וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספק אם המבוטחים יכולים לישון בשקט

אתי אפללו

27.7.2010 / 6:49

סיכון לא סביר



>> יידע כל מבוטח במנורה מבטחים שהמנכ"ל לא תמיד מוודא שאינו חושף את החברה לסיכונים בלתי סבירים, והחברה שבה הוא מפקיד את כספו היא בעלת תרבות ארגונית בעייתית - זה המסר שעולה מדו"ח המפקח על הביטוח לציבור המבוטחים. "מדובר במקרה חסר תקדים בחומרתו" אמרו באוצר על פרשת ההלוואות במנורה מבטחים, והטילו על מנכ"ל החברה, ארי קלמן, קנס אישי של 400 אלף שקל.

זו אחת הפעמים הבודדות, אם לא היחידה, שבה הוטל על מנהל בחברה קנס אישי, ולא בכדי. פרק בדו"ח הוקדש לכשלים של קלמן. הכהונה ארוכת השנים בתפקידים ניהוליים בכירים בראשות מנורה מבטחים הפכה את קלמן לאיש אמיד מאוד. המשכורות השמנות, הבונוסים והאופציות שקיבל מגמדים את גובה הקנס שהוטל עליו. לשם השוואה, גובה הקנס הוא פחות משליש מגובה הבונוס שקיבל על 2009 בלבד - שנה בה נחשפו פרשיות קשות בחברה (ולמרות זאת סבר הדירקטוריון כי הוא זכאי לבונוס עבור שנה זו). ואולם בעצם הטלת הקנס יש אמירה ברורה מאוד - המנכ"ל כשל, ולא וידא שלא חשף את החברה לסיכונים בלתי סבירים.



אגב, בעולם שבו המנכ"לים הם שכירים של החברה שבה הם עובדים, הם משלמים על כשלים ועוזבים את תפקידם במוקדם או במאוחר. ואולם לא ברור אם כלל זה חל על חברות הביטוח בישראל, שחלקן הן חברות משפחתיות שבהן נושאי המשרה הבכירים קשורים בקשרי משפחה לבעלי השליטה, כמו במנורה מבטחים.



עם סיום פרשת מנורה גוברת התחושה שהמבוטחים לא יכולים לישון בשקט. למעשה, המפקח על הביטוח קבע שהמבוטחים של מנורה מבטחים נותנים את כספם לניהולה של חברה שהיא בעלת "תרבות ארגונית בעייתית" - ותרבות זו יוצרת כר נרחב לכשלים.



ואכן במנורה, המנהלת כ-60 מיליארד שקל מכספי ציבור, התגלו בתוך חודשים ספורים בנוסף לפרשת ההלוואות שלוש פרשות מטרידות נוספות - פרשת בקדייטינג שבה עשרות עובדים חילצו את חסכונותיהם האישיים מהפסדים; מקרה שבו טעות במחשוב "מחקה" כספים למבוטחים; וחקירה של רשות ני"ע בחברת קרנות הנאמנות. כל זאת על רקע הסביבה הניהולית של החברה - שבה הדירקטוריון מצומצם מאוד בהשוואה למקובל בחברות הביטוח אחרות, ולבעל השליטה השפעה רבה עליו. דירקטוריון שיחד עם ועדת הביקורת "כשלו אף הם בהבנת חומרת הליקויים שהועלו בפניהם" בפרשת ההלוואות.



יציבות חברות הביטוח תלויה בראש ובראשונה באמון הציבור בחברות ובדרך שבה הן מנהלות את הכספים שהוא מפקיד בהן. בחברה שבה תרבות ארגונית בעייתית יוצרת כר נרחב להיווצרות כשלים, לא רק שיש חשש שכשלים נוספים ייווצרו, אלא אם התרבות הארגונית לא תשתנה מהיסוד המנכ"ל שכשל והדירקטוריון המצומצם ימשיכו להפנות את תשומת הלב הניהולית ואת משאבי החברה לטיפול בכשלים, במקום להשקיע משאבים בפיתוחה של מנורה מבטחים לטובת מבוטחיה ובעלי מניותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully