וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הממשלה לא מספקת מספיק דירות"

רנית נחום-הלוי

26.7.2010 / 13:05

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, אמר כי "למרות ההצהרות, קיים פער בין התחלות הבנייה ובין משקי הבית הצורכים דירות". לכן, הוסיף גורדון, "מחירי הדירות לא יירדו"

כל דירה רביעית בשנתיים האחרונות נרכשה מקבלן, כך עולה מסקירה של כלכלני התאחדות הקבלנים שניתחו עסקות לרכישת דירות לפי נתוני מס רכישה ומס שבח. על פי הסקירה, בין השנים 2009-2010 חל גידול במספר הדירות החדשות שנרכשות מקבלן בשיעור ארבעה אחוזים בהשוואה ל-2008. נתוני המכירות אינם כוללים עסקות של קבוצות רכישה.

מהסקירה עולה כי ב-2009 בוצעו 102,149 עסקות לעומת 94,083 עסקאות ב-2008 - גידול של כ-8.5%. מתוכן כ-24% (24,114) הן מכירות של דירות חדשות שנבנו על ידי קבלנים. השאר עסקות בשוק יד שנייה.

לפי נתוני חמשת החודשים הראשונים בשנת 2010, שיעור העסקות ברכישת דירות מקבלן צפוי להישאר בקצב זהה, שכן בחמשת חודשים אלה בוצעו למעלה מ-42,000 עסקות, מתוכן 9,692 עסקות לרכישת דירות חדשות, כ-23%. לשם השוואה, בשנת 2008 עמד היחס בין רכישת דירות חדשות לדירות יד שנייה על 20%-80% בהתאמה.

אחת הסיבות לעלייה בעסקות של דירות חדשות נובעת מהשירותים הנלווים שמעניקים פרויקטים חדשים לעומת בניינים ישנים. ברוב הבניינים החדשים הנבנים כיום יש שירותים נלווים כמו חדרי כושר, מועדוני דיירים ולובי מפואר. בנוסף, שכונות רבות שמוקמות מהוות מוקד משיכה לזוגות ומשפחות צעירות שכן הן מציעות חיי קהילה עם מוסדות חינוך ותרבות.

מנכ"ל התאחדות הקבלנים והבונים בישראל, יוסי גורדון, אמר כי הכדאיות לרכישת דירות חדשות על פני דירות יד שנייה באה לידי ביטוי בחוק המכר החדש המבטח למעשה את רוכש הדירה החל מהשקל הראשון ששילם לקבלן. "הבטחת כספו של הרוכש הגדילה את האמון ברכישת דירות מקבלנים", אמר גורדון.

עם זאת, הוסיף גורדון כי הגידול בשיעור רכישת דירות חדשות הוא גם עדות נוספת למחסור ההולך ומחריף בשוק הדיור. "למרות ההצהרות של משרדי הממשלה הפער בין התחלות הבנייה ובין משקי הבית הצורכים דירות נשמר. בינתיים נראה כי הממשלה אינה מצליחה לשלב כוחות ולספק לשוק את מספר הדירות הנחוצות. לאור זאת, בהתאחדות הקבלנים מעריכים כי רמת המחירים בשוק הדיור לא תרד בתקופה הקרובה", טען גורדון.

ארז דינר, מנהל פרויקטים בחברת "אלדר שיווק" המחזיק בעמדה דומה, סבור כי היום פערי המחירים בין דירות יד שנייה ליד ראשונה הצטמצם, מה שמהווה גורם משיכה לדירות חדשות המציעות מפרט טכני עשיר יותר. "הפרויקטים החדשים הם פרויקטים הנבנים בסטנדרט גבוה ובעלות מפרט טכני עשיר. דירות בפרויקטים חדשים נבנות לרוב בשכונות חדשות, שעדיין נמצאות בפיתוח, ולכן המחירים שלהם זולים יחסים. גם דירות יד שנייה במקרים רבים אינן זולות יותר מדירות חדשות", הוסיף דינר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully