וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס מדבר, פישר עושה

סמי פרץ

27.7.2010 / 10:10

סטנלי פישר העביר העלה את הריבית והעביר מסר לממשלה: צומחת בועת נדל"ן. סמי פרץ חושב שללא הגדלת היצע הקרקעות, העלייה בשוק הדיור לא תעצור

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, העביר אתמול בפעם המי יודע כמה השנה מסר חד משמעי לממשלת ישראל: מתחת לאפכם צומחת בועת נדל"ן, ואתם לא עושים דבר. פישר מנסה זה כמה חודשים לצנן את הביקושים בשוק הדירות ולבלום את העלייה במחיריהן, אך ללא הועיל. לא הועילו שלוש העלאות ריבית קודמות; לא הועילה הדרישה מהבנקים להעניק פחות משכנתאות בריבית פריים - שההחזרים עליהן יתייקרו כאשר הריבית תעלה; לא הועילה הטלת המגבלות על קבוצת רכישה; ועדיין לא הועילה המגבלה המונעת מהבנקים לתת הלוואה בשיעור העולה על 60% מערך הנכס הנרכש.

פישר מתמקד במגרש שלו - צינון הביקושים באמצעות העלאות ריבית ומגבלות אחרות - כי אלה הכלים שיש בארגז שלו. אבל גם הוא וגם הקבלנים יודעים שרק דבר אחד יכול לבלום את העלייה במחירי הדירות: הגדלת היצע הקרקעות. מדינת ישראל התרשלה במשך העשור האחרון ביישום מדיניותה שלה למכירת קרקעות, והוציאה לפועל מעט מאוד מכרזים למכירת קרקע. היא גם הקפיאה תוכניות חדשות במרכז. בכך היא יצרה היצע מצומצם למדי, וברגע שנוצרו תנאי מימון אטרקטיביים - עם הורדת הריבית לשפל בעקבות המשבר הפיננסי - מצא עצמו השוק במצב שבו הביקוש עולה בהרבה על ההיצע. התוצאה: זינוק של 30% במחירי הדירות בתוך שנתיים. ברבעון האחרון המשיכו מחירי הדירות לעלות, אף שלקוחות רבים יושבים על הגדר ומצפים שהדיון הציבורי בשאלה אם יש כאן בועת נדל"ן או לא יוביל לירידת מחירים.

בנק ישראל לא מתיימר לקבוע את המגמות בשוק הדיור, אלא בעיקר להגן על הבנקים מפני אפשרות של התנפחות מחירי הדירות עד כדי סיכון המאזנים שלהם. ואולם בעוד שבניהול מדיניות המקרו של ישראל היה בשנים האחרונות תיאום בין ניהול התקציב על ידי הממשלה לבין ניהול המדיניות המוניטרית על ידי בנק ישראל, בשוק הדירות המצב שונה. כאן, בנק ישראל מוביל כבר קרוב לשנה קו ברור של ניסיון לצנן את הביקושים, אבל הממשלה ושר השיכון שלה, אריאל אטיאס, מסתפקים בקו של הפרחת הצהרות חלולות על כוונותיה לחולל רפורמת קרקעות ועל "הצפת המשק בקרקעות". מה שברור הוא שבמצב הזה, כשבנק ישראל משוכנע שהעליות בשוק הדירות חדות מדי, המשך העליות מגביר את הסיכון למשבר בשוק הנדל"ן, שיגיע מתישהו עקב המדיניות הממשלתית הלא מאוזנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully