע, הביאה לקריסת המניה בוול סטריט ובתל אביב. מתי אלפר מרגיע כי הבהלה מוקדמת, אך מזהיר: לא לעולם חוסן

ביום שישי האחרון נפלה מניית טבע ב-8.6% במסחר בוול סטריט במחזור כספי ענק, ושערה נסגר על שער של 49.38 דולר. שער זה הוא הנמוך ביותר בשנה האחרונה לטבע ששער השיא שלה הגיע לפני כחצי שנה ל-64.95 דולר, נפילה של כ-23% מהשיא.

טבע, "מניית העם" כהגדרת פעילי הבורסה, הפכה לכזו כיוון שמשקיעים מוסדיים ופרטיים מושקעים במניה. רבים אף אינם יודעים כי הם מחזיקים במניה באמצעות קרנות הפנסיה שלהם, ביטוחי מנהלים וקופות גמל. בנוסף, גם משקיעים מוסדיים זרים מושקעים במניה.

הטריגר לנפילת המניה היה אישור רשות הבריאות האמריקאית (FDA) לחברות בת של חברת התרופות נובורטיס לשווק גרסה גנרית לתרופת "לובנוקס". מדובר בתרופה מורכבת שקשה לכאורה להעתיק כיוון שהמבנה המולקולארי אינו בהיר. נובורטיס קיבלה אישור גנרי למרות שלא ביצעה ניסויים קליניים שיוכיחו את הזהות המדויקת לתרופת המקור, סוג של הקלה למתחרים שגרמה מייד למחשבות שגם הקופקסון של טבע יאבד בלעדיות מהר מהצפוי.

לעקוף את טבע הגנרית

טבע נבנתה מאז צמיחתה על פיתוחים גנריים ומכאן צמחה להיות חברת ענק גלובלית. טבע ניהלה מאבקים גנרים קשים בבתי משפט וברובם ניצחה והם הניבו לה רווחי עתק ששימשו אותה לרכישת חברות נוספות שאף הן עסקו בגנריקה וכך הגלגל הגנרי הלך ותפח.

הקופקסון והאזילקט הן שתי תרופות אתיות יחידות שטבע פיתחה ולא העתיקה. הקופקסון שמטפל בטרשת נפוצה אחראי ל-30% מהכנסות טבע, נתח שוק עצום גם מבחינת טבע הענקית. אם חברת תרופות תאתגר בהצלחה את טבע בקופקסון המשמעות הפיננסית תהיה הרת גורל בשורת ההכנסות וכמובן ברווח.

המקרה של הלבנוקס שאושר בשישי לכאורה, עלול להתרחש בקופקסון ועולה חשש שמטה לחמה של טבע יפגע קשות. החשש מחק במסחר ביום שישי כארבעה מיליארד דולר משוויה של טבע וגרם היום לנפילה במסחר בת"א במחזור כספי עצום.

פלפולים משפטיים וענייני בריאות

טבע נמצאת מזה כשנתיים בדיונים משפטים שונים להגנה על הקופקסון. טיעוני טבע התבססו בעיקר על היותה של הטרשת מחלת מערכת העצבים שנגרמת משיבוש חיסוני ולכן יש להקפיד על ניסוי בבני אדם. תהליך זה עשוי להימשך שנים ואף להיכשל וישאיר את הקופקסון בבדידות מזהירה וכקופה רושמת. לטיעונים המשפטיים ולהיבט הבריאותי יש על מה להתבסס ולכן ספק אם מישהו יקבל אישור FDA לשווק קופקסון ללא ניסוי בבני אדם.

נכון לעכשיו, מתקבל רושם מוצק על בסיס רפואי שעד 2014 לא תהיה מתחרה שתוכל לשווק תחליף גנרי לקופקסון. בינתיים מקווים בטבע להשיק את מתן הקופקסון באופן אוראלי(דרך הפה) ולא בזריקה ולשמור על נתח השוק והרווחיות. כך או אחרת, 2011-2013 צפויות להיות שנים של עצבנות גוברת בתחום הקופקסון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

האנליסטים ממליצים בחום

בלהט המאבק התעוררו כצפוי האנליסטים שמסקרים את טבע ורובם ממליצים בהתלהבות לקנות את המניה לאחר הנפילה. כותרות כמו: "הדאגות מוגזמות, המחיר מבטא ערך נמוך, הכול מגולם במניה, לא צפויה תחרות גנרית לקופקסון עד 2015, סערה בכוס מים" מלוות סקירות אוהדות למניית טבע.

לא נצטרף לאנליסטים בהתלהבותם, כיוון שהתחרות הגנרית רק תחריף וגם רכישת רציופארם הגרמנית ע"י טבע עדיין מחייבת עיכול ויש לה משמעויות פיננסיות שעדיין אינן ברורות.
צריך גם לזכור שאלה אותם אנליסטים שהמליצו על קניית טבע במחיר של 72 דולר לפני חודש בלבד, לכן התלהבותם ברורה.

סביר שטבע, לפחות בזמן הקרוב, תבצע תיקון טכני במסחר וגופים מוסדיים יגדילו פוזיציות במנייה בגלל רמת המחיר החדשה. כדאי לאנליסטים הנלהבים לזכור שלטבע יש מתחרים גדולים ורציניים, עקשנים ותחרותיים, בעלי יכולת פיתוח ופיננסים, בקיצור פשוט וקל לא יהיה לטבע כבעבר. לכן מעבר לתיקון טכני אפשרי במניה עדיף שלא להתנבא.

*מתי אלפר, מרצה לשיווק במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully