וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטוח או מס? ישראל לא החליטה

מירב ארלוזורוב

26.7.2010 / 6:54

האם העתירה שהוגשה נגד העלאת תקרות השכר לביטוח הלאומי צודקת? התשובה תלויה בשאלה אם הביטוח הלאומי הוא ביטוח - או שמא הוא מס לכל דבר



>> אם הביטוח הלאומי הוא אכן ביטוח, הרי שדינה של העתירה נגד העלאת תקרת השכר לביטוח לאומי - להתקבל. ברור לכל כי תשלום של אלפים רבים של שקלים בחודש כפרמיה לביטוח לאומי וביטוח בריאות הוא מופרך. אין אף ביטוח בריאות פרטי שגובה פרמיה גבוהה כל כך, ואי לכך מדובר באפליה בוטה של מבוטחים עשירים, המשלמים פרמיה מופרכת לחלוטין.

אם הביטוח הלאומי, לעומת זאת, הוא מס לכל דבר, הרי שתשלום של אלפים רבים של שקלים לענפים מסוימים בתחום המס - מס בריאות ומס ביטוח לאומי - הוא מוצדק לחלוטין. מערכת המס בישראל היא פרוגרסיבית ולכן מחייבת שככל שאתה עשיר יותר, כך תשלם יותר מס, ללא תקרה כלשהי על חבות המס החודשית שלך. נקודה.



נו, אז האם הביטוח הלאומי הוא מס או ביטוח? תאמינו או לא, אבל למדינת ישראל אין תשובה בדוקה לכך. למעשה, ישראל מתנדנדת כבר זמן רב בין שני הקטבים של התשובה לשאלה הזאת, כאשר משרד האוצר דוחף להפוך את הביטוח הלאומי למס לכל דבר - מה שיהפוך את הביטוח הלאומי לפרוגרסיבי בהרבה - ואילו הביטוח הלאומי מתנגד, בטענה כי הדבר יפגע בלגיטימיות הציבורית של המוסד ויביא להתחמקות מתשלום ביטוח לאומי - ממש כשם שאחוזים רבים מהאוכלוסייה אינם משלמים מס אמת.



מנכ"לית הביטוח הלאומי, אסתר דומיניסיני, מתריעה זה חודשים ארוכים על שחיקה מתמשכת במעמדו של הביטוח הלאומי, כתוצאה מהתייחסות משרד האוצר אליו כאל עוד סעיף תקציבי. "אזרחי ישראל משלמים ביטוח לאומי במשך עשרות שנים", היא אומרת, "כאשר בשום שלב הם אינם יודעים מה יהיה גובה הקצבה שיקבלו, מתי ובאילו תנאים. האם יש עוד מישהו שיהיה מוכן לשלם פרמיית ביטוח בתנאי אי ודאות כאלה? זו רק שאלה של זמן עד שהלגיטימיות של התשלום לביטוח הלאומי תיפגע כתוצאה מכך".



לפיכך, דומיניסיני לוחצת כבר זמן רב להעביר חוק שיבטיח את עצמאותו של המוסד לביטוח לאומי. האוצר, למותר לציין, מתנגד לכך בתוקף. עם זאת, האוצר הסכים להקמתה של ועדה הבודקת את איתנותו הפיננסית של הביטוח הלאומי - כיצד ניתן יהיה להבטיח כי הביטוח הלאומי לא ייקלע לגירעונות. בדלת האחורית תצטרך הוועדה החשובה הזאת להשיב מהם תפקידי הביטוח הלאומי, והאם המוסד הזה צריך להתחייב בפני מבוטחיו (או שמא נישומיו) לקצבאות מחייבות גם בעוד עשרות שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully