וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משהו באוויר

ג'ון דפטריוס

30.7.2010 / 1:50

שישה חודשים לאחר שהכריזה על הקיפאון בתשלומי החובות שלה, האמירות של דובאי יוצאת לסמן טריטוריה חדשה. ג'ון דפטריוס על שמיים שכל כולם דובאי

ההכרזות על הזמנות בתערוכות אוויריות הן דבר מתעתע. בואינג ואיירבוס נמצאות במאבק תמידי לראות מי תעפיל על השניה. בברלין, איירבוס השיגה הזמנה בשווי 11.5 מיליארד דולר עבור 32 מטוסי A380. בפארנבורו, בואינג הכריזה על הזמנה בשווי 9 מיליארד דולר עבור 30 מטוסי 777. לשתי ההזמנות היה מכנה משותף – המזמינה היא חברת התעופה הדומיננטית במזרח התיכון, אמירייטס.

שישה חודשים לאחר שזעזעה את הקהילה הפיננסית העולמית עם ההכרזה על קיפאון בתשלומי החובות שלה, האמירות של דובאי יוצאת לסמן את הטריטוריה שלה בתחומים שעליהם נבנה המוניטין שלה: מסחר, תחבורה, תיירות ושירותים פיננסיים. במקביל להזמנות שיא של מטוסים, האמירות ציינה את פתיחת שדה התעופה Dubai World Central לשירות מטען לפני פתיחת השדה הענק לתנועת נוסעים במרץ 2010. אם מאחורי הקלעים דובאי מביעה זהירות – פריסה מחדש של החוב ובעלי תפקידים בכירים שמדווחים ישירות לשייח מוחמד בין ראשיד אל מכתום – הפעילות כלפי שאר העולם מעבירה רושם אחר.

אבל סיפור זה לא מוגבל רק לדובאי. כדי לציין את הסיקור שלנו לאירוע הדו-שנתי בפארנבורו, עקבנו אחר שני המתחרות על המרחב האווירי במזרח התיכון שאמנם קטנות יותר, אך גדלות בקצב מהיר – המנכ"לים של קאטר איירווייז ו-אתיחאד איירווייז, אכבר אל-בכר וג'יימס הוגן. שני האנשים בעלי אישיות שונה מאוד, אך שתי החברות מתרחבות במקביל לשווקים הביתיים שלהם. דוחה תפתח שדה תעופה חדש ב-2012, בעוד אתיחאד תפתח טרמינל חדש באותה שנה.

לפי מחקר חדש של בואינג, תנועת הנוסעים באזור תגדל ב-11% בשנה במשך שני העשורים הבאים. ובעוד כולנו הרמנו גבה למשמע ההזמנות בפארנבורו ב-2008 ו-2010, כמו שהאמריקאים אוהבים לומר: עוד לא ראינו כלום. לפי ענקית התעופה האמריקאית, יש כיום צבר אזורי של כ-789 מטוסים, אבל חברות התעופה יצטרכו למעלה מ-1,700 מטוסים עד 2030. אין פלא שהמציגים מקבלים את החברות מהמזרח התיכון בידיים פתוחות כל שנה.

טוס כפי יכולתך

כששדות התעופה החדשים בדובאי, דוחה ואבו דבאי יגיעו לפעילות מלאה, תנועת הנוסעים תגיע לקיבולת של מעל 200 מיליון נוסעים בשנה. בעוד שדות תעופה כמו היתרו חוסמים התרחבות ומסלולי המראה חדשים בשל דאגות הקשורות לאיכות הסביבה, שדות התעופה הללו פועלים בשיטת ה"תפוס ככל יכולתך" של המאה ה-21 ואוספים נתיבים מהר ככל האפשר.

כתוצאה מכך, חברות התעופה המסורתיות של אירופה טוענות להפרת כללי המשחק ומאשימות את המתחרות מהמזרח התיכון בהצפת היעדים. אל-בכר מקטאר איירוויז דוחה בתוקף את האשמות האלו, "אם חברות התעופה המסורתיות חסרות את האומץ או התעוזה לנצל הזדמנויות או להרחיב את השירותים והאזורים שלהם, זו הבעיה שלהן". בעודנו מתחלקים בבאגי ברחבי שדה התעופה פארנבורו, אל-בכר אומר שהמתחרים מאירופה ואסיה דילגו על המזרח התיכון, מה שיצר הזדמנות לשחקנים מהמפרץ בעלי ההון.

לדברי הוגן מחברת אתיחאד יש לו יתרון עצום בכניסה לשוק עם דף חלק מה שעוזר לו לתכנן תוכנית צמיחה מהתחלה. אם מסתכלים על התוכניות של האמירייטס, אתיחאד וקטאר, הם מוטות למזרח ולדרום ודי אופורטוניסטיות כשזה מגיע למערב.
עד לשנת 2011, השנה ה-14 לפעילותה, קטאר איירוויז תחצה את רף המאה הן במטוסים והן ביעדים, ולדברי אל-בכר אנו יכולים לצפות להתרחבות נוספת בסין, אפריקה ודרום אמריקה. כששאלנו אותו אם הוא לא מודאג מהתפתחות בועה בשוק התעופה האזורי, הוא ענה: "אנו הולכים לוודא שכל היכולת הזו שמתווספת סביבנו לא תסיט אותנו מהתוכניות שלנו".

בסיור במרכז הפעילות המשולב שלו באבו דאבי, גם הוגן התחמק מהתייחסות ישירה לקלף של דובאי להתרחבות בדרך ש"גדולה מהחיים". הוא מדבר על כך שהחברה היא הטובה ביותר בכל שוק אליו הם נכנסים. בדומה לתפקידו של אל-בכר בדוחה, הוגן רוצה שחברת התעופה שלו תתמוך במותג הגדול ביותר, שעבורו הוא בירת האמירויות. יש בהחלט משהו באוויר, ובעתיד נראה יותר ויותר מטוסים שעל הזנב שלהם יהיה מותג מדובאי, דוחה או אבו דאבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully