וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגב עוד יהיה פורח ומלא באנשי קבע

צבי זרחיה

26.7.2010 / 20:51

רק לאנשי קבע: המדינה תקצה מגרשים בנגב ותשתתף בעלות שכר הדירה. בבאר שבע יוצעו מגרשים ב-220 אלף שקל; ההיקף הכספי הכולל של הפרויקט - 21.7 מיליון שקל

ועדת השרים לפיתוח הנגב והגליל, בראשות המשנה לראש הממשלה השר סילבן שלום, אישרה היום (שני) החלטות בלמעלה מ-200 מיליון שקל לפיתוח הנגב והגליל. בין היתר הוחלט על שורת הטבות לעידוד אנשי קבע להתיישבות קבע בנגב. עלות התוכנית מוערכת בכ-30 מיליון שקל שיושקעו בהקצאת מגרשים לבנייה עצמית והשתתפות בשכר דירה.

מטרת התוכנית היא להעביר, בשלב הראשון, 500 משפחות אנשי קבע לנגב באמצעות הקצאת מגרשים לבנייה עצמית. בדימונה יוצעו 60 מגרשים בעלות של 160 אלף שקל, בבאר שבע יוצעו מגרשים ב-220 אלף שקל ובערד ב-60 אלף שקל.

ההיקף הכספי הכולל של הפרויקט יסתכם בכ-21.7 מיליון שקל, שייתחלקו בין המשרד לפיתוח הנגב והגליל, מינהל מקרקעי ישראל באמצעות משרד השיכון ומשרד הביטחון. סבסוד המגרשים יינתן לאנשי צבא הקבע שאין בבעלותם דירה באזור באר שבע והנגב. אנשי הקבע לא יוכלו למכור את הנכס במשך 5 שנים לפחות.

עוד הוחלט בישיבה כי בתוך 90 יום יגבשו מנכ"לית המשרד לפיתוח הנגב והגליל, אורנה הוזמן בכור, יחד עם משרד הביטחון, מינהלת מעבר מחנות צה"ל דרומה והמינהל יגבשו רשימת ישובים נוספים ברחבי הנגב.

על מנת לעודד מעבר את אנשי הקבע לערים ירוחם, אופקים, ערד, דימונה ובאר שבע יהיו זכאים משפחות הקבע למענק השתתפות בשכר דירה לתקופה של שנתיים. מדובר בשינוי משמעותי מהחלטות קודמות, שם הסיוע ניתן לשנה אחת.

במשרד לפיתוח הנגב והגליל מציינים כי "השר שלום החליט לקחת על עצמו לתת את המענה האזרחי למעבר בסיסי צה"ל דרומה. משפחות הקבע שעושות שינוי אמיץ ומשמעותי זקוקות לזמן הסתגלות כדי לבנות את חייהן בצורה טובה בדרום. מחקרים שביצענו הוכיחו כי הזמן הסביר הוא להתגורר שנתיים בשכר דירה".

על פי ההחלטה הסיוע יינתן לעד כ-200 יחידים ומשפחות שיעברו להתגורר בנגב. הסיוע בשכר הדירה יקבע על פי המדרג הבא: ערד, ירוחם, אופקים - 1,200 שקל, דימונה 1,000 שקל, באר שבע 800 שקל.

אנשי הקבע שיירכשו דירה או יבנו את ביתם בישובים הללו יהיו זכאים לבחור בהשתתפות בהחזרי משכנתא באותו השיעור כמו שכר דירה. עלות הסיוע בשכר דירה תסתכם בכ-5 מיליון שקל שיוקצו מתקציב המשרד לפיתוח הנגב והגליל.

המשנה לראש הממשלה, השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום: "זוהי החלטה בעלת חשיבות לאומית. מדובר במתן פתרונות מגורים לאנשי הקבע כדי לעודד אותם להתיישב בנגב. מעבר בסיסי צה"ל דרומה הוא תהליך ארוך שיש לתת לו מענה גם מהפן האזרחי על מנת להשיג את המטרה של מעבר תושבים ממרכז הארץ לנגב וחיזוק והעצמת הישובים והערים בנגב. היעד להבאת עוד כ-300 אלף מתיישבים חדשים לנגב מתחיל כאן, בהבאת אוכלוסיה איכותית להתיישבות קבע, שיראו בנגב בית. המשמעות של עוד 500 משפחות אנשי הקבע היא 2,500 תושבים חדשים לנגב וזו תרומה משמעותית וצעד נוסף להגשמת החזון".

סבסוד ליישובי הגדר מול גבול לבנון

החלטה נוספת התייחסה להעמקת סבסוד עלויות הפיתוח בישובי הגדר (מול גבול לבנון). מדובר ב-19 ישובי גדר בהם עלויות הפיתוח גבוהות כתוצאה מהמיקום הגיאוגרפי והמצב הביטחוני אשר לממשלה חשיבות גבוהה בהרחבתם ובפיתוחם.

מרבית ישובי הגדר סובלים מהגירה שלילית, מאי קליטת משפחות חדשות ומאוכלוסייה מתבגרת. בישובים אלו נעשו ניסיונות לשיווק קרקעות ולקליטת בנים חוזרים ומשפחות חדשות, אולם ניסיונות אלו כשלו לאור עלויות הפיתוח הגבוהות. בקצב הנוכחי, מזהירים במשרד, עוד כ-15 שנים ישובים עלולים להפסיק להתקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully